Sobota 8. srpna 2020, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. srpna 2020 Soběslav

Češi mají vášeň pro rally ve své DNA, říká francouzský promotér Ley

  10:20aktualizováno  10:20
Na Barum Czech Rally Zlín poprvé přijel v roce 2004, kdy měl na starosti zákaznický program týmu Renault. V posledních letech sem míří jako jeden z nejdůležitějších hostů. Francouz Jean-Baptiste Ley je koordinátorem mistrovství Evropy.

Jean-Babtiste Ley (vlevo) a Alexej Lukjaňuk | foto: FIAERC

Na první pohled zní jeho funkce obyčejně, přitom je zásadní. Ve společnosti Eurosport Events, která je promotérem šampionátu, totiž vede skupinu, jež má seriál na starosti. Nejen o tom, jak vnímá zlínskou soutěž, vypráví v exkluzivním interview pro MF DNES.

„Barum rally je pilířem evropského šampionátu,“ poznamenal Ley před pátečním startem vrcholu domácí sezony.

Jak vnímáte Barum rally?
Navštívil jsem ji asi desetkrát a považuji ji za jednu z nejikoničtějších rally v šampionátu. Na Azorech se jede v úžasné krajině. Kanárské ostrovy jsou proslulé rychlými tratěmi a nadšenými fanoušky. Řím je zkrátka Řím, takovou kulisu prodchnutou historií nikde nemáte. Ale Češi mají rally ve své DNA. Vášeň pro ni je vidět v každých očích. Máte tovární tým i spoustu soukromých stájí. Přijet do Zlína je pokaždé úžasná zkušenost.

Eurosport vstoupil do automobilových soutěží v roce 2007, kdy vznikl seriál IRC. Po jeho transformaci do mistrovství Evropy jste kalendář výrazně změnili, Barum rally v něm z té doby zůstala jako jediná. Čím si to zasloužila?
V podobné pozice byla i belgická Rally Ypres, která se ale rozhodla se s námi rozejít. Domnívají se, že bez mistrovství Evropy je jim lépe. Pokud jde o Barumku, nemáme důvod naši spolupráci ukončit. Je dlouhodobá. Jsme šťastní, že ji v kalendáři máme. Je tam velmi silný organizační tým, se kterým spolupracujeme opravdu dlouho. Jsme propojeni stejným myšlením i filozofií.

Soupeři pro Kopeckého na Barum Czech Rally? Evropská i česká špička

Vzpomenete si na svou první návštěvu Zlína?
Ano, bylo to v roce 2004. Tehdy jsem pracoval jako inženýr u zákaznického programu v týmu Renault Sport. Simon Jean-Joseph tehdy vyhrál jako člen oficiálního týmu, já působil jako podpora u soukromého týmu. Byl jsem nadšený. Rally pro mě v tu dobu byla nová a okamžitě mě zaujala zdejší vášeň. Viděl jsem, jak jsou čeští jezdci rychlí, jaké mají nápady. Řekl jsem si: wow, tohle je opravdu pilíř evropské rally.

Cítíte to pořád stejně?
Ano. Každý rok se do Zlína těším. Vedle toho, že naše vize jsou stejné, tak zdejší pořadatelé neustále zkoušejí nové věci, učí se dál a dál.

Jaká je tedy budoucnost Barum rally v mistrovství Evropy?
Velmi dobrá. Jsem šťastný, že spolupráce jde dál a bude pokračovat. Smlouva je podepsaná a nevím o žádných problémech.

Barum rally je jedinou z osmi soutěží evropského šampionátu, která má ve svém názvu jméno sponzora. Nepředstavuje to pro promotéra problém?
Ne. Jestliže má místní organizátor možnost podepsat smlouvu s titulárním sponzorem, pomůže to jemu i nám. Jedinou komplikací by bylo, kdyby šlo o firmu spojenou s alkoholem nebo cigaretami, protože jejich propagaci omezují zákony. Ohledně Barumu máme kompromisní dohodu s našimi dodavateli pneumatik Pirelli a Michelin, ale v tom nevidím žádný problém. Dobře víme, že bez Barumu a Continentalu by zlínská soutěž nebyla tím, čím je.

Ale radši jste, když je v názvu soutěže jméno státu, že?
Pro mezinárodní mistrovství je to vždycky lepší. Lidem to pomůže lokalizovat danou rally. Ale někdy je významným sponzorem město, jako třeba v Lotyšsku, či místní samospráva jako na Azorech.

V dobách IRC jste se jako promotér snažili konkurovat mistrovství světa, nyní se profilujete jako seriál pro soukromé jezdce. Proč došlo ke změně?
IRC byl velmi silný seriál, navíc mistrovství světa v té době bylo slabší než dnes. Jsem velmi šťastný, že nyní je v dobré kondici, s dobrým promotérem a skvělými jezdci. Všude jim svítí zelená. My jsme ERC, jsme v pozici mezistupně mezi národními šampionáty a WRC. Není naším cílem bojovat s WRC, ani s WRC2. I když stejně jako tato kategorie máme vozy R5, vzájemně se doplňujeme.

Kostka pojede Barum rally s autem od švagra Kresty

Mimořádně důležité jsou pro vás juniorské kategorie. Jejich vítězové od vás dostanou odměnu 100 tisíc eur na start ve dvou dalších soutěžích. Proč na ně tolik sázíte?
Když jsme se v roce 2013 stali promotéry mistrovství Evropy, ukončili jsme IRC. Tehdy tu jezdili Neuville, Mikkelsen nebo Meeke, což jsou dneska špičkoví jezdci ve WRC. Byli úžasní a velmi dobří, ale věděli jsme, že jednou zestárnou. Takže jsme začali přemýšlet, jak obnovit startovní pole. Proto jsme od roku 2014 vsadili na juniory, kteří jezdí v kategorii ERC3 Junior ve vozech s jednou poháněnou nápravou. Máme zhruba dvacet aut, je to výborná platforma pro mladé. Před dvěma lety jsme se rozhodli pro další krok ERC1 Junior, aby měli kam postoupit. Je velmi těžké odejít z mistrovství Evropy do WRC, protože změníte auto i seriál. V našem případě měníte jen jednu věc - auto. Strategie je jasná: jezdec přijde z národního šampionátu do juniorů, pak do R5, naučí se jezdit na známých tratích se silnějším autem a pak může jít do WRC.

Vítěz juniorské kategorie ERC3 Junior nedostane peníze v hotovosti, ale závody s modelem R5. Je to velká motivace?
Náš rozpočet není neomezený, zkoušíme dělat, co se dá. Nejdůležitější je, aby se mladí dostali do R5. Vítěz získá dva starty v týmu Motorsport Italia v hodnotě 100 tisíc eur. Víte, co je skvělé? Že tato dílčí kategorie vyvrcholí v srpnu na nejikoničtější soutěži v seriálu, na Barum rally. Stejně jako kategorie ERC1 Junior. I tady vítěz dostane 100 tisíc eur. Tentokrát v hotovosti. Pomůže mu to rozšířit program ve zbytku sezony a bojovat o evropský titul. Úroveň našich mladých je velmi dobrá. Je to vidět třeba na Čechu Filipu Marešovi, který bojuje o pódium na každém závodě.

Z vašich slov vyplývá, jako by pro vás byla juniorská kategorie důležitější než celkové pořadí...
Pro Eurosport Events je vývoj juniorů prioritou. Proto jim dáváme velkou podporu, investujeme do nich, pomáháme jim s propagací a vyvíjíme platformu, aby to fungovalo. Pomáháme jim stát se populární. Oba tituly mají hlavičku mezinárodní automobilové federace FIA, hlavní titul je pořád evropský titul. Je to prestižní záležitost a je samozřejmě taky velmi důležitý. Všichni vítězové si rozkrojí stejný dort.

  • Nejčtenější

První etapa Kolem Polska skončila hrozivým pádem, Jakobsen bojoval o život

Nizozemský cyklista Fabio Jakobsen byl po hrozivém pádu v Katovicích v dojezdu první etapy závodu WorldTour Kolem...

Byl to obrovský šok pro tělo. Polil jsem se deseti bidony, říkal Štybar

Chyběl v rozhodujícím úniku, ale předvedl pak své schopnosti při dlouhé stíhací jízdě, během níž nechal za sebou i...

Kubalík předvedl rekordní debut v play off NHL, Nečas dal vítězný gól

Restart hokejové NHL po březnovém přerušení kvůli šířící se pandemii koronaviru obstaraly úvodní kvalifikační série...

Jakobsenův pád? Od Groenewegena to byl zločin. Měl by jít sedět, říká Lefevere

Dlouhých pět hodin trvala operace hlavy a obličeje a Fabiu Jakobsenovi snad zachránila život. Podle lékařů je nyní jeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rekord z roku 1982 už neplatí, teď patří Čechovi. Vyšlo mi vše, ví Kubalík

Když ho v NHL před několika týdny nominovali na nováčka roku, skromně vyprávěl, že on sám by trofej udělil jiným,...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Svět MotoGP mi chybí dost, nervozita ne, říká Abraham. Přemýšlí o Dakaru

Tohle by byl vysněný závod přímo pro něj. Jet na milovaném okruhu, který leží jen pár stovek metrů od domu, kde...

Formule 1 oslaví v Silverstonu jubileum, Hamilton se těší na výzvu

Na okruhu v Silverstonu mistrovství světa formule 1 v roce 1950 odstartovalo, o víkendu se tam uskuteční druhý závod po...

Masarykův okruh se při MotoGP změní v pevnost, dovnitř pustí jen vyvolené

Letošní MotoGP, která se o víkendu uskuteční na Masarykově okruhu v Brně, bude poprvé v historii bez diváků. Tribuny...

Hülkenberg nahradí nakaženého Péreze i v druhém závodu v Británii

Mexický pilot Sergio Pérez se kvůli nákaze koronavirem nepředstaví ani v druhém závodu formule 1 v Silverstonu. Jezdec...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...