Legendy ČSD: neúnavný dříč Skaličák. Jeden skončil v obrněném vlaku

V Československu se vyrobilo velké množství parních lokomotiv. Některé považujeme za legendy, mezi širší veřejností jsou všeobecně známé alespoň podle přezdívek. K nim patří Mikádo, Papoušek nebo Albatros. Více lokomotiv, byť si oddřely své, však takové štěstí nemá. Na jednu z „utajených legend“ se podíváme, říká se jí Skaličák.

Nejvýznamnější předválečnou lokomotivou z koncernu ČKD vyráběnou pro Československé státní dráhy (ČSD), alespoň z pohledu kvantitativního, byl Velký Bejček, tedy řada 423.0. V letech 1922 až 1938 bylo dodáno 160 těchto lokomotiv a v roce 1941 ještě deset pro protektorátní dráhy. Šlo o lokomotivu pro lokální a místní dráhy, pro tratě s méně únosným svrškem. Z označení řady, konkrétně z poslední číslice před tečkou, na první pohled vidíme, že lokomotiva měla nápravový tlak kolem 13 tun (3+10=13).

ČSD měly snahu sjednotit do velké míry lokomotivní park na lokálních tratích, kde se to po éře rakouské a uherské množstvím různých typů jenom hemžilo. Výroba 423.0 tak běžela v několika sériích, přičemž tyto přicházely v trochu odlišných podobách, kdy rozdíly byly na první pohled patrné nad kotlem a nad dýmnicí, tedy na parním dómu, písečníku, případně napájecím dómu (ten měly pouze některé) a na komíně. Očím pozorovatele potom zůstaly skryty rozdíly interní, tj. v počtu trubek žárnic a ve výhřevné ploše.

Lokomotiva řady 423.0 zvaná Velký Bejček. Takto vypadaly lokomotivy čísel 423.0141 až 423.0149. Nad kotlem je pod společnou kapotou parní dóm a písečník, napájecí dóm chybí. (Pozn.: komín byl původně klasický s kulatým průřezem, v rámci modernizace byl později zaměněn za plochý.)

Při obnově lokomotivního parku po druhé světové válce objednávaly ČSD zpravidla nové modernější parní lokomotivy. Ale v kategorii těch lehčích sáhly opět po povedené řadě 423.0. V roce 1945 bylo objednáno 60 lokomotiv, během následujícího roku je v ČKD všechny vyrobili, plus přidali jednu navíc mimo objednávku jako dar slovenským železničářům. Lokomotivy nesly čísla 423.0171 až 423.0231.

Velkých Bejčků, tj. lokomotiv řady 423.0, bylo tedy vyrobeno v letech 1922 až 1946 v několika sériích celkem 231 kusů.

Druhá poválečná objednávka, tentokrát z roku 1947, zněla opět na 60 kusů. Ale lokomotivy už byly dodány pod označením nové řady 433.0. Řada 433.0 samozřejmě přímo vycházející z poslední série řady 423.0., vlastně si byly podobné jako vejce vejci.

A jaký rozdíl mezi řadami 423.0 a 433.0 nám prozradí právě jejich označení? Je to jednoduché, lokomotiva 423.0 má maximální povolenou provozní rychlost 50 km/h, u 433.0 to je 60 km/h (ke druhé číslici připočteme trojku a celé to vynásobíme deseti).

Parní lokomotiva řady 433.0

Lokomotiva řady 433.0 zvaná Skaličák

Všech šedesát kusů lokomotivy řady 433.0 bylo vyrobeno během roku 1948. Lokomotiva později dostala přezdívku Skaličák (čímž se dosáhlo „přezdívkového“ rozlišení od Velkého Bejčka), kvůli hojnému deponování na železničním uzlu Skalice nad Svitavou.

Nasazení bylo samozřejmě stejné jako u Velkých Bejčků. Na lokálních tratích začaly jezdit s nákladními i osobními vlaky. Angažování v nákladní dopravě postupně začalo převažovat kvůli masivnímu nasazování osobních motorových vozů. Hojně byly přeřazovány i do posunovací služby. V každém případě poslední Skaličáky, stejně jako Velcí Bejčci, dosloužily až na samém počátku osmdesátých let, kdy parní trakce u ČSD končila.

Vlak s lokomotivou 433.049 za stanicí Krupá, 23. 4. 1977 (foto: Ondřej Řepka)

Vlak s lokomotivou 433.049 mezi stanicemi Lužná u Rakovníka a Krupá, 23. 4. 1977 (foto: Ondřej Řepka)

Za pozornost stojí fakt, že mnoho z lokomotiv řady 433.0 se dočkalo v letech 1965 až 1967 částečné modernizace spočívající v instalaci ploché dyšny Giesl (poznáte podle úzkého komína), která přinesla určitou úsporu uhlí (v řádu jednotek procent) a zvýšení výkonu o více než 10 procent. Asi nepřekvapí, že stejná věc se děla i Velkým Bejčkům, stačí se podívat na jedinou fotografii lokomotivy řady 423.0 v tomto článku (je v galerii i výše v textu, lokomotiva má číslo 423.0145).

Parní lokomotiva řady 433.0 má čtyři spřažená dvojkolí, třetí z nich je hnací.

Lokomotiva řady 433.0 s plochou dyšnou Giesl (foto: Ondřej Řepka)

Několik lokomotiv dosloužilo na podnikových vlečkách, kam byly také odprodávány, nebo, jak se to často dělo, v roli vytápěcích kotlů. Do dnešního dne se dochovalo v různém stavu osm Skaličáků, valná většina z nich však má daleko do stavu provozuschopného.

Skaličák v obrněném vlaku Hurban

Jeden dochovaný Skaličák, číslo 433.008, byl v roce 1986 zakomponován do repliky povstaleckého obrněného vlaku Hurban. Vlak slouží jako památník Slovenského národního povstání ve Zvolenu, prohlédnout si ho můžete v parku nedaleko a západně od Zvolenského hradu.

Lokomotiva 433.0 byla sice vyrobena až po válce, ale to nemá na funkci památníku žádný vliv. Ostatně pod „pancířem“ ji nikdo z nás, možná až na železniční experty, ani nepozná. A navíc replika vlaku Hurban je dosti volná, například v originále byly pro zhotovení dělových vagonů použity tanky LT-35, což zde se evidentně nekoná (to naopak pozná téměř každý).

Replika obrněného vlaku Hurban, který bojoval během SNP.
Replika obrněného vlaku Hurban, který bojoval během SNP.

Replika obrněného vlaku Hurban, který bojoval během SNP.

Ještě si připomeňme, že povstalecké dílny vyrobily celkem tři improvizované obrněné vlaky. První dostal jméno Štefánik, druhý byl již uvedený Hurban a třetí Masaryk. Posádky všech vlaků vedly hrdinné boje. A když byly vlaky znehodnoceny, jejich posádky přešly na partyzánský způsob boje.

  • Nejčtenější

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Písničky i posluchače zařídila AI, on mezitím inkasoval miliony. Teď ho čeká soud

Je to asi první případ svého druhu, kdy někdo půjde před soud za to, že zneužil díla vytvořená umělou inteligencí. Poměrně sofistikovaným podvodem si totiž jeden hudebník přišel během několika let na...

27. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Parní lokomotiva, která nikdy nemohla přijet uhlím napřed

Vedle parních lokomotiv „obyčejné“ konstrukce vznikaly také parní lokomotivy méně obvyklé, až vyloženě neortodoxní, kam patří i stroje systému Fairlie. Obousměrné lokomotivy Fairlie vypadají na první...

30. září 2024

Opravdu byste se před T. rexem neschovali ani v autě?

Za poslední čtvrtstoletí se objevilo několik studií, které přišly s odhady konkrétní síly a tlaku, jimiž dokázal Tyrannosaurus rex působit na svoji kořist. Výsledky různých výzkumů se značně liší v...

29. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bojová technika se roztavila. Jak Sověti testovali jaderné zbraně na civilistech

Premium

Stalo se před 70 lety. Sovětský svaz v rámci tajného projektu vývoje jaderných zbraní provedl pokus, při němž si na svých vlastních lidech – civilistech i vojácích – testoval, co nukleární výbuch umí...

28. září 2024

Prázdná raketa Vulcan se vydala na cestu, raketoplán nebyl včas připravený

V páteční poledne byla po několika malých odkladech vypuštěna druhá americká raketa Vulcan. Ještě letos na jaře to vypadalo, že ponese na oběžnou dráhu raketoplán Dream Chaser na premiérovou...

4. října 2024  10:40,  aktualizováno  13:28

Všestranný laptop se silou AI. Asus má stylovou a praktickou novinku

Advertorial

Taková kombinace vlastností se u notebooků jen tak nevidí. Nový ASUS Zenbook S 14 je laptop se špičkovým designem a zpracováním, parádním displejem, nízkou hmotností a přitom vysokým výkonem i...

4. října 2024

Poznáte letadla podle charakteristických detailů?

Kvíz, byť nevelký, má široký záběr, který prověří všeobecný rozhled v rozpoznávání letadel. Nejstarší stroj je z první světové války, ale najdeme i typ nalézající se dnes v aktivní službě. A přijde i...

vydáno 4. října 2024

Úřady pozastavily lety rakety SpaceX kvůli problému při misi s posádkou

Společnost SpaceX musí vyšetřit problém druhého stupně nosiče Falcon 9, který se projevil při misi Crew-9. Při ní stroj vynesl pilotovanou loď Crew Dragon, která později podle plánů přistála u ISS....

3. října 2024  16:42

Rozdáváme eko prostředek na nádobí ZDARMA
Rozdáváme eko prostředek na nádobí ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které chtějí vyzkoušet ekologický prostředek na nádobí FeelEco s vůní citronu. Zapojte se do našeho testování a zjistěte, jak...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...