Praha udělala tečku za Opencard, definitivně ukončila provoz systému

  18:30aktualizováno  18:30
Pražští radní schválili ukončení provozu systému, kterým se vydávala červená karta Opencard. Město tak po roce a půl přestane být v absurdní situaci, kdy mělo dva různé systémy na karty MHD: jeden pro Opencard, druhý pro Lítačku, která svoji předchůdkyni postupně nahrazuje od března 2016.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Praha se pro tento krok rozhodla poté, co letos poslední květnový den vypršela platnost licencí od vlastníka práv ke kartě Opencard, společnosti eMoneyServices (EMS), a Praha je znovu už neprodloužila.

Tímto krokem zároveň skončí i poslední pravidelná platba spojená s Opencard. Za chod Pražského centra kartových služeb, jak se systém nazývá, dosud město platilo 144 tisíc korun měsíčně.

Opencard vs. Lítačka

  • Magistrát začal Opencard postupně zavádět v roce 2006.
  • Původně se mělo jednat o multifunkční kartu, využívána ale byla téměř výhradně pro předplatné MHD.
  • Majitelem práv byla společnost Haguess a později eMoney Services.
  • Dosud vynaložené náklady se odhadují na 1,7 miliardy korun.
  • Využívalo ji až 1,2 milionu Pražanů.
  • V březnu 2013 policie obvinila deset pražských radních kvůli prodloužení smlouvy s vlastníkem práv ke kartě. Pět z nich dostalo na podzim roku 2016 podmínku.
  • Od března 2016 začalo město vydávat novu kartu Lítačka, kterou už spravuje městský Operátor ICT.
  • Náklady na pořízení magistrát vyčíslil na 8,2 milionu korun, nyní za měsíční provoz platí 3,1 milionu.
  • Dosud si Lítačku pořídilo 530 tisíc Pražanů, dalších 100 tisíc ji bude mít do konce roku 2017.

Ukončení původního systému by nemělo znamenat žádné komplikace, už od nástupu Lítačky totiž magistrát služby spojené s Opencard postupně omezoval a nyní jen přistoupil k poslednímu kroku.

Tisíce Pražanů, kteří mají původní kartu stále platnou, se obávat nemusí, pro ně se nic nemění. Teprve až jim platnost Opencard skončí, vymění ji za novou Lítačku.

Názory na cenu Lítačky se liší

„Nejdůležitější je, že jsme se zbavili letitého problému, o kterém v minulosti řada politiků tvrdila, že se s ním vypořádá. Až naší radě se to ale podařilo a náklady na novou kartu jsou nízké,“ tvrdí primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Podle ní vyšlo pořízení Lítačky na 8,2 milionu korun, její nynější provoz stojí každý měsíc 3,1 milionu korun.

Část opozice se ale už dříve k těmto propočtům postavila kriticky. Podle ní je nutné k nákladům ještě připočítat provoz Operátora ICT, který Lítačku spravuje. Rozpočet této městské společnosti se pohybuje kolem 80 milionů korun ročně.

V pilotním režimu fungovala zelená Lítačka půl roku, teprve potom přešla do běžného režimu.

„Od loňského března až dosud bylo vydáno zhruba 530 tisíc karet Lítačka. Předpokládaný odhad vystavení nových karet do konce letošního roku je mezi 80 až 100 tisíci,“ uvedla Ivana Kohoutová z Operátora ICT.

Projekt „karty Pražana“ Opencard vznikl v éře primátora Pavla Béma (ODS) a Prahu nakonec vyšel na 1,7 miliardy korun.

Magistrát se ale ani teď společnosti EMS úplně nezbaví. Vlastník Opencard se totiž domáhá stovek milionů soudní cestou. V posledních letech už na hlavní město podal několik žalob, například kvůli Lítačce, kterou považuje za kopii původního systému, a její fungování tudíž označil za nezákonné.

