Úterý 31. března 2020, svátek má Kvido
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 31. března 2020 Kvido

Budoucnost mostu na Výtoni má v rukou ministerstvo, ve hře je i bourání

Seriál   10:10aktualizováno  10:10
Železniční most spojující smíchovský a výtoňský břeh Vltavy je jedním z nejzanedbanějších v Praze. Byl postavený v roce 1901 a jeho životnost byla plánovaná na sto let, skoro dvacet let tak již přesluhuje, což je znát i na jeho technickém stavu. O budoucnosti stavby nyní rozhoduje ministerstvo kultury.

Železniční most spojující pražský Smíchov s Výtoní. (23. května 2018) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Plánem Správy železnic (SŽ) je most zbourat a postavit jeho repliku. Pokud ale ministerstvo kultury z mostu nesejme památkovou ochranu, SŽ pravděpodobně vypíše architektonickou soutěž respektující tento stav.

Fotogalerie

„I pod památkovou ochranou je možné vyměnit stávající ocelovou konstrukci za novou a realizovat nový most tak, aby převedl tři koleje,“ vysvětluje mluvčí SŽ Marek Illiaš. „Správa železnic most převzala v roce 2003. Už tehdy byl most po své plánované životnosti,“ dodává.

Případná trojkolejná trať je nutná i kvůli tomu, že jde o spojnici mezi smíchovským a hlavním či vršovickým nádražím. Kromě spojů z jízdního řádu po ní projíždí mnoho dalších vlaků pro přistavování či odstavování souprav či lokomotiv.

Optimální propustnost je na železničním mostě překročena podle Lukáše Tittla z Institutu plánování a rozvoje (IPR) o osmdesát procent. Jde tak o nejvytíženější železnici z celé České republiky.

Verdikt o budoucnosti mostu

Podle vyjádření ministerstva kultury z 20. února můžeme výnos o památkové ochraně mostu nejspíš brzy očekávat. „V současné době ministerstvo kultury vypracovává rozhodnutí ve věci. Výsledek nelze nyní předjímat,“ uvedlo tiskové oddělení.

Zatím se v této věci ale nic nezměnilo. „V tuto chvíli stále platí naše odpověď z minulého týdne,“ uvedla Petra Hrušová z tiskového oddělení.

Jedním z odborníků, kteří do možného řešení pro výtoňský most promlouvali, byl také švýcarský mostní inženýr Eugen Brühwiler. Podle něho nejsou repliky řešením.

„Oblouky železničního mostu jsou jeho hlavním konstrukčním prvkem a samozřejmě musí být zachovány. Nový podpůrný systém kolejových drah, který jsem navrhl, ale jednoduše zlepší trvanlivost i robustnost konstrukce,“ uvedl v prosinci pro MF DNES Brühwiler.

Podle dalšího posudku z podzimu 2018 měl tehdy most před sebou jen pět let, dnes tedy zbývají necelé čtyři roky „života“.

„Zkorodovaná konstrukce je v natolik špatném stavu, že je třeba, aby byla nahrazena novou. Prvků, které by bylo potřeba opravit, je totiž opravdu hodně. Zbourání konstrukce je proto varianta, která odpovídá stavu, ve kterém ten most nyní je,“ uvedl už před více než dvěma lety ředitel Kloknerova ústavu Jiří Kolísko.

Přitom SŽ tvrdí, že problémem je spíše únava materiálu. „Určujícím faktorem není koroze mostní konstrukce, ale blížící se konec únavové životnosti prvků mostovky,“ vysvětluje Illiaš.

Historická fakta

  • Současný most na Výtoni vznikl v roce 1901 a nahradil jednokolejného předchůdce z roku 1872.
  • Most je dílem inženýra Františka Prášila, který také postavil petřínskou rozhlednu a Průmyslový palác na holešovickém Výstavišti.
  • Na konstrukci mostu pracovalo několik firem, kvalitu práce hlídala policie.

Jenže železniční most je součástí charakteru širšího centra metropole, z některých míst doplňují mostní oblouky i panorama Hradčan či Vyšehradu. Železniční most je vděčným motivem uměleckých fotografií či obrazů.

Někteří Pražané se s radikální změnou podoby spojnice mezi Výtoní a Smíchovem nechtějí smířit, a tak vznikla například Petice za zachování mostu. Podle webu nebourat.cz bylo ve středu pod dokumentem 750 podpisů.

Tvůrci petice v únoru uspořádali diskusní večer. Účastnil se ho ředitel Stavební správy západ Petr Hofhanzl, který reprezentoval Správu železnic.

Za vedení hlavního města přišel náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) a také ředitelka Národního památkového ústavu (NPÚ) Naďa Goryczková.

Železniční most na Výtoni nemá smysl opravovat, tvrdí odborníci

„Ideální by z našeho pohledu bylo, kdyby se most podařilo zachovat v autentické podobě a s ohledem na potřebu zvýšení dopravní kapacity byla přidána třetí kolej v podobě odpovídající současnosti. Variant je v tomto případě mnoho a památková péče je připravena jednat o všech rozumných řešeních,“ uvedla na akci Goryczková.

Ani Scheinherr proti výstavbě třetí koleje přes Vltavu nic nemá. „Ideální je věnovat energii rekonstrukci mostu tak, aby byl pro dvě koleje a aby pro něj vznikla soudobá jednokolejná konstrukce, která nebude rušivá a ideálně by začala vznikat už teď, aby během rekonstrukce mostu nemuselo být tak velké dopravní omezení,“ vysvětluje Scheinherr.

Autor:

Karanténa v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 1. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Jarmila Rážová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar

  • Nejčtenější

Dva motorkáři zemřeli při nehodě nedaleko Poděbrad. Silnice hodiny stála

Dva motocyklisté zemřeli v sobotu odpoledne na následky dopravní nehody, ke které došlo nedaleko Poděbrad na silnici...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Povinnost mít roušku porušilo v Praze čtyři tisíce lidí, pokuta nepadla

Strážníci v Praze doposud přistihli zhruba čtyři tisíce lidí, kteří i přes nařízení kvůli koronaviru neměli zakrytá...

Muž najímal ženy jako zapisovatelky, pak je opíjel a sexuálně zneužíval

Pražská policie zadržela muže, který ženám nabízel brigádu, pak je opil a znásilnil. Kriminalisté případ stále...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nakažených koronavirem je 1 394, mezi nimi i lékař a sestra z Bulovky

K úternímu podvečeru bylo v České republice podchyceno již 1 394 lidí s nákazou COVID-19. Jsou mezi nimi například i...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...

  • Další z rubriky

Nájemci bytů i provozoven dostávají úlevy. Radnice plánují odložit nájmy

Řada odvětví ekonomiky je nyní zcela ochromena. Podnikatelé často museli zavřít obchody, restaurace prodávají jen jídlo...

Negrelliho viadukt unesl 370 tun, vlaky se na trať vrátí v červnu

Tříletá oprava Negrelliho viaduktu v pražském Karlíně je téměř u konce. Oblouky železničního mostu, který spojuje...

Radní vybrali projektanta terminálu Smíchov, projekt vyjde na 142 milionů

Rada hlavního města Prahy schválila výběr generálního projektanta terminálu Smíchov. Projekt za 141,6 milionu korun...

Praha dezinfikuje domy, které slouží turistům k pronájmům přes Airbnb

Epidemie koronaviru zcela umrtvila cestovní ruch v Praze. To se podepsalo třeba i na kontroverzních krátkodobých...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz