Fernando Alonso znovu prokázal, že by se ve třiadvaceti letech mohl stát nástupcem Michaela Schumachera na světovém trůnu. Třetí dojel Brit Jenson Button a získal letos první body pro B.A.R.
Michael Schumacher po chybě v kvalifikaci startoval až z třinácté pozice, a přestože jsou povedené předjížděcí manévry na trati v Imole téměř zázrakem, díky skvěle zvolené strategii rychle postupoval vpřed.
Dvanáct kole před cílem měl už Alonso v zrcátkách rudo, ale přes své mládí chybu neudělal a mistra světa vpřed nepustil. Připsal si první hattrick kariéry F1. Rychlost nového stroje F2005 ale nahání hrůzu.
Kvalifikaci vládl Räikkönen
Po sobotní části kvalifikace měl vedoucí Räikkönen na Alonsa náskok pouze tři tisíciny vteřiny, v neděli ale zabral a na španělskou hvězdu Renaultu najel půl vteřiny. Alonso se hned po kvalifikaci nechal slyšet, že to byla hlavně kvůli menšímu množství paliva na palubě McLarenu. Jaká byla pravda, se už bohužel kvůli průběhu závodu zjistit nepodařilo.
V sobotu třetí Michael Schumacher chtěl zaútočit na první řadu, ale v zatáčce Rivazza chyboval, vjel do kačírku a musel startovat ze třináctého místa. Jak se později ukázalo, tenhle smyk ho stál první vítězství v sezoně.
Na první body sezony si při boji o místa na startovním roštu zadělali oba jezdci B.A.R. Button a Sató, naopak svou skutečnou pozici ve startovním poli ukázaly vozy Red Bull, které na nejlepší neměly. Podle předpokladů se příliš nedařilo Toyotě a štěstím nezářili ani v Sauberu. Massa získal sice osmý čas, ale kvůli páteční výměně motoru spadl na 18. místo na roštu.
Start nic zajímavého nepřinesl
Po startu to na žádné drama nevypadalo. Přední jezdci si udrželi pozice z kvalifikace, jen čtvrtý Webber se propadl za Trulliho a Satóa. Před Japonce se ale v úvodních zatáčkách odvážně prodral zpět.
Vedoucí Räikkönen nasadil k trháku, a i za ním jedoucí Alonsa si začal rychle budovat náskok před Buttonem. Michael Schumacher zůstával na třinácté pozici za bratrem Ralfem.
V třetím závodě za sebou nebodoval vítěz úvodního podniku roku Fisichella. Neoficiální dvojka Renaultu si o pátku stěžovala na autu, v kvalifikaci se nevyhnula chybě a v šestém kole závodu ji závada poslala přímo do hrazení.
"Musíme prošetřit, co se stalo. Z ničeho nic jsem úplně ztratil nad autem kontrolu. "Jsem zklamán, třetí víkend za sebou to takhle dopadlo," litoval jezdec Renaultu, vedoucího týmu v Poháru konstruktérů.
Vedoucí Räikkönen záhy skončil
V devátém kole se měnilo vedení. Räikkönen radikálně zpomalil a Alonso pohodlně postoupil na první místo. Jezdec McLarenu pomalu dojel do boxů. kde vystoupil z porouchaného auta a mrštil přilbou přes celou garáž. V Imole už Räikkönen ztratil svůj pověstný klid. Za poslední tři roky to není zdaleka poprvé, co ho závada vozu připravila o možné vítězství.
Jarno Trulli s Toyotou měl štěstí, že skvěle odstartoval a v Imole je předjíždění velmi obtížné. Na trati fungoval jako pojízdná šikana, a za sebou vozil vláček jezdců. Toyota těží zejména ze silného motoru, ale v klikaté Imole mají větší vliv na výkon vlastnosti šasi.
Ještě před úvodním dotankováním se loučil s velkou cenou Rubens Barrichello. V průběhu víkendu nepředváděl zdaleka tak rychlé časy jako týmový kolega Schumacher a vše pro něj skončilo v osmnáctém kole, kdy mu závada elektriky znemožnila další jízdu. Chvíli poté Sató předjel čtvrtého Webbera a potvrdil převahu B.A.R. nad Williamsem.
