Éra trolejbusů v Praze začala před 80 lety, první linka vyrazila k Matěji

  10:01aktualizováno  10:01
Stejně jako nyní Pražané čekají na zprovoznění metra D, stejně tak čekali na slibovanou trolejbusovou trať na sklonku 20. let. První linka zvaná „Káčko“ se rozjela v srpnu před osmdesáti lety a vedla od střešovické vozovny ke svatému Matěji v Dejvicích.

Spolehlivé a za přijatelnou cenu. i to byly argumenty ve prospěch zavedení trolejbusové dopravy v metropoli v polovině 30. let. Jejich éra skončila po třech desetiletích (18-8-2016) | foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Čtvrthodinku trvala pasažérům cesta od střešovické vozovny přes Velvarskou ulici (dnes Evropskou) ke svatému Matěji v Dejvicích. Tedy pokud využili tehdy nový dopravní prostředek, trolejbus. Šlo o historicky první trasu v Praze i samotném Československu. Linka s názvem K se rozjela před 80 lety, v srpnu 1936.

„Nápad na provoz trolejbusů je však mnohem starší, pochází z počátku století. Tehdy jejich zavedení Praze nabídla vídeňská firma Ganz,“ uvedl historik Libor Hnica. Elektrické podniky královského hlavního města Prahy však vídeňskou nabídku odmítly, přednost měly v té době tramvaje.

Trolejbusy v Praze

1901 - firma Ganz z Vídně nabídla Praze zavedení trolejbusů. Dopravní podnik to odmítl.

1935 - Vznikla premiérová trať, takřka půlkilometrový zkušební okruh ve Vysočanech.

1936 (srpen) - první linka s označením „K“ ze Střešovic ke kostelu sv. Matěje měřila 3,5 kilometru.

1947 - linka W, později 52, zamířila z Jinonic na Václavské náměstí.

1955 - trolejbusům začala sloužit zbrusu nová vozovna ve Vršovicích.

1959 - síť trolejbusů dosáhla svého maxima, délky 56,8 kilometru. Spoje mířily i za hranice tehdejší Prahy do Velké Chuchle. Zrušena byla nejstarší trať ke sv. Matěji.
1972
- 15. října se cestující naposledy svezli pražskými trolejbusy. Spoj jel z Orionky na Strahov.

Ve 20. letech minulého století slavily trolejbusy úspěchy v Anglii, Německu i za oceánem v USA a metropole mladé republiky nemohla zůstat pozadu. Tiché, čisté, pohyblivé a s relativně malými pořizovacími náklady, to představovalo hlavní plusy pro jejich zavedení do služeb pražské hromadné dopravy.

„Dočkáme se i my linky trolleybusové?“ tázal se například článek v poledním Českém slově na sklonku 20. let. Zavedení očekávané novinky pro hromadnou dopravu se slibovalo v čase komunálních voleb v roce 1927 i 1931. V projektech dopravních inženýrů se však začaly teprve rýsovat první návrhy tras.

Debatovalo se o možnosti vést trolejbusy z Karlína do Vodičkovy ulice nebo mezi Vysočany a Kbely. Ambicióznější plány posílaly stroje za tehdejší hranice Prahy do Hostivice, Zbraslavi, anebo dokonce do Štěchovic. Což by zajisté potěšilo zástupy trampů, pro něž okolí Štěchovic představovalo v té době eldorádo. „Pro různé problémy se však nic z toho nedočkalo realizace,“ vysvětlili dopravní odborníci.

„Poprvé se návrh na stavbu trati v trase Ořechovka-Hanspaulka objevil v roce 1934,“ uvedl historik Michal Skala. Návrh dopravních expertů posvětil o rok později i pražský magistrát vedený primátorem Karlem Baxou.

Hlavní město začalo shánět první vozy pro trolejbusovou flotilu. Přednost dostaly tři prototypy, které sjely z výrobních linek českých továren, Škoda 1 Tr, Tatra T 86 a Praga TOT. Poruchovou Tatru po necelých dvou letech provozu dopravní podnik vrátil do Kopřivnice k rekonstrukci.

Zlatá éra trolejbusů

Novinka v síti hromadné dopravy se okamžitě ujala. Enormní zájem cestujících mezi Bořislavkou a kostelem sv. Matěje si záhy vyžádalo posílení „káčka“. Na Bořislavce vznikla nová smyčka. Na počátku protektorátu Čechy a Morava v březnu 1939 na linku vyjíždělo již 23 strojů.

Ani okupace a s ní spojené zavedení pravostranného provozu vítěznou jízdu trolejbusů nezastavily. Od Anděla k jinonické Waltrově továrně vyrazila nová linka W. „Tady mohly trolejbusy naplno předvést své schopnosti,“ shodli se dopravní historici. Mimo jiné vozy musely na náročné trase zvládat příkré stoupání.

Trolejbusy dostaly též novou vozovnu, dělníci pro ni adaptovali někdejší stavbu pro odstavení tramvají ve smíchovské Libušině ulici (dnešní Na Valentince). „Wéčko“ si udrželo celotýdenní provoz i v době válečného omezování veřejné dopravy. Sváželo totiž dělníky do Waltrovky, důležité pro německou válečnou mašinérii.

Zlaté časy pražských trolejbusů odstartovaly s koncem války. Provoz tramvají a autobusů potřeboval posílit a trolejbusy se k tomu znamenitě hodily. Linka W se vydala ze Smíchova přes Jiráskův most a Žitnou ulici na Václavské náměstí. Záhy se změnilo i její označení na linku 52. Označení linky K se pak analogicky proměnilo na 51.

V 50. letech trolejbusový provoz dosáhl svého maxima. Síť pokryla metropoli, napojení se dočkaly například také Prosek, Čakovice a Letňany či Velká Chuchle. Speciálně pro trolejbusy vznikly mimo jiné nové vršovické garáže.

Jenže v 60. letech s rekonstrukcemi ulic, levnou sovětskou naftou a plány na stavbu metra začala trolejbusům zvonit hrana. Dopravní podnik rušil jednu linku po druhé, mezi prvními také tu nejstarší ke sv. Matěji v šestém městském obvodě. Poslední vůz na svou trasu vyjel na podzim 1972. O znovuoživení provozu se vášnivě diskutovalo na počátku 90. let. Trolejbusy se však do ulic nevrátily.

Autor:

Nejčtenější

Sparta - Bohemians 1:0, pískot po výhře, rozhodla penalta v nastavení

Adam Hložek ze Sparty (vlevo) sleduje, zda si Vladislav Ljovin z Bohemians v...

Sparťanští fotbalisté zahájili jarní část sezony vítězstvím 1:0, po kterém publikum na hráče pískalo a vyhánělo trenéra...

Sparta se dohodla s Che-nanem, Dočkal míří do Číny ukončit kontrakt

3:0! Sparťanský záložník Bořek Dočkal mohutně oslavuje závěrečný gól 281....

Fotbalová Sparta zásadně pokročila k angažování Bořka Dočkala. Překonala nejsložitější překážku, definitivně se...

Slavia - Genk 0:0, tyče i spousta šancí, domácí ale gól nedali

TVRDÝ STŘET. Brankář Genku Danny Vukovic se pokouší vyboxovat míč ve vzdušném...

Mnoho příležitostí měli fotbalisté Slavie v úvodním utkání play off Evropské ligy proti Genku, jenže ani jednu...

Plzeň se Slavií drží pět pohárových míst, koeficient znovu posílil

EUFORIE. Plzeňští fotbalisté se radují z vítězného gólu v úvodním utkání...

Fotbalové Česko i pro pohárový ročník 2020/2021 vyšle do kvalifikace o Ligu mistrů dva kluby. A další tři budou bojovat...

Pro kvalitní čokoládu či kazeťák museli lidé do Tuzexu. Bony nabízela mafie

V Tuzexu u budovy Transgas (na snímku pohled z tehdejší třídy Lidových milicí,...

Dlouhé fronty před obchody, kolem kterých se nenápadně pohybovali překupníci neboli veksláci. Ti nabízeli bony neboli...

Další z rubriky

Praha nevyhověla Zdeně Mašínové, která chce exhumovat ostatky své matky

Zdena Mašínová

Pražský magistrát nevyhověl Zdeně Mašínové, sestře bratrů Mašínů, exhumovat ostatky její matky na Ďáblickém hřbitově....

Nehoda sedmi aut uzavřela dálnici D10, jeden člověk se zranil

Ilustrační snímek

Dálnice D10 byla na dvou místech na Mladoboleslavsku uzavřena. Na 46. kilometru ve směru na Prahu havarovalo sedm...

Pražské kanalizace dostaly pokutu kvůli odkališti v Drastech

Jak si čistírna stojí co do kvality vyčištěné vody? Vyhovuje čtyřem z pěti...

Česká inspekce životního prostředí pokutovala společnost Pražské vodovody a kanalizace (PVK), která podle ní neměla...

Najdete na iDNES.cz