Pondělí 15. srpna 2022, svátek má Hana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 15. srpna 2022 Hana

Dostali jsme se do první ligy světových okruhů, těší mosteckého šéfa

  12:59
Co zpočátku vypadalo jako sci-fi, je nyní realita. Mostecký autodrom se posouvá mezi elitní světové okruhy, začátkem srpna se tu poprvé v historii pojede závod mistrovství světa superbiků.

Oliver König bude českou nadějí při MS superbiků v Mostě. | foto: Václav Duška Jr.

„Dostali jsme se tím do první ligy evropských i světových okruhů, což si Autodrom Most za téměř čtyřicet let své existence zaslouží. Pořádání mistrovství světa je prestiž pro nás, pro město i pro region a jsem moc rád, že to klaplo zrovna za mé éry,“ je hrdý Josef Zajíček, předseda představenstva společnosti Autodrom Most.

„Vrcholem našeho okruhu dlouhé roky bývalo mistrovství Evropy tahačů, ale to, že poprvé pořádáme mistrovství světa, všechno převyšuje.“

Vstupenky na Mistrovství světa superbiků na Autodromu Most kupujte ZDE

Co se stalo, že se Most letos mohl ucházet o mistrovství světa superbiků?
Nahrála nám situace s covidem, což bylo na tom asi jediné pozitivní, protože jinak to pro nás celý minulý rok bylo kvůli mimořádným opatřením hodně těžký. Ale stalo se to, že promotér superbiků měl naplánované závody v Austrálii, kde jim to zrušil covid. A ve stejný týden jim odpadlo i Rusko, to zase kvůli dopingové aféře, takže si vzpomněli na nás, protože my jsme si s promotérem o superbicích psali asi už před čtyřmi pěti lety, ale tenkrát ty podmínky byly nesplnitelné. Teď nás oslovili sami, prostřednictvím Autoklubu a jeho šéfa pana Šťovíčka jednání dostalo nějaké grády a dotáhli jsme to do konce.

Předseda představenstva společnosti Autodrom Most Josef Zajíček.

Jak dlouho trvala rokování?
Začali jsme jednat těsně před Vánocemi, v únoru jsme měli jasno o smlouvě. Pak nám ještě zabralo dost času, aby nám FIM (Mezinárodní federace motocyklistů) poslala delegáta kvůli dráze, abychom dostali odpovídající homologaci. A v březnu byla tiskovka, kde jsme oznámili, že se to povedlo.

Co jste museli upravit na okruhu, abyste šampionát mohli uspořádat? A kolik to stálo?
Máme plán od komisařky FIM, nešlo splnit hned všechno, co by oni potřebovali, protože už byla rozběhnutá sezona. Z finančního ani časového hlediska by to nešlo zrealizovat všechno najednou. Dohodl se nějaký kompromis, prioritou je dodržení bezpečnosti. Museli jsme upravit asfaltové povrchy, všude jsme museli doplnit kačírkové bezpečnostní zóny. Jednu zatáčku jsme museli trochu naklopit, někde dodělat obrubníky. To, co šlo udělat takzvaně po nocích, tak jsme provedli. Dál to bude ještě pokračovat v příštím roce, vyhodnotíme si to, až odjedeme tento premiérový závod. Ale určitě je plán investovat dál a dostat se do stavu, abychom se mohli hrdě hlásit i k homologaci. Co se týká financí, jen tento rok jsme do dráhy nainvestovali asi patnáct milionů korun.

Bude světový šampionát výdělečná akce, nebo vzhledem ke covidovým omezením ztrátová?
Abych pravdu řekl, hospodářský výsledek si netroufnu odhadovat, záleží na návštěvnosti. Tyto závody jsou celosvětově velmi navštěvované, ale vzhledem k tomu, co se děje, to bude asi trochu omezenější a budou platit jistě nějaké restrikce. Podnik bude určitě stát miliony, ať už se bavíme o promotérském poplatku, nebo o zabezpečení. Sanitky, vrtulníky, hasiči, to všechno je dvakrát až pětkrát tak náročné, než jsme třeba zvyklí u pořádání mistrovství Evropy tahačů.

Autodrom v Mostě bude světový, pět let má hostit šampionát superbiků

Kolik fanoušků by podle vás přišlo za normálních okolností a kolik jich čekáte teď, v covidové éře?
Když se superbiky konaly před pár lety v Brně, dorazilo za víkend 50 tisíc návštěvníků. Současná pandemická nařízení počítají pro venkovní akce s 5 000 diváky denně. Vzhledem k rozloze areálu věříme, že nám bude udělena výjimka, nicméně je jasné, že počet vstupenek bude muset být bohužel limitován.

Když jste funkci přebíral, znělo vám pořádání mistrovství světa v jakékoli kategorii jako sci-fi?
Když jsem tam nastupoval, myslel jsem si, že otočím zeměkouli, že to bude fungovat úplně jinak, ale pak jsem trošku vystřízlivěl. Když jsem pochopil fungování Autodromu Most a vůbec pořádání závodů, zjistil jsem, že to není jen tak, že to vůbec není jednoduché. Kvůli dráze, celkově kvůli areálu včetně personálu. Na pořádání takové akce potřebujete odborný personál v řádu stovek, kompletní zázemí, které Autodrom Most ještě neposkytoval. Ale jak jde čas, do všeho investujeme a opravujeme, tak se to jeví již realističtěji. A jak je vidět u superbiků, dopadlo to dobře, a já věřím, že se nám šampionát podaří uspořádat tak, abychom na sebe byli hrdí.

Fanoušci v Mostě sledují závod tahačů Czech Truck Prix.

Jaká proticovidová opatření budou platit na mosteckém autodromu během konání závodů?
Závodníci, promotéři a personál v areálu budou mít PCR testy. Budeme uzavření v bublině. Návštěvníci se budou muset standardně prokázat bezinfekčností, nebudeme je míchat se závodníky a pořadateli.

Kolik televizních stanic světa bude vysílat přenos z Mostu?
Na českém trhu má exkluzivní práva Nova Sport, celosvětově jde zhruba o dalších 25 stanic v čele s Eurosportem, které budou vysílat živě nebo ze záznamu od Evropy až po Nový Zéland. Celkově se bavíme o 250 milionech diváků.

Jak to zpopularizuje mostecký autodrom?
Přiláká to pozornost médií i odborné veřejnosti. Kde se jede mistrovství světa, tam se chtějí lidé svézt, to samé amatérští závodníci a profesionální týmy tam jezdí trénovat. Otevírá nám to, doufám, úplně jiné obzory než doposud.

Motoristická veleakce v Mostě. Tahače a NASCAR pojedou dohromady

Adam Lacko na trati závodu tahačů Czech Truck Prix v Mostě
Autodrom Most, nedělní závod NASCAR Whelen Euro Series kategorie Elite 1....
Momentka ze závodu tahačů Czech Truck Prix v Mostě

Jak osobně se těšíte vy? Jste fanouškem spíš motorek, aut, nebo preferujete tahače?
Já jsem byl fanouškem motorek asi do osmnácti let, jezdil jsem hodně, ale jakmile jsem měl řidičák na auto, tak jsem přesedlal na čtyři kola. Ale těším se moc, pro mě i pro kolegy je to pracovní vrchol a teď si jen přejeme, abychom to zvládli. Víte, jak to je, když něco pořádáte poprvé. Odborná veřejnost i samotní promotéři vás bedlivě sledují, ale naším cílem je přesvědčit je, že Autodrom Most je špička a lidé, co tam pracují, to umějí. Chceme dokázat, že to zvládneme stejně dobře, jako umíme trucky. Teď si přejeme, abychom zvládli ve stejném stylu i motorky. Aby se to líbilo promotérovi i fanouškům.

Tipnete si, o kolik vteřin bude překonán rekord okruhu?
To nevím, ale je fakt, že motorky v nejvyšší kubatuře jezdí na rovince až 300 kilometrů za hodinu. Bude to hodně zajímavé, máme tu docela kvalitní povrch, teď jsme třeba na cílovou rovinku pokládali nový asfalt. A každým takovým zlepšením docílíme, že jak auta, tak motorky jezdí rychleji, ale zároveň i bezpečněji. A mají lepší časy. Důležité také ale bude, aby nám přálo počasí.

A jak je důležité, že se v závodě představí i čeští jezdci?
Důležité to je. Vidím na tahačích, že když startuje český tým, je magnetem na fanoušky i pro česká média. Je dobrá zpráva, že se tady někdo najde a financuje závodění v seriálu mistrovství světa. Ale jak dopadnou, to nevím. Každopádně jedou před domácím publikem, znají dráhu, nějaké výhody proti konkurenci jistě mají. Budeme jim držet palce.

Hned kdekoho napadne: vrcholná MotoGP v Mostě je také sci-fi, nebo teď už tolik ne?
Jestli se něco opravdu dramaticky nezmění, je to sci-fi. MotoGP stojí daleko víc peněz a podmínky, které v seriálu platí pro dráhu, nejsme schopni zatím zrealizovat a bojujeme také s prostorem. Se superbiky se popereme, v to věřím, ale MotoGP zatím ne. Na druhou stranu, kdybyste se mě před čtyřmi lety zeptal na superbiky, tak bych vám také nejspíš řekl, že je to sci-fi. 

Hvězdám se postaví sedm Čechů

Nejen světové hvězdy uvidí fanoušci při premiérovém závodním víkendu světového šampionátu superbiků v Mostě. Chybět nebudou ani čeští zástupci, ve třídě World Supersport 300 se představí stálice tohoto šampionátu Petr Svoboda a Oliver König, dalších pět českých závodníků obdrželo divokou kartu.

„Sedm českých jezdců na startu tohoto prestižního závodu je skvělé číslo. Je zřejmé, že mistrovství světa superbiků české jezdce táhne a jsem opravdu rád, že se nám ho podařilo ve spolupráci s Autodromem Most dostat do České republiky. Konkurence bude tvrdá a české mladíky nečeká nic jednoduchého,“ říká prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček.

Karel Hanika na trati okruhu Laguna Seca, kde při svém debutu vybojoval pět bodů do mistrovství světa superbiků.

V prestižní kategorii Superbike se představí Karel Hanika. Pětadvacetiletý jezdec má solidní šance na dobrý výsledek. „Uvědomuji si, že v superbikovém mistrovství už jedou opravdové hvězdy, nechci se ale jenom zúčastnit. Rád bych se popral o dobrý výsledek,“ svěřil se při nedávném testování brněnský jezdec.

Další českou nadějí je Ondřej Vostatek. Tomu se letos daří při startech ve Španělsku, v mosteckém závodě bude bojovat v kategorii Supersport. Stejně jako Hanika osedlá motocykl Yamaha. Šestnáctiletého Vostatka doplní v Supersportech Jiří Mrkývka.

Dva zástupce startující na divokou kartu bude mít Česká republika také v kategorii Supersport 300. Vůbec poprvé si závod mistrovství světa vyzkouší sedmnáctiletý Filip Feigl na motocyklu MJ Motorsport v barvách Genius Racing Team. Matyáš Červenka v loňském roce absolvoval tři závody toho seriálu ve stáji ACCR Czech Talent Team - Smrz Racing a jeho cílem bude především sbírat další zkušenosti a postupně zrychlovat.

Hlavní slovo ve výběru jezdců měla Komise silničních závodů motocyklů Autoklubu České republiky. „Bude to zajímavá podívaná, opravdu se těším na to, jak si kluci povedou na domácí dráze, kterou dobře znají. Po dlouhé době se nám povedlo dostat závody Superbiků do Česka a rovnou na pět let! Pro naše jezdce je to skvělá možnost a motivace, každý, kdo na to bude mít, dostane šanci se ukázat,“ uvedl předseda komise Matěj Smrž.

  • Nejčtenější

Panathinaikos - Slavia 1:1, Šporar pálil šance a hosté trpěli, srovnali na konci

Postupují. Slávističtí fotbalisté si však odvetu třetího předkola Konferenční ligy na stadionu řeckého Panathinaikosu...

Plzeň - Šeriff 2:1, sen o Lize mistrů trvá, v těžkých chvílích podržel tým Staněk

Už jen jeden krok, už jen překonat posledního soupeře v závěrečné fázi kvalifikace a fotbalová Plzeň bude v Lize...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia, Sparta i Plzeň mají první výhru, ligu vede stoprocentní Liberec

Slavia dala čtyři góly, Sparta dva a obě pražská S mají v novém ročníku fotbalové ligy první vítězství. V druhém...

Malér s názvem Baník. Trenér Vrba už hledá, kde je zrada

Čekalo se, že vcelku bezbolestně posbírá šest bodů. A pak dalších šest, protože vylosování na úvod fotbalové sezony...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Je to vůbec tráva? Slavia testovala zvláštní povrch: Hlavně hodně vody!

Z výšky vás nejprve napadne: je to vůbec tráva? Povrch, na kterém se ve čtvrtek večer odehraje odveta předposledního...

Neklidné nohy či noční děs. Poruchy spánku předcházejí nemocem, říká neurolog

Premium Říká se, že dobrý spánek je sladší než med. Což naznačuje jeho hlavní funkci: nechat tělo odpočinout. A působí i coby...

Oktagon bez Rusů, zájem o ostrovy i kdo s kým o titul. Co chystá Novotný

Premium Letní turnaj na pražské Štvanici zaujal i uznávané zámořské experty, kteří se jinak výhradně věnují nejlepší soutěži...

Dnes se bavím líp i bez drog a alkoholu, říká terapeut a bývalý narkoman

Premium Jeho příběh je drsný, ale má happy end. Čtrnáctileté balancování na hraně s pervitinem, závislost, lži, prostitutky,...

  • Další z rubriky

Finskou rallye vede Tänak před Lappim, lídr MS Rovanperä je čtvrtý

Finskou rallye vede po první etapě estonský pilot Ott Tänak z týmu Hyundai. Vítěz tradiční soutěže na rychlých...

Salač odstartuje na Silverstonu ze šesté řady, v kvalifikaci byl sedmnáctý

Filip Salač odstartuje do nedělní Velké ceny Británie mistrovství světa silničních motocyklů v třídě Moto2 ze šesté...

Finskou rallye vede po úvodní rychlostní zkoušce Neuville před Tänakem

Belgičan Thierry Neuville vyhrál úvodní rychlostní zkoušku Finské rallye. Zvládl ji o 1,2 sekundy rychleji než jeho...

Po boku Messiho i Djokoviče. Sestry Kolocovy bojují za mír i rovnost

V Klubu šampionů za mír se sídlem v Monaku jsou fotbalový idol Lionel Messi, další hvězdný fotbalista Didier Drogba,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...