Novou linku plánuje nynější vedení města stavět v souvislosti s budoucím rozvojem zejména brownfieldů. Tyto oblasti bude potřeba propojit s MHD, a to tak, aby lidé nemuseli cestovat přes vytížené centrum města.
V Praze totiž vzniklo několik oblastí, které významem konkurují tradičnímu pražskému centru, pokud jde o pracovní příležitosti a koncentraci služeb. Mezi nimi jsou například Smíchov, Pankrác a Karlín. Podobnými centry se v budoucnu stanou Bubny-Zátory v Praze 7, někdejší Nákladové nádraží Žižkov, Vysočany nebo severovýchod města, tedy Letňany, Kbely nebo Čakovice.
V případě automobilové dopravy zajistí propojení silniční okruhy. V MHD podobná propojení nemají dostatečnou kapacitu. Metro vedení Prahy prosazuje kvůli jeho spolehlivosti, velké kapacitě a ekologičnosti. „Zároveň je metro dopravním prostředkem s největší mírou konkurenceschopnosti vůči individuální dopravě, což je dáno zejména rychlostí a spolehlivostí,“ píše se ve schváleném dokumentu.
Nová linka O by měla vést z Nádraží Podbaba přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a poté v druhé fázi severně zpět do Podbaby. Podle prvotního návrhu by měřila asi 36 kilometrů a bylo by na ní 23 stanic. Okružní linka se v plánech výstavby metra objevila již v 80. letech minulého století.
Praha Sobě představila plán na výstavbu okružní linky metra s 23 stanicemi |
Úkolem pracovní skupiny bude připravit konkrétní zadání pro studii proveditelnosti. Skupina se bude skládat z odborníků na dopravu, územní rozvoj, sociologů, sociálních geografů, architektů nebo ekonomů. Přizváni budou zástupci městských společností jako Ropid, který plánuje pražskou MHD, DPP nebo Institut plánování a rozvoje (IPR). Záměr město projedná rovněž se státní Správou železnic.
Dopravní podnik (DPP) a vedení města v minulém týdnu zahájily stavbu první části nové linky D z Pankráce do Písnice. Jako první se začne stavět část trasy z Pankráce na Olbrachtovu, a poté na Nové Dvory. Náklady na celou trasu až do Depa Písnice budou přibližně 100 miliard korun. První cestující se na trati projedou v roce 2029.