Společnost Panasonic, televizní stanice Orange a Eurosport se spojily s Francouzskou tenisovou federací (FFT) a divákům z celé Evropy nabízí ve 3D přímé přenosy z grandslamového turnaje z pařížských dvorců Rolanda Garrose.
Historicky první 3D vysílání vícedenní sportovní události můžete sledovat na speciálním kanálu Panasonic Eurosport 3D (ze satelitu Astra 1M) nebo v jedné z více než šedesáti prodejen Panasonicu a elektroniky v Česku.
Po dešti je nejprve nutné odehnat vodu z ochranných fólií. Teprve potom je možné kurt odkrýt. "Díky" islandské sopce si personál dvorců tuto aktivitu během čtvrtého a pátého dne procvičil dokonale.
Vysílání potrvá až do 6. června. Tenis ve 3D se natáčí na centrálním kurtu (Court Philippe Chatrier). Budou se z něj přenášet všechny zápasy včetně finále. Prostorový efekt pochopitelně uvidíte pouze na 3D televizích přes speciální 3D brýle.
V podzemí nejslavnějšího kurtu Francie
Běžný divák, který se přišel podívat na tenis, rozdíl nepozná. Přímo na kurtu Philippa Chatriera je několik desítek kamer. Ty, které mají na starosti snímání ve 3D, se od těch obyčejných pro laika na první pohled nijak neliší. A přesto...
Procházíme betonovým tunýlkem v podzemí centrálního dvorce. Náš průvodce, stejně jako nápisy na dveřích nás upozorňují, že musíme být naprosto tiše.
Podlouhlými "okny bez oken" koukáme Williamsové na nohy. Stojíme pod úrovní kurtu, pouze hlava je "nad zemí". Je zde zřetelně slyšet každý úder, hráččin vzdech nebo slovní projev. Dolehne k nám i jemný šum z ochozů. Jinak panuje naprosté ticho. Občas sem však zamíří odražený míček. To se pak fotografové, kteří odtud s teleobjektivy pořizují efektní záběry například soubojů na síti, reflexivně klidí do bezpečí. Zpomalit obličejem tenisák, který před pár okamžiky vyrazil na cestu rychlostí 185 km/h, nebude žádná slast.
Místnost je orientována podél zadní čáry kurtu. Podél ní sedí čároví rozhodčí a pobíhají sběrači míčků. Kromě několika fotografů a kameramanů z nejrůznějších televizí postává u průhledu na kurt i malý kluk s mikrofonem s akustickým zrcadlem, díky kterému slyší diváci v televizi všechny zvuky z hrací plochy.
Na Roland Garros chodí desetitisíce lidí. Někteří si zaplatí pouze vstupenku do areálu. I to stojí za to. Nad hlavami návštěvníků přejíždí 3D kamera Panasonic.
Jak se točí "trojrozměrný" přímý přenos
Zcela v rohu, tak, aby s ní nebylo nutné příliš často švenkovat, stojí 3D kamera. Úhlopříčný pohled na hřiště je ideální z hlediska trojrozměrného efektu i pro přehlednost záběru.
Jak se točí ve 3D |
Roland Garros - kameraman obsluhuje sestavu kamer pro snímání ve 3D během zápasu Venus Williamsová / Arantxa Parra Santonja. Pomocník sleduje výsledný záběr na malém monitoru a upravuje prostorový vjem dálkovým ovladačem.
Uvedeným způsobem lze totiž dosáhnout například vizuálního oddělení snímané postavy (hráče) od pozadí (tribuna), aniž by bylo nutné přezoomovat nebo dokonce pohnout celým kamerovým systémem.
Pro umístění kamery je klíčová její poloha na kurtu. Ve 3D totiž není příliš vhodné používat rychlé švenky a střihy. Divák v takových okamžicích totiž neví co s očima a sledování je pro něj nepříjemné.
Všech pět hlavních kamer, které se na Roland Garros používají, jsou na kurtu Philipa Chatriera rozmístěny právě s ohledem na výše uvedené. Divák nejčastěji sleduje dění z kamery postavené v rohu ochozu, kde mají své sídlo i televizní komentátoři. Záběr odsud je dostatečně plastický a přitom není nutné kamerou téměř hýbat.
Pohled na kurt od nejvýše položené 3D kamery. Hned vedle jsou komentátorská stanoviště. Rozhled je odsud ideální.
Druhé nejčastější pohledy jsou z rohů kurtu a tedy z kamer, které jsou umístěny přímo na ploše, kousek od místa, odkud na plochu vbíhají sběrači a rozhodčí.
Nejefektnější záběry pak obstarává již zmíněná kamera v podzemí kurtu a samozřejmě ta, která zavěšena vysoko nad hlavami diváků pravidelně úhlopříčně přejíždí přes celý kurt. Zabírá přitom nejen dění na hřišti, ale i jásající diváky a konstrukci stadionu. Obzvlášť záběry, kdy z vnějšku "přilétává" na dvorec, jsou ve 3D velmi působivé.
Jako stacionární kamery na kurtu používá televizní stanice Orange výrobky značky Sony. Nejde přitom o speciální 3D kamery, ale vždy o dvě obyčejné sesynchronizované HD kamery (jedna snímá pro levé oko, druhá pro pravé oko) upevnění na "3D mirror rig" (viz. odkazovaný článek "Jak se točí ve 3D"). Přímo na dvorci se natáčí i ručními, lehce přenosnými 3D kamerami Panasonic AG-3DA1. Jde o první 3D kameru s dvojicí objektivů a snímačů v jednom kompaktním těle. S jejich pomocí vznikají i záběry z okolí dvorců, kde se denně pohybují desetitisíce fanoušků.
Venus Williamsová v akci. Pozornost médií si vysložila nejen skvělým tenisem, ale i odvážným oblečkem. Do finálových bojů se však už nepodívá.
V přenosovém voze na Roland Garros
Přímé přenosy ve 3D jsou z Paříže distribuovány do tří tisíc prodejen Panasonicu po celé Evropě včetně Česka. Diváci si zde mohou půjčit aktivní 3D brýle a dívat se.
Přenosový 3D vůz. Uprostřed je umístěn 3D monitor. Režisér i střihač používají pro sledování trojrozměrného obrazu polarizační brýle.
Rozpis zápasů najdete přímo na stránkách turnaje Roland Garros zde.
Informace v češtině a například i podrobnosti o Berdychově postupu najdete na Sportu na iDNES.cz zde.
Co se děje v přenosovém voze pro 3D? |
Kanál Panasonic Eurosport 3D naladíte na Astře na pozici 19,2 východně. Pokud nejste vybaveni 3D televizí, uvidíte místo jednoho 3D obrazu dva šířkově smrštěné obrazy vedle sebe.
V přenosovém vozu je režie, zvuková režie a také pracoviště takzvaných stereographerů. Hlídají, aby 3D vjem byl pro diváka příjemný. Přes vysílačku také korigují asistenty kameramanů na hřišti, kteří regulují prostorový vjem oddalováním nebo naopak přibližováním objektivů soustavy kamer.
Signálové cesty do i z vozu jsou zdvojeny, protože se paralelně pracuje s obrazy obou kamer. Kabelů se v okolí přenosových vozů povaluje opravdu mnoho.
Asi jako v každém přenosovém voze nás (ne)překvapí množství monitorů, na kterých obsluha sleduje záběry jednotlivých kamer. Překvapivě však všechny ukazují jen 2D obraz. Pouze jeden s výsledným střihem, který putuje k divákovi, je ve 3D. Režisér i ostatní mají proto (většinu času na čele) polarizační brýle. Nepoužívají totiž aktivní 3D technologii, jakou nabízí většina výrobců pro koncové uživatele, ale pasivní systém, který elektronikou našlapané brýle nevyžaduje.
Obraz nám subjektivně připadá naprosto špičkový. Lepší než u řešení, které si zákazník může koupit. S kolegou brbláme až do chvíle, než nám oznámí cenu 3D monitoru: 15 tisíc eur.
Podrobněji jsme o způsobu snímání a zpracování 3D obrazu psali v seriálu článků zde.
Na tenis ve 3D se kouká skvěle
Být přímo na Roland Garros a sledovat z ochozu Rogera Federera je neuvěřitelný zážitek, který ani 3D televize nemůže nahradit. Vládne zde dokonale rodinná idylka. Zastoupeny jsou všechny věkové kategorie. Ti "nejbohatší" posedávají v typických bílých kloboučcích v polstrovaných lóžích kousek od kurtu. Atmosféru pak zajišťují "obyčejní" diváci na ochozech. Mexická vlna, která patnáckrát "objede" stadion ve chvílích, kdy se jen čeká na konec deště, není nic neobvyklého.
Ačkoliv má hlavní kurt kapacitu přes 15 000 diváků, všichni se během klíčových zápasů do ochozů nevejdou. V okolí dvorců korzují desetitisíce lidí, kteří si třeba jen pořídili vstupenku do areálu (21 eur). Opravňuje je pouze pro vstup na vedlejší kurty, kde nehrají hvězdy. Narváno je ovšem téměř všude. Některé zápasy jsou však obsazovány postupně. Diváci jsou na ochozy vpouštěni vždy až po konci hry. Během musí panovat na tribunách ticho. Příliš se nehýbou ani fotografové. Každý pohyb zaznamenaný periferním viděním působí na hráče negativně.
Na 3D televizi vypadá tenis až překvapivě přirozeně. Nejprve sice žasnete nad tím, jak je děj na hřišti díky plastickému obrazu přehledný a vychutnáváte si každý efektní záběr z "létající" kamery. Po několika minutách však zřejmě zjistíte, že vás zcela pohltila samotná hra. Pokud bych měl popsat zážitek ze svého pohledu, napsal bych, že se už nikdy nechci dívat v televizi na tenis jinak, než ve 3D.
Pokud se 3D v televizním vysílání a v domácích kinech skutečně prosadí, můžeme se těšit třeba na 3D basket a 3D ragby. Tyto sporty jsou díky své rozmanitosti pro prostorovou projekci nejlákavější. Trojrozměrné vysílání může výrazně přispět i fotbalu nebo hokeji. Divák přesně uvidí, kam letí míč a jestli to byl ofsajd nebo ne. Velmi efektně vypadají i 3D ukázky z atletických mítinků.