Jako poslední ze špičky zamířil k mechanikům Michael Schumacher. Předtím předvedl sérii nejrychlejších kol, a když se ve 27. okruhu vrátil na dráhu, byl rázem třetí. Poskočil o sedm míst... Polepšil si i náhradník McLarenu Wurz, který proklouzl na čtvrtou pozici.
Schumacher se změnil v kulový blesk
Po dotankování se Schumacherovo Ferrari změnilo v kulový blesk a začalo létat. Alonso ani Button neměli šanci jeho časům na jedno kolo vzdorovat. Mistr světa se nebezpečně blížil, přitom ještě v polovině závodu ztrácel na Alonsa půl minuty.
Dál se propadal Mark Webber, který po chybě ve Variantě Alta podlehl tlaku Villeneuva se Sauberem, jemuž Imola evidentně seděla. Kanaďan se poprvé v sezoně pohyboval startovním polem v jiném směru než dolů, a do cíle si ještě poradil s Trullim.
Druhé zastávky v boxech stály Williams body, protože Webber se propadl až za Ralfa Schumachera s Toyotou. Ostatní jezdci první osmičky své pozici udrželi. Chvíli po závodě se ale pořadí měnilo. Podle komisařů závodu prý Ralf Schumacher nebezpečným manévrem v boxech omezil krajana Heidfelda a po penalizace 25 vteřin se propadl na jedenácté místo. Heidfeld si tak přišel na jeden bod, ale Toyota se odvolala.
Z vedoucí trojice jako poslední tankoval opět Schumacher, a málem se dostal do vedení. Chybělo mu jedno, maximálně dvě kola navíc na trati. Ještě než zajel do boxů, využil zaváhání Buttona za pomalým Heidfeldem o kolo zpět a v šikaně Variante Alta proklouzl poprvé v sezoně do vedení. Button nad jeho předjížděcím manévrem mohl jen nevěřícně kroutit hlavou.
Boj do posledního metru
Pak už Schumacher zatočil do boxů a vrátil se tři vteřiny za vedoucím Alonsem. O kolo později jeho náskok zlikvidoval a už mu dýchal na záda. Přilepil se na Španělovo zadní křídlo a čekal na jeho chybu. Začalo dvanáct úchvatných závěrečných kol.
Schumacher byl celkově jasně rychlejší, při brždění do zatáček mu Alonso nemohl ani v nejmenším konkurovat. Několikrát ho zachránil pouze fakt, že při výjezdu ze zatáček a akceleraci byl jeho Renault mírně lepší. Ne nadarmo se tvrdí, že Renault má nejlepší elektroniku ve formuli 1. Právě ta rozhoduje na výjezdu, kdy se ke slovu dostává povolená kontrola trakce.
Ačkoli už v boxech Ferrari několikrát zvedali radostně ruce, Alonso nakonec jejich domácí okruh dobyl a získal pro Renault historický čtvrtý triumf v řadě. V čele šampionátu má třiadvacetiletý Španěl 36 bodů, zatímco Schumacher je s deseti čtvrtý.
Sedminásobný mistr světa po nezdaru v úvodních závodech prokázal, že bude znovu schopen bojovat o titul. Deset bodů mají i třetí Ital Giancarlo Fisichella a Schumacherův bratr Ralf na páté pozici. Druhý je v celkovém pořadí s 18 body Ital Jarno Trulli.
Návrat B.A.R. potvrdili třetím místem Jenson Button i pátý Takuma Sató. McLaren má smůlu, že technika vždy vydrží pomalejšímu jezdci. Tentokrát bodoval na čtvrtém místě Alexander Wurz, který se svezl jako náhradník za zraněného Montoyu.
Poprvé v sezoně stačil nejlepším tým Sauber. Bodoval šestý Villeneuve. Škoda pro švýcarský tým, že stabilně rychlejší Massa musel v pátek měnit motor a startoval z beznadějného 18. místo. V Imole naopak vůbec nestačily vozy Red Bullu. Zaujal pouze Ital Liuzzi, který jel první závod formule 1 kariéry. Byl rychlejší než zkušený Coulthard a skončil o tři místa před ním.
