„Pevně doufáme, že už na jaře 2024 budeme moci svézt první cestující. Tříčlánkové trolejbusy už jsou vysoutěženy a první z nich, abychom mohli školit řidiče, by měl dorazit už do konce letošního roku,“ řekl dnes generální ředitel DPP Petr Witowski.
Trolejové vedení začne v autobusovém terminálu Nádraží Veleslavín. Povede Evropskou ulicí a dále ulicí K Letišti, kde skončí před kruhovým objezdem u Terminálu 3. Ve směru do města se trolejbusy k vedení připojí v zastávce Terminál 3 a vedení povede nepřerušovaně až na autobusový terminál na Veleslavíně. Na trati vznikne 11,6 kilometru trolejového vedení. Výstavba probíhá v koordinaci se stavbou nové tramvajové trati Divoká Šárka – Dědina.
Stavba tramvajové trati do Slivence začala, hotová by měla být v říjnu |
Kromě samotných trolejí podnik buduje také měnírny a dobíjecí stanice, které budou v garážích v Řepích, na Dědině i na autobusovém terminálu Nádraží Veleslavín a u letiště. Troleje budou pouze na polovině trati, ve druhé pojedou trolejbusy na baterii.
Novinky na trati
DPP na linku bude nasazovat zmíněné nové velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy. Vzhledem k tomu, že půjde o zcela nový typ, bude muset nejdříve najezdit 10 tisíc kilometrů bez cestujících a pak dalších 20 tisíc kilometrů ve zkušebním provozu s cestujícími. Teprve potom nastoupí do běžného provozu.
„Až bude dokončena železnice na letiště, zhodnotíme aktuální situaci a pravděpodobně přesuneme velkokapacitní trolejbusy na jiné linky a na letiště by tak jezdily běžné vozy,“ řekl končící náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
VIDEO: Trolejbusy se vrací do Prahy, slavilo se jízdou muzejními kousky |
Na trase bude jezdit 21 vysokokapacitních trojčlánkových vozů. Práce pro DPP provede firma Elektrizace železnic Praha. Dopravní podnik na konci loňského roku zahájil provoz trolejbusu z Palmovky do Miškovic a chystá elektrifikaci linek na levém břehu Vltavy.
Trolejbusy v Praze
Na konci loňského roku podnik uvedl do provozu po pěti dekádách první trolejbusovou linku, která jezdí z Palmovky do Miškovic. Elektřinou poháněné vozy by měly jezdit rovněž na linkách 131, 134, 137, 176 a 191. Nejdále z nich je elektrifikace linky 137 v úseku mezi stanicemi Na Knížecí a U Waltrovky, kde je nyní příprava stavby v procesu společného územního a stavebního řízení.
Éra trolejbusů v Praze začala před 80 lety, první linka vyrazila k Matěji |
Do ulic Prahy trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim roku 1972.