Dakar 2009 se nepovedl. Ale teď se pořadatelé vytáhli, píše Ivo Kaštan

30 2009
Vzpomínám si, že nejkratší účast na Dakaru měřila jeden metr. Motorkář vyrazil, zamával divákům, ještě na rampě spadl a zlomil si ruku. Dakar začíná už prvním metrem a končí tím posledním. Na to se nesmí nikdy zapomínat.

Z Dakaru se také může stát 14 dní prázdnin. Moc pěkných prázdnin. Stačí, když závodník rozbije motocykl v první etapě... Ale to si určitě nepřejeme.

Ivo Kaštan

Kouzlo dálkových rallye objevil po 15 letech závodění v motokrosu, enduru, kartingu a formuli 1600 při Master rallye Paříž - Peking 95.
Poprvé startoval na Dakaru v roce 1996. Ze zmoklé rampy sjížděl v Granadě jako amatér amatérů, s batohem na zádech, na obstarožní Suzuki DR 350.
Celkem si připsal 9 účastí. Nejvíce se mu dařilo v roce 2006, kdy obsadil 2. místo ve třídě Maratón 450 ccm, druhý byl i ve třídě jezdců bez asistence a získal 30. příčku v celkovém pořadí.
Dakar 2010 absolvuje v roli manažera a poradce talentovaného Slováka Štefana Svitka, posledního mistra Evropy v Enduru.

Před rokem se Dakar nepovedl. Teď to bude sice kratší, ale víc "dakarovitější", celkově těžší. Minule bylo devět zkrácených etap, a to se hodně na celkové úrovni podepsalo. Teď bude kilometrů méně, zato pořádně ostrých. Dakar by měl být obtížnější. Navíc se jede o 800 km víc na sever, což znamená do tepla. Do pekla.

V Africe na Sahaře jsem viděl hodně, ale minulý rok na Atacamě mi spadla brada. Je to škaredá poušť s obrovskýma dunama, proti ní je Sahara taková podhádková.

Měl jsem vždy rád dlouhé etapy. Hodně kilometrů. Byly rychlé, a pěkně to odsejpalo, zatímco krátká znamenala 18 hodin tvrdého boje s motorkou. Teď v Jižní Americe právě ty dlouhé etapy v rámci možností odpárali. Bude to techničtější, malinko se to zpomalí. Je vidět, že nad tím organizátoři přemýšleli.

Navíc se také přihlásilo méně lidí, což hodně pomůže. Organizátoři měli snazší práci při plánování a celé pole se vejde do jednoho dne. Prostě Dakar 2010 by měl být ve všech ohledech lepší.

Minulý rok byl největším problémem prach. Nikdo nevěděl, co ta pista udělá, když tam projede taková spousta těžkých aut a motorek. Teď už to pořadatelé vědí.

A bude víc písečných dun. Ty jsem vždy na motorce miloval. V Africe jsem se na ně těšil ze všeho nejvíc.

Dakar 2010 by byl pro mě lepší než ten předchozí. Vypadá mnohem líp. Ale nelituju, že jsem skončil. Jednou přijde moment, kdy začnete cítit, že se nezlepšíte. Že budete jen pomalejší a pomalejší...

Těch devět Dakarů jsem si opravdu užil, a jsem rád, že se na to mohu podívat z jiného pohledu.

Autor:

Sport v roce 2019

7. - 28. 7. (Brusel - Paříž)
31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Erata čeká operace, dál chce hrát. Plekanec podepsal na rok s Kometou

Zadumaný Tomáš Plekanec na brněnské střídačce.

Hokejový útočník Tomáš Plekanec bude v další extraligové sezoně hrát za brněnskou Kometu. Na jaře...

Pan nenápadný. Nemá manažera, nerad mluví. A útočí na pódium Tour

Emanuel Buchmann během časovky na Tour.

V roce 2017 o něm Ralph Denk - šéf německé Bory - na startu Tour řekl: „Kdybych z něj teď udělal...

Drama ve výhni. Kreuziger se na Tour potloukl, je odhodlán jet dál

Lékař týmu Dimension Data prohmatává po etapě zranění Romana Kreuzigera.

Nimes (Od našeho zpravodaje) S přehledem rutinéra dosud zvládal krizové situace na Tour a byl chválen za skvělou poziční jízdu....

Plzeň máme přečtenou. Olympiakos do Ligy mistrů patří, říká kouč Martins

Trenér Olympiakosu Pireus Pedro Martins na tiskové konferenci v Plzni.

Bez klíčového hráče, ale s velkým odhodláním vrátit Olympiakos do základní skupiny Ligy mistrů. „To...

Nervózní vstup do třetího týdne. Kreuziger upadl a ztratil, končí Fuglsang

STAROST O KREUZIGERA. Doug Ryder, šéf týmu Dimension Data, a Roman Kreuziger s...

Peloton 106. ročníku Tour de France vjel do rozhodující fáze. A úvodní den třetího týdne se nesl ve...

Další z rubriky

Vrchařská výzva z Trenta do Bodone. Silný zážitek, říká pilot Trnka

Petr Trnka na trati Ecce Homo během závodu mistrovství republiky v jízdě do...

Délka 17,3 kilometru a převýšení 1 350 metrů, víc není potřeba dodávat. Italská trať Trento –...

Širší a odolnější pneumatiky. F1 chce být po změnách dramatičtější

Technici týmu Ferrari převážejí pneumatiky.

Avizované změny ve formuli 1, které mají přinést dramatičtější závody, se budou týkat i pneumatik....

Kostka pojede Barum rally s autem od švagra Kresty

Tomáš Kostka při Ageus Rallysprint Kopná

Jen jednou využil zlínský soutěžní jezdec Tomáš Kostka zkušenosti svého švagra Romana Kresty, který...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz