MHD v Praze na dvojnásobek nezdražíme, slibuje Hřib. Chce zvýšit i cenu parkování

  12:45
Praha chystá změny v dopravě. Bývalý primátor a nynější náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) v rozhovoru pro iDNES.cz říká, že spolu s vyšší cenou ročního kuponu MHD se budou muset zdražit i modré zóny.

Hostem pořadu Rozstřel je Zdeněk Hřib. (21. března 2023) | foto: Radek Vebr, MAFRA

Máte za sebou první rok vládnutí hlavnímu městu v koalici, která vznikala rekordně dlouho. Jak vám to spolu funguje?
Daří se nám plnit priority, se kterými jsme šli jako Piráti do voleb. Především se nám daří připravovat a stavět tramvajový okruh okolo Prahy. Probíhá tramvajový boom. Pokud se bavíme o tom, co se nám podařilo za ten rok, tak jsme zprovoznili tři tramvajové tratě – na Dědinu, do Libuše a do Slivence. Kromě toho stavíme metro D, připravujeme novou okružní trasu metra, opravujeme Barrandovský most. Zprovoznili jsme Štvanickou lávku, stavíme Dvorecký most, vysoutěžili jsme po dvaceti letech nové tramvaje pro Prahu.

Nezmínil jste Městský a Pražský okruh, který dlouhodobě primátor Bohuslav Svoboda z ODS označuje za prioritu.
Pražský okruh potřebujeme, abychom odvedli kamiony z Jižního Města a ze Spořilova. Není ale možné si slibovat, že odvede auta z centra. Naopak všichni odborníci jednoznačně říkají, že po dostavění obou okruhů a zejména radiál ve skutečnosti aut v centru přibude. Co se týče Městského okruhu, tak opravdu nelze očekávat, že by tato silnice měla mít schopnost odvézt nějaká auta z centra. Těžko předpokládat, že nová silnice, která povede okolo Malešic, někoho přesvědčí k tomu, aby přes centrum nejel.

MHD může být dražší, i zdarma. Svoboda o roce v čele Prahy i názorech v koalici

Znamená to, že pro vás dostavět okruhy není tak důležité?
Okruh potřebujeme, okruh postavme, ale z úplně jiného důvodu. Neexistuje žádný dopravní odborník, který by byl schopný říct, že nám okruhy pomůžou se zácpami v centru. Proto je nutné paralelně s přípravou okruhů pracovat na dalších opatřeních, která zácpy v centru řeší. To se týká zejména omezování zbytného tranzitu, jako to, o čem se bavíme na Smetanově nábřeží a Malé Straně.

Je nevyhnutelné, že se zdraží MHD?
Je velký problém s finanční udržitelností toho systému. Momentálně dotujeme MHD ze zhruba 84 procent. To znamená, že to, co platíte v ceně ročního kuponu, je vlastně jenom nějakých šestnáct procent reálné ceny té služby. Dostal jsem od našich koaličních partnerů nějaké návrhy na změny jízdného. Můžu potvrdit, že jsou tam i záležitosti, jako je například zvýšení ročního kuponu na dvojnásobek, ale s takovým extrémním skokovým navýšením bych nemohl souhlasit. Ekonomická situace řady obyvatel v našem městě prostě není tak dobrá. A tohle by bylo velice, velice problematické.

Jak za vás vypadá reálná varianta? Co navrhujete vy?
Nechám spočítat ROPID (příspěvková organizace Prahy, která organizuje integrovanou dopravu – pozn. red.) nějaké varianty, jak by to mohlo vyjít, a potom se vrátíme k jednacímu stolu. Dvojnásobek je z mého pohledu fakt neakceptovatelný. Z mého pohledu je ale důležitá ještě jedna věc. Musíme to provázat s další službou, kterou město poskytuje, a to je parkování ve veřejném prostoru. To je také věc, kterou město výrazně dotuje. Roční parkovací karty v zónách placeného stání jsou za 1 200 korun, v některých případech za šest stovek. Srovnejte to s komerční cenou parkování. Pak zjistíte, že to dotujeme více než MHD. Na Praze 10 stojí místo na ulici 1 200 ročně, v nákupním centru Eden 36 tisíc.

4. února 2024

Takže bude dražší MHD i parkování?
Vidím jako nevyhnutelné to řešit dohromady. Komunální politika je týmový sport, což v praxi znamená každodenní příležitost k demokratickému kompromisu, zejména v dopravě, kde ty názory jsou velmi často velice odlišné a uvidíme, k čemu v těch jednání dospějeme.

Praha má v plánu poměrně dost ambiciozních projektů. Zmiňovali jsme třeba tady metro D, okruhy. Budou na všechno peníze? Nebo už víte o něčem, co nebude?
Otázka na peníze je především otázkou na radního pro finance, pochopitelně také trochu na primátora. Já jsem to řešil, když jsem byl primátorem. Vyjednal jsem evropské dotace právě třeba na oblast dopravy a teď za ně budeme stavět tramvajové tratě v hodnotě několika miliard. Budeme z nich pořizovat další elektrické autobusy a trolejbusy, pořídíme z nich část těch tramvají, které jsme nově vysoutěžili a které mají dorazit za pár let do Prahy.

Je oprávněné aktuálně zvýšit v Praze roční předplatné za kupón i místo na parkování?

celkem hlasů: 916
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 úterý 5. března 2024. Anketa je uzavřena.

Po volbách jste kritizovali pana Svobodu, že chce být primátor i poslanec. On se místa ve Sněmovně vzdát odmítl s odůvodněním, že se mu díky tomu podaří pro Prahu vyjednat více věcí. Daří se mu to? Řekl byste, že je nakonec výhodné být zároveň primátorem a poslancem?
Od toho jsme si v koaliční smlouvě stanovili sedmnáct zákonů pro Prahu. To jsou zákony, které jsou důležité pro to, abychom mohli vyřešit nějaké problémy související s městem. Pan primátor se v koaliční smlouvě jasně přihlásil k tomu, že je garantem těchto zákonů a je to záležitost, kterou si budeme vyhodnocovat až s nějakým časovým odstupem.

Míváte v koalici spory?
Nevím, jak v jiných gescích, ale v dopravě diskuse probíhá racionálně, moc emocí se v tom neobjevuje. Bouchání do stolu a odcházení z místnosti jsem nezaznamenal. Ale možná máme tu hranici každý posazenou jinak.

Nutná debata o jízdném. Cena ročního kuponu pražské MHD je už osm let stejná

Ani kvůli dopravě? Pro Piráty je důležitý hlavně rozvoj MHD, zatímco ODS se ideově vždy stavěla na stranu řidičů aut. Nestřetáváte se kvůli tomu?
My jsme pro MHD, protože to používá větší podíl cestujících. To není ideologická věc, to je záležitost podložená daty. Pro nás je důležité rozhodování na datech a snažíme se argumentovat logicky. Proč chceme omezit zbytný tranzit na Smetanově nábřeží a Malé Straně? V našem programovém prohlášení pro to hlasovali všichni jednomyslně, takže já předpokládám, že se v konečném důsledku cestu k realizaci společného závazku najdeme. Otázkou je jak. Jestli to bude zpoplatněním, nebo jiným nástrojem, který běžně používají městské části na svých komunikacích.

Nechybí vám primátorské křeslo?
To minulé volební období, kdy jsem byl primátorem, bylo velice specifické. Musel jsem město provést dvěma globálními krizemi. To byla zcela bezprecedentní situace. Role náměstka pro dopravu je jiná. Jsem blíž k těm konkrétním věcem, když to tak řeknu. Doprava je pro město velice důležitá a je to přece jenom o velkých změnách. Ty změny vám vždy nemusí zajistit sympatie, ale je nutné mít odvahu dělat správné věci. S tímto sloganem jsme mimochodem kandidovali.

13. března 2023

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Kriminalisté řeší vraždu v Řepích, po napadení v autoservisu tam zemřel muž

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  19.4 13:45

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

Sochař Černý se v televizi pohádal s kurátorkou o „motýly“. Padly i vulgarismy

20. dubna 2024  16:24

Boj o moderní umělecká díla si vyžádal na poměry České televize ostrou slovní přestřelku. Stalo se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Basketbalistky USK zvládly třetí finále bez problémů, titul mají na dosah

26. dubna 2024  19:30,  aktualizováno  21:17

Basketbalistky USK Praha porazily doma ve třetím ligovém finále Žabiny Brno 83:61. V sérii vedou...

Létaly židle, lidé je pohřbívali. Volejbalisté Ústí ale baráž senzačně otočili

26. dubna 2024  20:48

Křepčili, jako by vyhráli titul, poskakovali s fanoušky, v extázi jim nabíhaly na krku žíly....

Posílili jsme opatření, tvrdí pořadatel maratonu. Minule závodníci kolabovali

26. dubna 2024  16:38

Přes osm tisíc běžců, z toho přibližně polovina ze zahraničí, a zhruba 200 milionů zisku pro českou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...