Letos v květnu se firma EMS obrátila také na Městský soud v Praze kvůli újmě údajně způsobené prozrazením důvěrných informací a poškozením pověsti. Firma po Praze v této věci požaduje 100 milionů korun plus úroky.

Obě strany vedou celkem deset soudních sporů, v žádném z nich ale soud dosud nerozhodl. Dohromady si společnost nárokuje na hlavním městě, dopravním podniku a Operátorovi ICT až 300 milionů korun. Všechna obvinění magistrát dosud odmítal. MF DNES požádala o aktuální vyjádření také výkonného ředitele EMS Petra Stranského, ale neodpověděl.

Politici zamotaní v Opencard

Soudy řeší i odpovědnost osob za údajné předražení projektu Opencard. Z politiků si už loni v září vyslechli nepravomocné podmíněné tresty čtyři bývalí pražští radní včetně bývalých primátorů Bohuslava Svobody (ODS) a Tomáše Hudečka (dříve TOP 09). Důvodem bylo, že v roce 2012 prodloužili stávající smlouvu s firmou Haguess (později EMS) bez řádného výběrového řízení. Hájili se tím, že neměli na výběr.

Naopak exprimátor Pavel Bém se případného stíhání obávat nemusí. Radní Prahy letos koncem června rozhodli, že na něj žalobu v této věci nepodají. Podle právních analýz, které si město nechalo zpracovat, nebyla šance na úspěch.

O možnosti hnát Béma a další tehdejší radní k soudu jednalo vedení města už loni v listopadu. O potrestání viníků z řad bývalých politiků usilovali především opoziční Piráti, kteří upozorňovali na riziko promlčení celé kauzy. Podle nich šance na vymáhání údajných škod existovala. Bém už dříve tyto snahy označil za ztrátu soudnosti.

Konec Opencard oznámila před časem primátorka Adriana Krnáčová:


  • Nejčtenější

Policie vypátrala řidiče formule, která se proháněla po dálnici

Policisté vypátrali řidiče, který jel v září po dálnici D4 mezi Příbramí a Dobříší ve formuli. Hrozí mu pokuta v řádu...

Wengerovi učarovala fyzička Slavie. Něco takového jsem neviděl, uznal

Před dvanácti lety po bezbrankové remíze na Strahově ocenil Arséne Wenger, tehdy trenér Arsenalu, slávistickou...

Při páteční tragické nehodě zemřela záchranářka, matka dvou dětí

Na pražském Smíchově v pátek ráno po srážce s motocyklem zemřela žena, která přecházela silnici se svým psem. Ukázalo...

Po srážce s motorkou zemřela mladá žena i její pes, doprava kolabovala

Tragická dopravní nehoda omezila v pátek ráno provoz na pražském Hořejším nábřeží. Po srážce s motorkářem zemřela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praze za dva a půl roku dojdou registrační značky pro auta, vyčerpá čísla

Pražský magistrát vyčerpá zhruba do dvou a půl roku všechny možné kombinace registračních značek na osobní vozidla....

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Železniční most na Výtoni nemá smysl opravovat, tvrdí odborníci

Kloknerův ústav ČVUT doporučil Správě železniční dopravní cesty neopravovat pražský železniční most z Podskalí na...

Žena si v autě zabouchla klíče i spící miminko, hlídka musela rozbít sklo

Pražští strážníci pomáhali ženě, která nedopatřením zabouchla v autě své malé dítě i s klíčky. Protože náhradní neměla,...

V Kamýku mají vyrůst nové bytové domy, místní ale o zástavbu nestojí

Obyvatele části Prahy 12 rozzlobila studie, kterou schválili tamní radní a která navrhuje zástavbu na sídlišti Kamýk....

Němci za posprejování Karlova mostu dostali podmínku a 100 tisíc pokuty

Za posprejování Karlova mostu uložil Obvodní soud pro Prahu 1 třiadvacetiletému Niclasi Steigerovi a jeho o sedm let...

Najdete na iDNES.cz