Z rozjezdové dráhy se Airbus A380 zvedá neuvěřitelně dlouho, až se vám tají dech. Pak se konečně odlepí a letí mimořádně potichu. Také všudypřítomné turbulence nad Bengálským zálivem zvládá díky své velikosti a hmotnosti o něco lépe než ostatní letadla. A při přistání si sedá jako do peřin.
Takové jsou naše hlavní pocity z nedávného letu novým superjumbem, dvoupatrovým Airbusem A380. Jako první na světě ho loni v říjnu nasadila letecká společnost Singapore Airlines na trase Singapur – Sydney – Singapur. Teď už létá i do Londýna a do Tokia.
Impozantní je i pouhý nástup do letadla. Na zbrusu novém terminálu 3 singapurského mezinárodního letiště Čangi jsme čekali u speciálního vstupu B2. Čekárna – dá-li se to tak nazvat – je dvojnásobně větší oproti tomu, co je běžné. Cestující mají k dispozici i plán rozmístění sedadel, aby si už před nástupem mohli zkontrolovat, kudy a kam půjdou.
Jako první nastupují vždy handicapovaní, rodiny s dětmi a cestující první třídy. Pak pasažéři třídy business a poté zbytek podle řad k sezení.
K letounu se jde dvěma řadami, jež nejprve kontrolují celníci a poté zaměstnanci aerolinek. Následuje široký koridor (téměř hala), z něhož už přímo do letadla odbočují tři zvláštní vchody – jeden na horní palubu a dva na spodní (zvlášť pro cestující první třídy, zvlášť pro třídu turistickou). U každého vchodu pomáhá pracovník aerolinií, přímo u dveří letadla pak vždy cestující vítá letuška v tradičním oděvu sarong.
Na dvě paluby kolosu v barvách Singapore Airlines se běžně vejde 471 cestujících, ale velikost letounu umožňuje maximální kapacitu až 800. Stroje singapurských aerolinií ovšem dávají hodně prostoru vyšším třídám – suite (1. třída) a business. Co do prostoru zabírají prakticky polovinu letadla.
Krásné a milé letušky |
Věčný úsměv, dokonalá úslužnost až pokora, naprostá upravenost a krása jsou nezbytnými devizami letušek Singapore Airlines, které uvidíte vždy jen v tradičním sarongu. Až na naprosté výjimky jsou to Asijky – Číňanky, Malajky, Indonésanky, Japonky, Korejky... Povoleny jsou jen dva druhy účesu – dlouhé vlasy stažené dozadu a stočené do malého drdůlku nebo krátký sestřih – spíše mikádo. Výcvik je tvrdý včetně dvouhodinového skákání a plavání v bazénu, navíc v sarongu. Už po deseti minutách letu má cestující pocit, že letuška byla přidělena jen jemu... |
Další změnou oproti většině ostatních dopravních letounů je i větší členění trupu na menší "intimnější" sekce, takže cestující mají pocit komornějšího prostředí. Sekce jsou odděleny i barevně. Navíc má palubní personál k dispozici mnoho režimů vnitřního osvětlení.
Horní paluba našeho stroje, který v červnu mířil do Londýna, je rozdělena přibližně na třetiny a vejde se na ni 148 lidí. Ve 2/3 celkového prostoru sedí ve dvou sekcích 60 cestujících třídy business v uspořádání 1 – 2 – 1. V poslední třetině letadla pak 88 cestujících turistické třídy – economy – v uspořádání 2 – 4 – 2.
Spodní paluba pro 323 cestujících začíná pilotní kabinou, v níž se během letu střídají dvě posádky po dvou pilotech. První, ta hlavní (našemu letu velí indický kapitán Rádža Kumar), má za úkol "jen" odstartovat a přistát. Mezitím spí a na její místo nastupuje posádka číslo 2.
Hlavní údaje o letounu |
Délka 72,7 m
|
Rozpětí 79,8 m |
Rychlost 0,85 Machu |
Kapacita 471 míst/max. až 800, 12 suite (1. třída)/66 business/393 economy (turistická) |
Personál: dvě posádky 2 + 2, 23 členů palubního personálu |
Dvě paluby, 32 nouzových východů (12 na horní palubě)
|
Zbytek paluby je rozdělen na přibližně čtyři stejně velké sekce. První je ta nejluxusnější v celém letadle - pro 12 cestujících v kategorii suite (1. třída) s uspořádáním 1 – 2 – 1. Jsou to malé luxusní kóje, které hodně připomínají kabinky námořních jachet. Prostřední část je díky uspořádání pro dva využitelná pro manžele nebo páry, již tu naleznou relativní soukromí.
Ve zbývajících ¾ spodní paluby sedí ve třech oddělených sekcích 311 cestujících turistické třídy v uspořádání 3 – 4 – 3.
Přes 400 lidí na palubě má na starost 23členný personál (jen pro srovnání – ve starém jumbu Boeing 747 jich je 17). Servis během letu je dokonalý a s většinou evropských či amerických společností prakticky nesrovnatelný. V čem je ten rozdíl? Letušky jsou nesmírně ochotné a milé, a to prakticky za každé situace.
Ovšem i šéf personálu našeho letu Singapurec Thomas Queck je ztělesněním dokonalé úslužnosti. Stále se usmívá a ochotně odpovídá na otázky. "Letím tímto strojem teprve potřetí a užívám si to. Letadlo je prostě modernější, tišší díky novým motorům a vnitřní prostor, což zajímá hlavně náš personál, je větší. Všimněte si třeba uliček mezi sedadly. Jsou širší než u ostatních dopravních strojů, takže letušky, ale nakonec i vy cestující máte více místa," říká Queck, který toho už hodně odlétal na B 747 i B777.
Každé sedadlo v turistické třídě má k dispozici vyklápěcí opěrku nohou a perfektní multimediální systém s 27cm monitorem zabudovaným do protějšího sedadla. Stačí se podívat jen na nabídku mnoha desítek filmů nebo stovek hudebních CD. Velmi prakticky – hned vedle monitoru – jsou umístěny i tři vstupy pro elektroniku, včetně USB. K tomu je na druhé straně i praktický vyklápěcí držáček na nápoj, takže nehrozí jeho vylití.
Singapore Airlines |
Jsou jednou z největších a nejproslulejších leteckých společností současnosti. Mají jeden z nejmladších leteckých parků na světě – průměrné stáří flotily tvořené B 747-400, B 777-200, B 777-200ER (ER znamená extended range – prodloužený dolet), B 777-300, B 777-300ER a Airbus A 340-500 je šest let a sedm měsíců. Společně se sesterskou SilkAir létají do 102 destinací v 42 zemích světa. Operují také nejdelší nonstop let světa ze Singapuru přímo do New Yorku, který trvá cca 19 hodin. A především je společnost už několik let oceňována v prestižních soutěžích cestujícími jako nejlepší společnost na světě. Jen na okraj, SA jako první už v 70. letech zavedly zdarma sluchátka, volný výběr jídel a nápojů v turistické třídě. V roce 1989 pak uvedly první transpacifický let z Hongkongu do San Franciska. |
Tip na místo: v turistické u okna
Prostor mezi sedadly v "economy" je pro 13hodinový let dostatečný, žádný pocit "sardinky". A což teprve v "business", kde se dá na spaní sedadlo rozklopit a ležet ve vodorovné poloze. O první třídě – "suite" snad ani nemá smysl mluvit.
Doporučené místo v turistické třídě na horní palubě je u okna. Tady totiž vymysleli úžasnou věc – odkládací schránku u okénka, do níž se spolehlivě vejde neposlušný polštář s dekou, notebook, knížka i pár časopisů najednou.
Dvě podávaná hlavní jídla jsou velmi nadstandardní a obsluha indonéské letušky z Jakarty s neuvěřitelným jménem Miafarrow v naší sekci naprosto úžasná.
A kdo všechno novým Airbusem A380 létá? Pořád je to ještě novinka, a tak na palubě najdete i vyložené fandy do letectví. Při našem letu jsme například potkali Holanďana Thea, odborníka na počítače, který je čerstvě v důchodu a hned si začal užívat svého koníčka. "Miluji létání a letadla, tak jsem si koupil zpáteční letenku na otočku. Do Singapuru jsem letěl na spodní palubě a teď do Londýna jsem si vzal místo na horní, abych to všechno vyzkoušel," říkal nám s nadšením. A stroj? "Moc se mi líbí, je to fakt grandiózní letadlo."