První letadlo nad Prahu vzlétlo z Chuchle, z Ruzyně o 18 let později

  20:28aktualizováno  20:28
Druhý lednový den roku 1910 předvedl francouzský pilot Louis Gaubert první veřejný let v Praze. Stalo se tak na dostihovém závodišti ve Velké Chuchli. O dějinách letecké dopravy v hlavním městě teď vyšla v edici Zmizelá Praha kniha od Michala Plavce Letiště a letadla.

Českoslovenští stíhači britského Královského letectva se svými letouny Spitfire při slavnostním přivítání na letišti Ruzyně 15. srpna 1945. | foto: Archiv Jiřího Rajlicha

"První aviatici nejčastěji využívali právě chuchelské závodiště. Tak to bylo až do roku 1919, kdy v Praze vzniklo první oficiální letiště," popisuje historik a kurátor letecké sbírky Národního technického muzea Michal Plavec.

Letiště Praha, jak se mu tehdy říkalo, leželo v místě dnešních kbelských přistávacích drah a až do roku 1937 to bylo největší pražské letiště, které plnilo jak vojenskou, tak civilní roli.

Ale nepředbíhejme. Tradici letadel těžších vzduchu, která se před vybudováním letiště v Ruzyni soustředila severovýchodně od Prahy, obrazně založil Jan Kašpar.

"Ve dnech 14. a 15. srpna 1910 se poprvé představil před pražským publikem. Jako místo vzletu bylo vybráno jedno z polí na katastru tehdejšího Proseka," vysvětluje Plavec.

Co se týče návštěvnosti, byla to bezesporu nejúspěšnější veřejná produkce v celé jeho kariéře. Novináři psali, že po oba dny mohlo Kašparovým letům přihlížet sto tisíc diváků.

Jen kousek od tohoto místa vzniklo zmiňované budoucí letiště Praha-Kbely. Letecké továrny a výzkumný letecký ústav pak využívaly ještě menší letiště jako Praha-Letňany a Praha-Čakovice.

Českoslovenští stíhači britského Královského letectva se svými letouny Spitfire...
Českoslovenští stíhači britského Královského letectva se svými letouny Spitfire...

Českoslovenští stíhači britského Královského letectva se svými letouny Spitfire při slavnostním přivítání na letišti Ruzyně 15. srpna 1945.

Zhruba rok po otevření letiště v Kbelích, tedy v prosinci roku 1920, začala do hlavního města nově vzniklého Československa létat pravidelná linka z Paříže. O necelé tři roky později odtud vzlétly i dopravní stroje Československých aerolinií.

Tak to šlo až do roku 1937, kdy pomyslnou vlajku převzalo moderně koncipované letiště Ruzyně, které zůstalo hlavním leteckým přístavem dodnes.

"Pravidelné civilní linky ukončily oficiálně provoz na kbelském letišti k 1. lednu 1938, třebaže příležitostně odtud dopravní letadla nadále vzlétala a přistávala. Letiště Praha zůstalo až do okupace výhradně vojenskou základnou," zmiňuje Plavec.

O stavbě ruzyňského letiště, jež dnes nese jméno Václava Havla, se rozhodlo už na konci 20. let, kdy začalo vykupování zdejších pozemků. Stavět se začalo o něco později podle projektu architekta Adolfa Benše - a 5. dubna 1937 na Ruzyni přistálo první dopravní letadlo.

Tehdy moderní ústřední odbavovací hala je dnes součástí takzvaného starého letiště. Po válce však bylo zřejmé, že kapacita Ruzyně je překonána. V 60. letech se proto začalo se stavbou prakticky nového letiště severně od stávajícího. Posledních výrazných úprav se ruzyňské letiště dočkalo v roce 2005 otevřením nového terminálu.

Kbelské letiště se takovým rozmachem rozhodně chlubit nemůže. Velká část v podstatě kopíruje prvorepublikovou podobu. Letňanské letiště sloužilo účelům letecké továrny a zkušebního ústavu. Dnes ho využívá především aeroklub. Čakovické letiště skončilo s ukončením výroby letadel Avia na konci 50. let.

Závěrem lze zmínit ještě dvě pražská sportovní letiště, Točnou a Zbraslav. Zatímco Točná navázala na předválečnou tradici bezmotorového létání, letiště Zbraslav, které vzniklo po válce, mělo krátký život. Létali zde především motoroví letci soustředění v Českém národním aeroklubu. Ale již v roce 1955 bylo uzavřeno.

Autor:
  • Nejčtenější

Policie vypátrala řidiče formule, která se proháněla po dálnici

Policisté vypátrali řidiče, který jel v září po dálnici D4 mezi Příbramí a Dobříší ve formuli. Hrozí mu pokuta v řádu...

Wengerovi učarovala fyzička Slavie. Něco takového jsem neviděl, uznal

Před dvanácti lety po bezbrankové remíze na Strahově ocenil Arséne Wenger, tehdy trenér Arsenalu, slávistickou...

Při páteční tragické nehodě zemřela záchranářka, matka dvou dětí

Na pražském Smíchově v pátek ráno po srážce s motocyklem zemřela žena, která přecházela silnici se svým psem. Ukázalo...

Po srážce s motorkou zemřela mladá žena i její pes, doprava kolabovala

Tragická dopravní nehoda omezila v pátek ráno provoz na pražském Hořejším nábřeží. Po srážce s motorkářem zemřela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praze za dva a půl roku dojdou registrační značky pro auta, vyčerpá čísla

Pražský magistrát vyčerpá zhruba do dvou a půl roku všechny možné kombinace registračních značek na osobní vozidla....

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Žena si v autě zabouchla klíče i spící miminko, hlídka musela rozbít sklo

Pražští strážníci pomáhali ženě, která nedopatřením zabouchla v autě své malé dítě i s klíčky. Protože náhradní neměla,...

Pod bagrem na stavbě na dálnici D1 se utrhla zem, sjezd byl uzavřen

Dopravu na dálniční křižovatce zkomplikovala havárie bagru, který se sesunul i s nákladem z náspu u dálnice D1. Kvůli...

Němci za posprejování Karlova mostu dostali podmínku a 100 tisíc pokuty

Za posprejování Karlova mostu uložil Obvodní soud pro Prahu 1 třiadvacetiletému Niclasi Steigerovi a jeho o sedm let...

Železniční most na Výtoni nemá smysl opravovat, tvrdí odborníci

Kloknerův ústav ČVUT doporučil Správě železniční dopravní cesty neopravovat pražský železniční most z Podskalí na...

Najdete na iDNES.cz