Proti minulému ročníku je zde mnohem menší chaos, je vidět, že se organizátoři poučili z předešlých chyb a citelně je znát i sedmadvacetiprocentní úbytek účastníků. Část jich nepřijela, protože je jihoamerický Dakar nelákal, část zasáhla ekonomická recese (nerad používán slovo krize).
Deník Ivo Kaštana |
Malou perličkou je posádka Zapletal – Ouředníček, která jede s maďarskými licencemi a tak trochu je vlastně jediným zástupcem Maďarska na Dakaru. Je to paradox, protože právě Maďaři patřili v minulých letech k nejpočetněji zastoupeným zemím.
Úsporná opatření jsou vidět na každém kroku a u všech týmů, jedinou výjimkou je tým VW, který je vlastně jediným, ryze továrním, mezi automobily. Tým KTM je již také sdružením privátních týmů a jezdců.
V předchozích ročnících se na každém rohu rozdávaly energetické drinky, což také úplně vymizelo. Zvykem bylo, že každému motorkáři vezou pořadatelé v rámci startovného padesátikilovou bednu s náhradními díly a rezervní sadu kol. Letos je tato služba zpoplatněna pěti sty eury. Je ale fakt, že "chudí" motorkáři bez asistenčních vozů ze závodu téměř vymizeli.
Ivo KaštanKouzlo dálkových rallye objevil po 15 letech závodění v motokrosu, enduru, kartingu a formuli 1600 při Master rallye Paříž - Peking 95. |
Co se zde ale vůbec nezměnilo, jsou diváci. Předpokládá se, že si velkolepou přehlídku nablýskaných závodních stojů nenechá ujít ještě větší počet než loni.
Organizaci vzali více do rukou Jihoameričané, což se v některých případech projevilo pozitivně, ale třeba na stánku s oficiálním oblečením a reklamními předměty závodu je to změna spíše negativní.
Závod začíná být mnohem méně francouzský. Ve vzduchu je cítit jiná atmosféra, která tento Dakar opět trošku vzdálila od toho původního. To je také jeden z důvodů, proč se již nyní hovoří o návratu následujícího ročníku na území Afriky.
Dakar 2010 bude určitě zajímavý po stránce sportovní a náročné tratě dokonale prověří techniku i jezdce. Byla by škoda, kdyby některé úseky závodu byly zkráceny kvůli povětrnostním vlivům, protože určité části Argentiny jsou postiženy záplavami.
Mezi českými účastníky zatím panuje duch solidarity a přátelská atmosféra. Všichni jsou natěšeni na start závodu. Je znát, že někteří jsou zde poprvé, jíní jsou ostřílení pardálové, jejichž tým se Dakaru účastní řadu let. Obtížný závod, nedostatek spánku a nezvyklý režim určitě prověří psychickou odolnost všech...
Oslavy příchodu Nového roku nebudou patrně mezi "dakaráky" nijak velkolepé, protože start je hned 1. ledna. Půjde sice jen o slavnostní ceremoniál a neměřený 317 km dlouhý přejezd do města Colon, ale i tak se již všichni musí plně soustředit na závod.