Z jednoho konce továrny na druhý mu to trvalo pouhých jedenáct dní. Přesto na nový Boeing 737 - 700 musela letecká společnost SkyEurope čekat pět let. O nová letadla je takový zájem, že když si jej objednáte dnes, proletíte se s ním nejdříve v roce 2011. Na svůj Boeing musel svého času čekat i John Travolta (odkaz na fotogalerii - anglicky), jediný člověk na světě, který takový stroj jako soukromník provozuje (vlastní model 707 se šestičlennou posádkou).
Jedna z hal továrny Boeing V Rentonu poblíž Seattlu v americkém státě Washington
První let s "normální" posádkou
Po palubě pobíhá Jason Bitter, ředitel SkyEurope, v nové hokejové přilbě a rukavicích. Kromě toho je Kanaďan, mluví trochu slovensky a miluje hokej. Prý trénuje střelbu na bránu i v bratislavské kanceláři. K jídlu se podává biftek, losos nebo krabí klepeta. Na nízkonákladovou aerolinku celkem slušný výběr. Pochopitelně se nejedná o obyčejný let s obyčejnými cestujícími a obyčejnou nabídkou jídel. Sedíme na palubě zbrusu nového Boeingu 737 - 700 Next Gen, který je na svém prvním letu, takzvaném Delivery Flight, z amerického Seattlu na domovské letiště v Bratislavě (Delivery Flight - volně přeloženo doručovací let, kdy je stroj poprvé přepraven na domovské letiště).
Kdesi nad Atlantským oceánem vychází slunce a druhý pilot Ondřej zrovna dovečeřel.
Jedná se pravděpodobně o nejdelší cestu, jakou kdy toto letadlo podnikne. Pravidelně se totiž bude pohybovat zejména mezi Bratislavou, Paříží, Londýnem a Košicemi. Je to také poslední let, kdy na jeho palubě bude 149 modročervených kožených sedaček obsazeno pouhými dvanácti lidmi.
Letadla Boeing řady 737 - 700 a 737 - 800 se montují v Rentonu nedaleko Seattlu ve státě Washington. U vchodu do továrny nás "vítá" cedule upozorňující na zákaz fotografování v celém objektu. Vzhledem k této fotoreportáži je ovšem jasné, že nás se tato restrikce netýkala.
V kokpitu zbrusu nového Boeingu 737 - 700 společnosti SkyEurope
Jak si koupit letadlo
Je to poměrně jednoduché. Letecká společnost se rozhodne, že potřebuje nové letadlo a objedná si ho. Tomu pochopitelně předchází analýza trhu, odhad počtu cestujících a také rozhodnutí, na jak dlouhé tratě bude letoun nasazen. Podle toho se vybere typ stroje.
První pilot studuje letový plán
Vzhledem k sezónnímu vytížení se snaží všechny aerolinky doplňovat své flotily na jaře nebo v létě. V zimě bývají letadla nevytížená a bylo by tedy neekonomické přikupovat v tomto období další. Vzhledem k čekacím lhůtám a aktuálnímu vývoji na trhu však některé společnosti své místo v pořadníku prodají někomu jinému, nebo naopak nakoupí letoun v zimě.
Při výběru hraje roli mnoho věcí: kapacita letadla, dolet, zda je to proudové či vrtulové letadlo. Podstatnou součástí je však i program, který je schopen výrobce k letounu dodat. Při zavedení letadla do flotily nejde jen o nastavení konfigurace, ale především o zabezpečení tréninku celé posádky. Údržbu letadla obstarávají mechanici, technici, kteří musí mít pro daný typ stroje zkoušky.
Objednávka se vytváří několik let dopředu. Dodání letadla následuje při dnešním stavu věcí až po třech letech. Zajímavostí je, že pokud letecká společnost zkrachuje, nepropadají letadla automaticky exekuci, ale Boeing má na ně opci.
Ačkoliv to vypadá, že druhý pilot právě "přidává plyn", ruku na páku položil pouze kvůli fotografování.
Jediné pravé espreso na obloze
Standardní součástí výbavy každého Beoingu mohou být například kožené sedačky. Naopak opravdové espreso na palubě letadla dostanete pouze u SkyEurope. Podle mluvčího firmy Tomáše Kiky je firma jedinou aerolinkou na světě, která ma na palubách svých letadel pravý "espresovar".
Řeší se samozřejmě i detaily, jako je typ toalety, typ sedaček, koberce atd. Výrobců a dodavatelů tohoto vybavení je celá řada.
Další příjemnou drobností zejména pro letušky jsou červené bezpečnostní pásy, u kterých je na typicky tmavém pozadí (jeansy, tričko apod.) lépe na první pohled vidět, zda jsou zapnuté, či nikoliv.
Při objednávce se samozřejmě řeší i např. montování obrazovek do opěrek sedaček, do overhead prostorů (prostory nad hlavami sedících pasažérů), vybavení kokpitu, zda se budou instalovat dva nebo tři autopiloti a podobně.
To, co na první pohled upoutá laika i spottera, je design letadla. Vzhled Boeingů SkyEurope navrhovala přímo firma Boeing ve spolupráci s kreativní agenturou - viz video níže.
Kupující si může vybrat i typ toalety. Jen pro upřesnění, tu v novém Boeingu SkyEurope, hned za kabinou pilotů, jsem otestoval já, Adame.
Konečná cenová kalkulace se odvíjí od počtu pevných objednávek, od počtu očekávaných opcí, od celkové hodnoty nákupu apod.
Nové letadlo SkyEurope bylo objednáno před pěti lety a v Rentonu jsme ho vyzvedli letos v dubnu.
Letadlo se vyrábí v jednotlivých částech USA, následně se montuje na jednom místě, například právě v Rentonu.
Někteří zaměstnanci se po obřích halách pohybují na tříkolkách.
Jak se "obléká" letadlo
Přímo na výrobní lince stráví letadlo 11 dní. Jakmile je hotové, očistí se, sundá se ochranná zelená fólie a stroj putuje do lakovny (paintshopu).
Vytvořit finální nátěr letounu je celkem alchymie. Klade se důraz na množství nátěru zejména na směrovkách a dalších pohyblivých částech (ale třeba i wingletách), protože stroj musí být dokonale vyvážen. Jakákoliv odchylka v množství nanesené barvy na jedné nebo druhé straně by znamenala problém.
Při testovacím letu se vypnou i motory
První let nového letadla - takzvaný zalétávací let - provádějí speciálně vycvičení "zalétávací" piloti. Většinou ještě nenabarvené letadlo, opatřené ochrannou fólií, vzlétne přímo z tovární dráhy v Rentonu. Letoun se však na ni již nikdy nevrátí. Na toto letiště ještě nikdy žádný Boeing nepřistál.
Pokud je po prvním letu vše v pořádku, následuje další zkouška, takzvaný Test Flight - testovací let.
Ten provádí buď posádka té společnosti, která si letoun objednala, nebo přímo piloti Boeingu.
Testují se všechny základní a klíčové funkce letadla. Stroj vystoupá na stanovenou trať a do dané výškové hladiny. Zkouší se například manuální vysunutí podvozku.
Velká letadla dělají i velcí lidé. Mimochodem, Seattle je domovem sítě kaváren Starbucks, které dělají opravdu vynikající a brutálně sladké kafe.
Testuje se funkčnost kyslíkových masek. Piloti předem upozorní posádku testu, do jaké výšky se bude kabina odtlakovávat (většinou do cca 14 000 stop, tj. 4500 metrů).
Na palubě se tak dá stále dýchat. Masku si musí nasadit pouze piloti, kteří si z pochopitelných důvodů nemohou dovolit například ztrátu vědomí apod. Posádka masky nenasazuje.
Podle Tomáše Kiky ze SkyEurope je Test flight velkým zážitkem. Nicméně může být velmi riskantní pro člověka, který má třeba i jen rýmu nebo je trochu nachlazen.
Následky způsobené prudkými změnami tlaku mohou být velmi bolestivé, trvalé a devastační. Účast na takovém letu je tedy vždy potřeba důkladně zvážit.
Zkouší se vypnout hydraulika a posilování řízení. Piloti musí řídit letadlo pouze manuálně.
Vypínají se motory. Nejprve se vypne jeden motor, opět se nahodí a posléze se to samé provede s druhým motorem.
Testují se takzvané pádové rychlosti (rychlosti, při kterých při daném nastavení letoun ztrácí vztlak a padá). "Každé letadlo má nějaké režimy, ve kterých funguje, a ty režimy jsou dané jistými parametry – rychlosti jsou jedny z těchto parametrů," říká Tomáš Kika.
Během letu probíhají i navigační procedury, to znamená, že se přistává nebo vzlétá podle přístroje (pilot nezasahuje do řízení, vše je řízeno autopilotem – pilot jej naprogramuje a letadlo přistane samo).
RTO - nejsilnější systém brzdění
RTO neboli Rejected Take Off (přerušený vzlet) se testuje pouze výjimečně. Dochází totiž při něm k velkému opotřebení brzd. I z tohoto důvodu není povinnou součásti Test Flightu.
.
RTO je nejsilnější stupeň brzdění. Každé letadlo má při vzletu nastaveno brzdy na RTO, aby mohlo v případě potřeby operaci přerušit a zastavit.
Jakmile však letoun při startu nabere (překročí) určitou rychlost, není již možné zastavit ani pomocí RTO a stroj musí vzlétnout, i kdyby mu například hořel motor. RTO se používá pouze v opravdu nouzových situacích.
Zkoušejí se všechny systémy, např. oznamovací, alerty, warningy atd. (poznámka redakce - česky bychom řekli varování a varování, ale lidé od letadel prostě používají trochu jinou "hantýrku"). Letuška také kontroluje, zda fungují uvnitř letadla všechny přístroje, toalety, kávovar, teče voda atd.
Customer Walk - velká chvíle pro zákazníka
S trochou nadsázky je takzvaný Customer Walk hledáním hnid na jinak dokonalém výrobku. Ve skutečnosti se jedná o důležité doladění stroje před jeho definitivním předáním zákazníkovi.
Při Customer Walku si kupující důkladně kontroluje své budoucí letadlo. "Probíhá to tak, že přijde skupinka lidí, kde je technik, pilot, letuška, dostanou červené pásky a ty červené pásky lepí všude, kde jsou nedostatky," vysvětluje Kika.
Celá akce trvá zhruba dvě až čtyři hodiny, záleží na počtu nedostatků. Většinou se jedná o pouhé, nicméně důležité detaily. Přeci jen se jedná o hračku za 50 milionů dolarů. "Jsou to drobnosti. Například šuplík za pilotovou sedačkou, který obsahuje důležité povinné letové dokumenty, šel špatně otevřít nebo je na displeji vadný pixel atd.," popisuje mluvčí SkyEurope Tomáš Kika.
Po promazání šuplíků už následuje jen podepsání všech potřebných dokumentů a transfer peněz.Na slavnostní věčeři pak zástupci Boeingu předají symbolický stříbrný klíč od letadla novému majiteli.
Jak probíhal první let s obyčejnou posádkou - takzvaný Delivery Flight - jsem popsal již výše. Letadlo startuje přímo do sídla firmy ze speciálního letiště Boeingu.
Fronty se tu nečekají a obsluha scannerů je na rozdíl od většiny evropských a amerických letišť kultivovaná. Klíče a jiné kovové věci však samozřejmě musí z kapes.
Na palubě nás čeká občerstvení od Boeingu, za které by se nemuseli stydět ani v první třídě u Katarských aerolinek.
Cestou nad Hudsonským zálivem vidíme polární záři. Najednou není potřeba spát.
Večer již evropského času přistáváme na domovském letišti SkyEurope v Bratislavě. Ověšeni nakoupenými dárky za levný dolar přesedáme do minibusu směr Praha. Delivery Flight je u konce.
I takto může vypadat interiér vašeho Boeingu. Podobný létá zřejmě někde nad ropnými vrty. Informace o zákaznících Boeing pochopitelně nesděluje.
Výbava, kterou u sebe má každý technik pracující na montáži letounu - lepenky, šroubováky, rozpouštědla, čističe, vrtačky, štětce atd.
V kokpitu nového 737 - 700 kolem třetí hodiny ranní - tedy podle toho, jaký čas se zrovna vezme.
Mezipřistání na Islandu (i když by to podle fotky mohlo spíše vypadat na Irsko)
Jde udělat s Boeingem přemet? |
Na závěr se podívejte na video, jak to vypadá, když se celá výroba letadla smrskne do necelých čtyř minut.
Podrobný popis výroby Boeingu
Další video a fotografie naleznete v článku: SkyEurope koupily nový Boeing. Letěli jsme s ním za polární září
Poděkování:
Za zapůjčení objektivů redakce Technet.cz velmi děkuje společnosti Canon.
Za zapůjčení rybího oka autor děkuje Pavlu Nygrýnovi. Díky Pavle.
Článek vznikl díky pozvání společnosti SkyEurope.
Technické parametry Boeingu 737 - 700 |
|