ČME5 rekordmanka těžké váhy
Velký podíl výroby motorových lokomotiv v ČKD byl určen pro export do Sovětského svazu. Spokojenost s provozem šestinápravových lokomotiv, určených pro posunovací a přetahovou službu, typu ČME3 o hmotnosti 123 tun přinesla příležitost připravit pro tamní prostředí těžkou motorovou lokomotivu stejného účelu nasazení. A tak v roce 1986 vznikly dva prototypy osminápravové lokomotivy ČME5 o hmotnosti 168 tun.
ČME5 se stala nejtěžší motorovou lokomotivou československé konstrukce. Jen málo chybělo, aby z našich konstrukcí měla prvenství absolutní. I když tedy ty osminápravové elektrické ze Škodovky, které ji v hmotnosti trumfnou, jsou lokomotivy dvoudílné.
V roce 1990 byla pro Sověty vyrobena ke dvěma prototypům ještě desetikusová série ČME5. V každém případě transparent ve výrobní hale ČKD, který vidíme na fotografiích ze druhé poloviny osmdesátých let a který hlásal „ČME-5 – PERSPEKTIVA ZÁVODU“, už vzal v té době za své.
S výrobou tak těžké a rozměrné lokomotivy navíc přišly nečekané problémy. Výrobní haly na takového mastodonta nebyly dimenzovány, a to ať už se jedná o montáž, lakovnu nebo zkušebnu. Ještě předlistopadové plány na standardní sériovou výrobu – 2 000 lokomotiv ČME5 do roku 2 000 – by tedy ve stávajících prostorách ani nebylo možné realizovat.