Budoucnost: noční klání a počítá se jen výhra

  • 5
Praha - Závody se pojedou v noci a za umělého osvětlení. V boxech se naráz bude moci měnit jen jedna polovina auta. A mistrem světa bude ten, kdo v sezoně vyhraje víc Velkých cen. Ne, tohle není začátek sci-fi příběhu o formuli 1, ale možná už její brzká budoucnost.

Šéfové formule 1 i vlastníci stájí chtějí další změny, které by šampionát divácky zatraktivnily, a tohle jsou některé z nich.

"Chtěl bych, aby seriál měl dvacet závodů a několik z nich se jelo v noci," říká Bernie Ecclestone, nejdůležitější muž v F1. "Podle mě je hrozné, když se první závod jede v Austrálii po obědě. A lidi v Evropě na ně musí vstávat ještě v noci (začíná ve 4.00 středoevropského času). To není moc dobrá show."

Právě Velké ceny Austrálie, Číny a Japonska by se mohly brzy jezdit až v noci tamního času. Evropští fanoušci, kterých je nejvíc, by je pak sledovali už v přijatelných hodinách.

"Technicky by to pro okruhy nebyl žádný problém," tvrdí i dvorní designér okruhů pro F1 Hermann Tilke.

A Ecclestone touží po další význačné změně – předělat bodový systém šampionátu. Chce, aby vítěz závodu dostal místo současných deseti bodů dvanáct.

"Když druhý v pořadí získá osm bodů a vítěz deset, tak toho druhého nic nemotivuje, aby riskoval a bojoval o prvenství. Už od roku 2008 dojde ke změnám."

A chce dokonce prosadit ještě odvážnější plán. "Aby se hledělo jen na počet vítězství a nerozhodovaly body. Všichni by pak chtěli vyhrát, a ne čekat na to, jestli někdo neudělá chybu v boxech."

Zato jiní říkají: "Naopak, prodlužme čas, který jezdci s auty stráví během závodů v boxech. Je to pro diváky atraktivní."

Letošní změny

1. Pneumatiky. Jediným dodavatele se stala firma Bridgestone. Měkčí směs bude mít po obvodu bílý proužek.

2. Kvalifikace. Délka poslední části byla snížena z 20 na 15 minut.

3. Trénink. Páteční tréninky byly prodlouženy ze 60 na 90 minut.

4. Safety car. Jakmile bude na okruhu, jezdci o kolo a více zpět, musí předjet rychlejší závodníky před sebou i safety car, objet kolo a zařadit se na své správné místo ve startovním poli. Tím se zamezí, aby pomalejší jezdci při opakovaném startu brzdili.

5. Bezpečnost. V kokpitu je červená, modrá a žlutá dioda, které budou suplovat vyvěšení vlajek. Skončí tak výmluvy pilotů, že prapory v rukou komisařů neviděli.

 

Třeba Mario Theissen, šéf motorsportu BMW, dokonce navrhoval: "Ať se smí v boxech souběžně měnit jen jedna část auta."

V praxi by to znamenalo, že při pitstopu by mechanici nejdříve vyměnili obě levá kola a až pak by se vrhli na pravá.

Bláznivé.

A opravdu tak trochu sci-fi.

Jenže kdoví.

Ani před lety nikdo nevěřil, že jednou budou týmy jezdit na stejných pneumatikách.

Přišel rok 2007 a formuli 1 už obouvá jen jediná značka.

Bridgestone.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž