Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Parkování v Praze může zdražit, řešit se budou i počty míst pro rezidenty

  14:09
Systém parkování v pražských zónách se má změnit. Vedení metropole zvažuje například zvýšení cen, rozdělení městských částí na menší parkovací oblasti, nebo zrušení výhod pro elektromobily. Další novinkou je rozšíření zón v Praze 9 a 18.

Parkovací zóny v Praze 9 | foto: Yan Renelt, MAFRA

V dubnu spustí další úseky zón placeného stání Praha 9 a parkovací zóny začnou platit i v sousedních Letňanech spadajících pod Prahu 18. V budoucnu by se ale mohl systém parkovacích zón změnit po celé Praze.

Praha pracuje s několika scénáři, podle kterých by se měly některé aspekty placeného parkování upravit. Mezi možnými variantami je například zdražení parkování pro rezidenty nebo rozdělení všech městských částí na menší celky, pro které si budou moci rezidenti platit parkování zvlášť.

V loňském roce vypracovala společnost Deloitte pro magistrát analýzu fungování zón placeného stání, která měla rozpracovat některé body z městské Strategie rozvoje parkování 2020–2025. Letos by mělo vedení města případné změny systému parkovacích zón projednat s městskými částmi, které u sebe zóny zavádějí.

„Došli jsme k tomu, že cena rezidentského stání do budoucna nebude nákladově odpovídat výdajům, které město se zónami má. Zóny jsou také nadměrně vytížené ve všech centrálních částech. Ačkoliv je parkování regulováno, je systém vytížen a v mnoha lokalitách nelze zaparkovat,“ shrnuje některé závěry analýzy Ondřej Valošek ze společnosti Deloitte.

Vedení Prahy 9 schválilo rozšíření parkovací zóny, platit začne v lednu

Podle něj je nutné, aby se například všechny městské části rozdělily do menších parkovacích oblastí, jako je tomu například v Praze 8 nebo 10. Rezident si v takovém případě může vybrat, zda si chce připlatit za celou městskou část.

„Ve Vídni nebo Mnichově jsou rezidentské plochy daleko menší než v Praze,“ dodává Valošek.

Nová strategie navrhuje také zavedení časově proměnlivých ceníků návštěvnického stání nebo úpravu cen tak, aby pro návštěvníky bylo výhodnější zaparkovat v podzemních garážích.

Analýza navrhuje také zdražení parkovacích oprávnění pro rezidenty. „Pokud bychom chtěli zaplatit náklady spojené se zónami, tak jsou to maximálně řádově stokoruny, o které by se musela cena navýšit, žádné zvýšení by to tedy určitě nebylo,“ vysvětluje Valošek s tím, že nejde o konkrétní plány, ale jakýsi výhled.

Reformy jsou zatím teoretické

Možnost zdražení parkování už při přípravách rozpočtu na letošní rok naznačil také primátor Zdeněk Hřib (Piráti), a to v souvislosti s dopady pandemie a daňové reformy na finance města. Podle náměstka primátora pro oblast dopravy Adama Scheinherra (Praha sobě) však zatím žádné konkrétní rozhodnutí o změně cen či fungování parkovacích zón nepadlo.

Parkovací zóny přibudou v Praze 9 a v Praze 18

  • Zóny placeného stání na území Proseka, Střížkova, Krocínky, v Poděbradské ulici a v Nových Vysočanech v Praze 9 začnou platit od 1. dubna.
  • Původně měly být zóny na celém území Prahy 9, tedy i tam, kde dosud zavedeny nebyly, platné již od ledna.
  • Území Prahy 9 bude v rámci navržených zón placeného stání rozděleno do dvou menších celků. Občané si tak budou moci vybrat, zda si zakoupí oprávnění pro parkování v celé městské části za 1 200 korun ročně pro jedno auto, nebo pouze v jedné oblasti, což vyjde na 600 korun.
  • Ve vytížených oblastech, tedy například u O2 arény, bude v době konání sportovních či kulturních akcí platit dynamická cenotvorba.
  • Posunuté bylo zprovoznění zón i v sousedních Letňanech, kde měl systém původně rovněž platit od ledna. Nakonec vejdou zóny placeného stání v Praze 18 v platnost 5. dubna 2021.

„Když vláda během pandemie zrušila parkovací zóny a místa rezidentů mohli obsadit návštěvníci města, jasně se ukázalo, jak jsou modré zóny pro rezidenty důležité. Vítají je i městské části, na základě jejich žádostí rada schválila rozšíření zón v Praze 5, 6, 9 a 18 a nové vyznačení na celém území Prahy 10. Předpokládám, že tento trend bude pokračovat,“ vysvětluje Scheinherr s tím, že město vyhodnotilo dosavadní fungování parkovacích zón a nastavuje směr, jakým se bude systém ubírat.

„V centru našeho zájmu budou vždy rezidenti a Pražané. Konkrétní změny jsou v pracovní verzi a musíme je nejprve projednat s koaličními partnery a městskými částmi,“ dodává náměstek Scheinherr.

Strategie počítá také se zrušením výhod pro vozidla s čistě elektrickým pohonem. Ta mohou nyní parkovat po celé Praze zdarma.

„S nárůstem počtu elektromobilů je tento systém do dalších let neudržitelný,“ říká Valošek. Uvádí příklad norského Osla, které už výhody pro parkující elektromobily zrušilo, protože jejich podíl překročil podíl vozidel s konvenčními pohony.

Současné nastavení parkovacích zón dlouhodobě kritizuje například opoziční ODS, podle níž nedává smysl, aby Pražan v sousední městské části musel platit vysoké částky za parkování ve smíšených nebo návštěvnických zónách.

„Systém parkovacích zón se od devadesátých let vůbec nezměnil. To, co navrhuje současná strategie rozvoje zón, jsou bohužel jen kosmetické změny. Neřeší ale problém, že současné zóny neposkytují Pražanům žádnou službu. Bereme systém, který byl vytvořen pro ochranu centra, a jen ho rozšiřujeme na další části Prahy. Proč by člověk, který si v Praze 9 platí rezidentské parkování, nemohl zaparkovat v sousední Praze 8?“ ptá se opoziční zastupitel Tomáš Portlík (ODS).

„Jedna zóna nedává smysl“

ODS už dříve navrhovala například vznik celopražské parkovací zóny. Ta však podle analýzy Deloitte nedává smysl, pokud chce Praha naplnit cíle, které si v souvislosti se zónami stanovila.

„Systém má regulovat pohyb po městě prostřednictvím vlastního vozidla. Praha má kvalitní veřejnou dopravu, která je dostupnou alternativou k individuální automobilové dopravě. Je logické, že pokud Praha vynakládá takové prostředky na její zabezpečení, tak musí regulovat jiný mód dopravy. V husté zástavbě města nemůžeme jít jinou cestou,“ říká. Zároveň je však podle něj nutné, aby město zajistilo kapacity P+R parkovišť na okrajích města.

Dřevem i žvýkačkou. Řidiči kouzlí s SPZ a šetří peníze:

26. srpna 2019

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

Norsko - Česko 3:6. Divoký obrat řídil jubilant Červenka, rozhodl šťastný gól

11. května 2024  18:55,  aktualizováno  23:40

Pořádně se nadřeli. Čeští hokejisté ale po těžkém výpadku v zápase s Norskem zabrali, umazali...

Sparta - Slavia 0:0, derby vládli brankáři, domácí hráli dlouho v deseti

11. května 2024  16:46,  aktualizováno  19:44

Ani v druhém jarním ligovém derby branka nepadla. A stejně jako v březnu Sparta dohrávala v deseti....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plastika na Andělu je lživá, míní Hřib. Jednání o odstranění se nekonalo

5. května 2024  9:05,  aktualizováno  6.5 14:13

Plastika v metru na Andělu je lživá a dostane novou podobu. Oznámil to náměstek primátora Zdeněk...

Ven ze souprav! Pražské metro ve špičce ochromila závada i pád do kolejiště

6. května 2024  17:51,  aktualizováno  20:30

Od 17:30 hodin stál provoz metra na lince B mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Florenc, DPP uvedl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovácko - Sparta 2:4, obhájce se strachoval o výhru, uklidnil ho Krejčí

5. května 2024  17:10,  aktualizováno  21:16

Dvakrát přišli o dvoubrankové vedení, soupeři ale vyrovnání nepovolili a nakonec slaví. Sparťanští...

Nehoda tří aut uzavřela tah na Tábor. Řidička vjela do protisměru, tři lidé zraněni

13. května 2024  18:32

U Miličína na Benešovsku se v pondělí odpoledne srazila tři auta, tři lidé byli zraněni. Jeden...

V blízkosti spících lidí jsem nikdy nekradl, odmítl u soudu noční „démon“

13. května 2024

Dvaapadesátiletý Milan Hoznedr, který policii více než osm let unikal, a proto od ní dostal...

Pediatrů se zoufale nedostává, z nouze už přijímají děti praktici pro dospělé

13. května 2024

Premium Hlavní město Prahu trápí nedostatek pediatrů, podle lékařů se situace už nedá zachránit....

Nechat, nebo odstranit Krista na kříži od Myslbeka? Na AVU se přou o sochu

13. května 2024  16:51

Na Akademii výtvarných umění v Praze (AVU) se rozhořel spor, zda má v přízemí budovy zůstat socha...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...