„V našem průzkumu celých 96 procent obyvatel Prahy uvedlo, že v jejich městě se dá veřejnou dopravou jezdit snadno,“ uvedl magazín ve svém hodnocení.
Taková služba však stojí nemalé výdaje. V loňském roce provoz celé sítě MHD vyšel na 23,6 miliardy korun. Roční výdaje města přitom v posledních letech dosahují něco málo přes 100 miliard. Do budoucna se navíc náklady budou zvyšovat, ať už kvůli rozšiřování tramvajových tratí, přechodu z klasických autobusů na elektrobusy a trolejbusy, nebo kvůli zprovoznění čtvrté linky metra, kterého se snad cestující dočkají s koncem dekády.
Nejdelší český trolejbus vyjel do pražských ulic. Prozatím bez cestujících |
Za tyto služby Pražané platí pouze deset korun denně, pokud si zaplatí roční kupon za 3 650 korun. Ten si navíc svou cenu drží už více než osm let. V roce 2015 se na současnou výši dostal zlevněním ze 4 750 korun.
Takové ceny označil za dlouhodobě neudržitelné už i generální ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski. Tématem náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) však v současnosti není změna ceníku za jízdné v MHD, ale změna v poplatcích za parkování.
Sociální a ekologický projekt
O případných změnách v cenách kuponů by navíc musela rozhodnout celá koalice. Ta však není ohledně případného zdražování jednotná. Například radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS) na levné jízdné poukazuje dlouhodobě. Dokonce Prahu označil v kontextu jiných evropských metropolí za anomálii, jelikož podíl, jakým cestující jinde přispívají na provoz MHD, je oproti českému hlavnímu městu výrazně vyšší. „Pražská hromadná doprava je primárně sociální a ekologický projekt, až na třetím místě dopravní,“ míní Kovářík.
Ve stanici Můstek začaly růst rostliny, instalace má zpříjemnit lidem cestu |
Podle ankety MF DNES mezi pražskými zastupiteli je nízká cena motivující pro cestující, někteří by maximálně zdražovali jednotné jízdné. Koalice se ale bude muset dohodnout na prioritách, zda město bude dál saturovat provoz MHD, nebo jízdné zdraží, a uvolní si tím ruce na financování jiných oblastí, jako je třeba školství. Na jízdném DPP vybralo loni 3,5 miliardy korun, zbývající částku z více než dvaceti miliard muselo město doplatit.
Jak se politické strany v pražském zastupitelstvu stavějí k otázce zdražení jízdného v MHDTomáš Portlík (ODS), předseda zastupitelského klubu SPOLU Je nutné si přiznat, že situace, kdy naše MHD patří na špici v Evropě, ne-li ve světě a zároveň má nejnižší cenu, je nadále neudržitelná. Celoroční kupon, který stojí pouhých deset korun denně, je v kontextu Evropy i celého světa mimořádně levný. Proto si myslím, že diskuse o zvýšení jízdného je namístě, pokud si kvalitu MHD chceme nejen uchovat, ale i nadále rozvíjet. Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek pro dopravu Naším cílem je hlavně kvalitní MHD za dostupnou cenu. Chceme motivovat cestující k využití MHD namísto aut tak, aby se uvolnily silnice pro ty, kteří autem skutečně potřebují jet, protože vezou třeba nářadí či materiál. Čeká nás debata o změně ceny parkovného v souvislosti s připravovanou systémovou změnou zón placeného stání. Není dlouhodobě udržitelné, aby parkování ve veřejném prostoru bylo městem dotováno oproti komerční ceně více než MHD, jako je tomu nyní. Patrik Nacher (ANO), předseda zastupitelského klubu ANO Ponechal bych cenu za roční kupon, jak je, a to především jako motivaci, aby si ho lidi kupovali. Maximálně by se dalo uvažovat o zdražení těch jednorázových jízdenek, opět s cílem nalákat lidi, aby si kupovali ty dlouhodobé. Jejich koupě totiž následně zase motivuje lidi k většímu využívání MHD. Petr Hlaváček (STAN), náměstek pro územní rozvoj Pokud porovnáte cenu MHD ve velkých městech nejen v Evropě, zjistíte, že Praha má jednu z nejlevnějších. To na jednu stranu vnímáme jako motivaci MHD využívat. Což přispívá k udržitelné dopravě a udržitelnému městu. Na druhou stranu Praha dopravnímu podniku jízdné kompenzuje velmi vysokou částkou. Situaci vnímáme jako vážnou a debatě týkající se případného zdražení se nebráníme. Adam Scheinherr (Praha sobě), bývalý náměstek pro dopravu Cena dlouhodobého kuponu se naposledy měnila v roce 2015, kdy dokonce došlo ke zlevnění. U jízdného platí Pražan pouze asi 17 procent skutečných nákladů provozu celé sítě MHD. Roční Lítačka je zde podstatně levnější než v dalších českých městech, která navíc nehradí provoz metra. Třeba v Brně je to 4 750 korun, v Českých Budějovicích 3 990 korun, v Ostravě 4 000 korun. Pokud chybí prostředky na akutní investice, jako je stavba škol či městského okruhu, bude si vedení města muset rozmyslet, kde tyto finance najde. Zda bude dotovat provoz MHD na úkor škol, nebo zda ceny jízdného upraví. Milan Urban (SPD), předseda zastupitelského klubu SPD Výše jízdného za MHD musí zůstat minimálně na stejné výši. Naopak se nabízí otázka jízdného zdarma pro Pražany s trvalým bydlištěm na území hlavního města. Podle informací, které mi poskytli členové dozorčí rady dopravního podniku, by to znamenalo navýšení rozpočtu dopravního podniku právě o dvě miliardy, které se marnotratně utratí ve výběrovém řízení na stavbu druhé části metra D. |
2. prosince 2023 |