Další velká cena se jede za čtrnáct dní na dalším pomalejším okruhu v Barceloně.
OPRAVENÉ VÝSLEDKY PO DISKVALIFIKACI TÝMU B.A.R. O ČTRNÁCT DNÍ POZDĚJI NAJDETE ZDE
Výsledky:
POŘADÍ
JMÉNO
NÁRODNOST
TÝM
ČAS
1.
Fernando Alonso
Španělsko
Renault
1h27:41,921
2.
Michael Schumacher
Německo
Ferrari
+0,215
3.
Jenson Button
Velká Británie
B.A.R.
+10,481
4.
Alex Wurz
Rakousko
McLaren
+27,554
5.
Takuma Sató
Japonsko
B.A.R.
+34,783
6.
Jacques Villeneuve
Kanada
Sauber
+1:04,442
7.
Jarno Trulli
Itálie
Toyota
+1:10,258
8.
Nick Heidfeld
Německo
Williams
+1:11,282
9.
Mark Webber
Austrálie
Williams
+1:23,297
10.
Vitantonio Liuzzi
Itálie
Red Bull
+1:23,764
11.
Ralf Schumacher
Německo
Toyota
+1 kolo
12.
Felipe Massa
Brazílie
Sauber
+1 kolo
13.
David Coulthard
Velká Británie
Red Bull
+1 kolo
14.
Narain Karthikeyan
Indie
Jordan
+1 kolo
15.
Tiago Monteiro
Portugalsko
Jordan
+1 kolo
16.
Christijan Albers
Nizozemsko
Minardi
+43 kol
17.
Rubens Barrichello
Brazílie
Ferrari
+45 kol
18.
Kimi Räikkönen
Finsko
McLaren
+52 kol
19.
Patrick Friesacher
Rakousko
Minardi
+53 kol
20.
Giancarlo Fisichella
Itálie
Renault
+56 kol
Nejrychlejší kolo: Michael Schumacher - 1:21,858
Pořadí šampionátu:
POŘADÍ
JMÉNO
STÁT
TÝM
BODY
1
Fernando Alonso
Španělsko
Renault
36
2
Jarno Trulli
Itálie
Toyota
18
3
Giancarlo Fisichella
Itálie
Renault
10
4
Michael Schumacher
Německo
Ferrari
10
5
Ralf Schumacher
Německo
Toyota
9
6
David Coulthard
Velká Británie
Red Bull
9
7
Rubens Barrichello
Brazílie
Ferrari
8
8
Juan Pablo Montoya
Kolumbie
McLaren
8
9
Nick Heidfeld
Německo
Williams
7
10
Kimi Räikkönen
Finsko
McLaren
7
11
Mark Webber
Austrálie
Williams
7
12
Jenson Button
Velká Británie
B.A.R.
6
13
Alex Wurz
Rakousko
McLaren
5
14
Pedro De la Rosa
Španělsko
McLaren
4
15
Takuma Sató
Japonsko
B.A.R.
4
16
Jacques Villeneuve
Kanada
Sauber
3
17
Christian Klien
Rakousko
Red Bull
3
18
Felipe Massa
Brazílie
Sauber
2
19
Anthony Davidson
Velká Británie
B.A.R.
0
20
Christijan Albers
Nizozemsko
Minardi
0
21
Patrick Friesacher
Rakousko
Minardi
0
22
Narain Karthikeyan
Indie
Jordan
0
23
Tiago Monteiro
Portugalsko
Jordan
0
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Renault | Francie | 46 |
2 | Toyota | Japonsko | 27 |
3 | McLaren | Velká Británie | 24 |
4 | Ferrari | Itálie | 18 |
5 | Williams | Velká Británie | 14 |
6 | Red Bull | Rakousko | 12 |
7 | B.A.R. | Velká Británie | 10 |
8 | Sauber | Švýcarsko | 5 |
9 | Jordan | Velká Británie | 0 |
10 | Minardi | Itálie | 0 |