Pondělí 27. ledna 2020, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. ledna 2020 Ingrid

Praha musí rozhodnout, zda přístřešky MHD postaví soukromník, nebo město

  17:17aktualizováno  17:17
Praha zvažuje dvě varianty pořízení přístřešků pro MHD, které nahradí ty stávající vlastněné firmou JCDecaux. Té v roce 2021 skončí smlouva, kterou minulé vedení magistrátu označilo za nevýhodnou a rozhodlo, že ji neprodlouží. Město může přístřešky postavit samo, nebo vypsat tendr na provozovatele.

Takto by to jednou mohlo vypadat... vizualizace „chytré“ zastávky na Výtoni. | foto: Pro lepší město

Zástupci hlavního města původně mluvili o tom, že by se na základě otevřeného výběrového řízení uzavřela koncesní smlouva s provozovatelem, který by pořídil 2230 přístřešků. To by znamenalo investici asi 674 milionů korun bez daně.

Magistrát ale poté došel k tomu, že přístřešků se bude pořizovat pouze 930 za zhruba polovinu peněz, 325 milionů. To je podle závěrů magistrátní komise již přijatelná investice pro to, aby ji učinilo samo město.

Podle radního Jana Chabra (TOP 09) bude o tom, kterou variantu magistrát zvolí, rada rozhodovat zřejmě v lednu.

Ukázkový přístřešek MHD

„Osobně se klaním ke koncesnímu řízení, protože by znamenalo úsporu vstupních nákladů na straně hlavního města, nicméně by zde bylo i riziko pramenící z nutnosti uzavření dlouholeté smlouvy. I případná cesta tzv. in-house řešení je nicméně rovnocennou,“ řekl Chabr.

Pokud město zvolí koncesi, mělo by ji podle závěrů komise uzavřít na maximálně 15 let.

V případě, že by město pořídilo přístřešky samo, reklamní plochy na nich by na základě tendrů na kratší dobu poskytlo za nájemné společnosti, která by je dál pronajímala.

Podle podkladů komise by se náklady na nákup přístřešků měly vrátit za sedm let. Podoba nových zastávek je v každém případě daná, město ji vybralo v designové soutěži a prototyp nyní testuje na Palackého náměstí.

S navrženým postupem nesouhlasí předseda pražské ODS, zastupitel a člen komise pro mobiliář Tomáš Portlík. „Není to ideální, protože si myslím, že tyto věci by měl řešit trh,“ řekl Portlík.

Obdobného názoru je i hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda. Ve výsledku by se podle něj prvotní úspora mohla městu i prodražit.

„Jde o to, aby byla soutěž řádně vysoutěžena. Pokud to bude řádně vytendrováno, myslím, že se jedná o lepší variantu,“ řekl iDNES.cz Kovanda. Město podle něj navíc postrádá expertizu, kterou mají soukromé firmy působící na trhu po desetiletí.

Smlouvy municipalit se soukromými firmami ohledně provozu městského mobiliáře jsou běžné například v Berlíně, Paříži, Londýně, Barceloně, Madridu nebo Curychu. Podle studie auditorské společnosti PcW, ze které server iDNES.cz citoval letos v říjnu, Praha ve srovnání s evropskými metropolemi na pronájmu reklamních ploch získává z nich méně peněz než jiná města. 

Náklady na pořízení a provoz jsou riziko

Podle studie, kterou si město nechalo zpracovat firmou CS-PROJECT a kterou má server iDNES.cz k dispozici, patří mezi slabé stránky vlastního nákupu a výstavby přístřešků nutnost velké vstupní investice a také zodpovědnost za provozování a údržbu mobiliáře. Studie upozornila také na možnost korupce. Naopak hlavní výhodou by byla přímá kontrola města nad mobiliářem.

Praha chce být jako západní metropole. Na mobiliáři však tratí

Podle primátora Zdeňka Hřiba je koncese v délce trvání 15 let problematická kvůli nemožnosti regulovat počet nosičů pro tuto dobu, vyplývá ze zápisu z komise, kterou má redakce iDNES.cz k dispozici. Hřib se v něm kloní k tomu, aby si město město mobiliář provozovalo samo. O tom uvažovalo i předchozí vedení radnice. Nakonec od tohoto záměru ustoupilo.

JCDecaux nyní přístřešky provozuje na na základě smlouvy z roku 1994. Zástupci společnosti již uvedli, že mobiliář začnou odstraňovat na podzim příštího roku. Pokud město vyhlásí tendr, firma se do něj přihlásí. V případě průtahů výběrového řízení nicméně hrozí, že by se zastávky v hlavním městě ocitly bez přístřešků.

O účast v soutěži projevila i konkurenční skupina BigBoard. Podle informací iDNES.cz by na reklamní trh v hlavních městě mohl vstoupit i nový hráč, společnost Clear Channel.

„Naše společnost sleduje přípravu výběrového řízení v Praze. Podle našich informace mělo k jeho vypsání dojít již letos. V současné době jsou zastávky v Praze ve vlastnictví JCDecaux, což může bránit ukončení spolupráce s městem,“ uvedl evropský šéf rozvoje Clear Channel Mats Lundquist.

Společnost Rencar ze skupiny JCDecaux má kromě přístřešků MHD také exkluzivní smlouvu z roku 1997 na reklamní plochy v MHD s dopravním podnikem, o její platnost se obě strany přou. Soud dal nedávno za pravdu dopravnímu podniku a zatím nepravomocně rozhodl, že je kontrakt od počátku neplatný.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Kvůli smrti člověka pod koly metra na Andělu obvinila policie dva lidi

Pražská policie v souvislosti se čtvrtečním pádem člověka pod metro na Andělu zadržela a obvinila dva lidi. Uvedl to...

Sportující ženu kousl pes do ňadra, kvůli zranění musela přestat kojit

Policisté vyšetřují další napadení člověka československým vlčákem. Po smrtelném zranění na Chrudimsku zranil pes...

Panelák v Kladně vyhořel. Obyvatelé se smějí vrátit domů nejdříve za týden

Panelový dům v Kladně, který v noci vyhořel, bude neobyvatelný asi týden. Lidé si tam přicházejí pro věci, většina z...

Stát zavedl mýto, kamiony se mu vyhýbají po nezpoplatněných okreskách

Obavy měst se potvrzují. Se zavedením mýta se dopravci snaží ušetřit a kamiony jezdí po nezpoplatněných silnicích...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia v přípravě selhala, Sparta dala pět gólů, Baník utrpěl debakl

Slávističtí fotbalisté první test v zimní přípravě nezvládli, v Praze na strahovském stadionu Evžena Rošického podlehli...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky
Premium

Mýto do centra může být nejdříve za šest let, říká náměstek primátora

Vedení města čeká na studii, která má posoudit možnosti zavedení mýta za vjezd do centra. „Bez regulace dopravy se...

Patnáct aktivistů Gemundova spolku házelo na čínské velvyslanectví deštníky

Asi patnáct lidí přišlo demonstrovat k čínskému velvyslanectví v Praze proti režimu v této zemi. Na pozemek...

Boj za pamětní desku. Amatérský historik pátrá po osudu železničářů z Kladna

Nadšený třicetiletý amatérský historik Jiří Suchomel z Kladna věnuje mnoho svého volného času snaze obnovit na budově...

Řídí jako Pražák! Mýtus vytvořila hustá doprava, řidiči musejí být dravější

Označovat styl řízení auta jako „pražský“ může být nadsázka, je ale fakt, že intenzita dopravy ve velkých městech...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz