„Moravský Krumlov dostal řadu podmínek, které musel splnit, aby tam Galerie hlavního města mohla obrazy poslat. Dnes můžeme říct, že Krumlov vše splnil a nic nebrání tomu, aby mu mohla být epopej zapůjčena,“ řekla radní Hana Třeštíková (Praha Sobě).
Kdy přesně se plátna přestěhují, nechtějí představitelé hlavního města z bezpečnostních důvodů zveřejnit. Vystavena by ale podle Třeštíkové měla být už v létě.
Podle dřívějšího vyjádření krumlovského starosty se převoz rozměrných pláten uskuteční natřikrát nejpozději do čtyř týdnů. Starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina (TOP 09) to řekl poté, co zastupitelé města v pondělí odpoledne zapůjčení schválili.
Podmínkou výpůjčky byla oprava zámku v Moravském Krumlově a úprava prostor, kterou tamní radnice již provedla.
Mezi požadavky bylo například potřebné technické vybavení, zvláštní pojištění a prostory musely být vybaveny speciálním protipožárním systémem či zabezpečovacím zařízením. Uskutečnila se také měření prostor vzhledem ke klimatu či osvětlení.
Senátor a starosta Moravského Krumlova Třetina dnes pražským zastupitelům za zápůjčku poděkoval. „Město Moravský Krumlov připravilo luxusní podmínky pro vystavení Slovanské epopeje. Jménem všech Moravskokrumlovských i lidí na Moravě vám děkuji za vaše rozhodnutí,“ řekl Třetina.
Stěhování obrazů ale na dnešním jednání kritizovali někteří zastupitelé. Mezi nimi například koaliční zastupitel Jan Wolf (KDU-ČSL), který dlouhodobě prosazuje, aby byl cyklus obrazů vystaven v Praze.
„Nicméně respektuji rozhodnutí zastupitelstva a gratuluji Krumlovu k opravě, je to tam opravdu pěkné. Byl bych rád, abychom epopej za pět let přivítali zpět a našli důstojné místo,“ řekl Wolf.
Bývalý primátor a opoziční zastupitel Bohuslav Svoboda (ODS) řekl, že mu vadí, že město nedodržuje slib daný autorovi, že obrazy budou vystaveny v Praze v samostatných výstavních prostorech. Stěhování kritizovali rovněž někteří zastupitelé opozičního hnutí ANO.
Třeštíková v diskusi řekla, že výpůjčka do Moravského Krumlova je pouze dočasným řešením. „Na přelomu roku jsme se napříč stranami domluvili, že, co se týče dalšího umístění, bude epopej v Praze. Vrátí se a v zastupitelstvu panovala shoda, že akceptujeme nabídku společnosti Crestyl a epopej bude na 25 let v Savarinu,“ řekla.
Nejasné majetkové poměry
Po návratu do metropole má tedy být cyklus obrazů na 25 let umístěn v budově Savarinu na Václavském náměstí. V současnosti jsou plátna v depozitáři Galerie hlavního města (GHMP). Vlastnictví epopeje je ale předmětem sporu.
Obvodní soud pro Prahu 1 minulý rok na základě žaloby vnuka a dědice malíře Johna Muchy rozhodl, že dílo Praze nepatří. Město totiž doposud nesplnilo autorovu podmínku, že musí pro cyklus vybudovat samostatné výstavní prostory.
Praha ovšem s verdiktem soudu nesouhlasí a proti rozsudku se odvolala. Věcí se teď bude zabývat Městský soud v Praze. Majitel díla by ale nebyl ihned známý ani v případě, že by John Mucha spor vyhrál.
„Pak by bylo nutné znovu otevřít dědické řízení, v němž by jako zákonní dědicové figurovali John Mucha a jeho nevlastní sestra, Jarmila Mucha Plocková,“ uvedl k dalšímu možnému postupu František Vyskočil, právní zástupce Johna Muchy.
Výsledek soudního řízení by ovlivnil i výstavu v Moravském Krumlově. V případě, že se vlastnictví Prahy nepotvrdí, může metropole požadovat vrácení díla do patnácti dnů od doručení patřičného oznámení. Pokud by ovšem dědic John Mucha získal právo s dílem nakládat, by byl rád, kdyby obrazy zůstaly ještě nějakou dobu na Moravě.
„Do doby, než bude pro Slovanskou epopej připraven nový důstojný výstavní prostor v Praze, ponechá soubor v Moravském Krumlově, který mimo jiné nese významný podíl na záchraně díla, ke kterému se Praha zachovala v minulosti macešsky,“ dodává Vyskočil.