Šéfové formule 1 i vlastníci stájí chtějí další změny, které by šampionát divácky zatraktivnily, a tohle jsou některé z nich.
"Chtěl bych, aby seriál měl dvacet závodů a několik z nich se jelo v noci," říká Bernie Ecclestone, nejdůležitější muž v F1. "Podle mě je hrozné, když se první závod jede v Austrálii po obědě. A lidi v Evropě na ně musí vstávat ještě v noci (začíná ve 4.00 středoevropského času). To není moc dobrá show."
Právě Velké ceny Austrálie, Číny a Japonska by se mohly brzy jezdit až v noci tamního času. Evropští fanoušci, kterých je nejvíc, by je pak sledovali už v přijatelných hodinách.
"Technicky by to pro okruhy nebyl žádný problém," tvrdí i dvorní designér okruhů pro F1 Hermann Tilke.
A Ecclestone touží po další význačné změně – předělat bodový systém šampionátu. Chce, aby vítěz závodu dostal místo současných deseti bodů dvanáct.
"Když druhý v pořadí získá osm bodů a vítěz deset, tak toho druhého nic nemotivuje, aby riskoval a bojoval o prvenství. Už od roku 2008 dojde ke změnám."
A chce dokonce prosadit ještě odvážnější plán. "Aby se hledělo jen na počet vítězství a nerozhodovaly body. Všichni by pak chtěli vyhrát, a ne čekat na to, jestli někdo neudělá chybu v boxech."
Zato jiní říkají: "Naopak, prodlužme čas, který jezdci s auty stráví během závodů v boxech. Je to pro diváky atraktivní."
Letošní změny 1. Pneumatiky. Jediným dodavatele se stala firma Bridgestone. Měkčí směs bude mít po obvodu bílý proužek. 2. Kvalifikace. Délka poslední části byla snížena z 20 na 15 minut. 3. Trénink. Páteční tréninky byly prodlouženy ze 60 na 90 minut. 4. Safety car. Jakmile bude na okruhu, jezdci o kolo a více zpět, musí předjet rychlejší závodníky před sebou i safety car, objet kolo a zařadit se na své správné místo ve startovním poli. Tím se zamezí, aby pomalejší jezdci při opakovaném startu brzdili. 5. Bezpečnost. V kokpitu je červená, modrá a žlutá dioda, které budou suplovat vyvěšení vlajek. Skončí tak výmluvy pilotů, že prapory v rukou komisařů neviděli. |
Třeba Mario Theissen, šéf motorsportu BMW, dokonce navrhoval: "Ať se smí v boxech souběžně měnit jen jedna část auta."
V praxi by to znamenalo, že při pitstopu by mechanici nejdříve vyměnili obě levá kola a až pak by se vrhli na pravá.
Bláznivé.
A opravdu tak trochu sci-fi.
Jenže kdoví.
Ani před lety nikdo nevěřil, že jednou budou týmy jezdit na stejných pneumatikách.
Přišel rok 2007 a formuli 1 už obouvá jen jediná značka.
Bridgestone.