Právě z okolí Českého Brodu jezdí tisíce cestujících po frekventované trati mezi Kolínem a Prahou za prací nebo například do škol.
Takzvaná poptávková veřejná doprava nepracuje s pevnými trasami, jízdními řády nebo časy jako klasické spoje. Umožňuje naopak dynamickou tvorbu cest na míru cestujícím.
Flexibilní autobusy již dnes fungují v mnoha evropských zemích a v jejich úspěchu hrají zásadní roli moderní technologie. Ty mají na starosti sběr a zpracování poptávek od cestujících a jejich přeměnu v optimalizované trasy.
„Mnoho lidí dnes používá auto, protože se pozdě večer nemají jak dostat domů. V lepším případě dojedou k nejbližšímu nádraží, kde přesednou a dál do Prahy už jedou vlakem. Díky poptávkové dopravě jim budeme moci zajistit dopravu domů i v okrajových časech, takže cestování po silnici už nebude nutnost, ale možnost volby,“ vysvětluje krajský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN).
MHD v Praze na dvojnásobek nezdražíme, slibuje Hřib. Chce zvýšit i cenu parkování |
Českobrodsko nevybralo hejtmanství pro zavedení sdílených flexibusů náhodou. „Tato oblast má komfortní spojení s metropolí, kam minimálně každou půlhodinu jezdí vlaky. Návazné autobusy sice do Brodu k nádraží jezdí, jenže končí svůj provoz kolem 19. hodiny. Poptávková doprava tedy poskytne spoje i v době, kdy je provoz klasických autobusových linek neefektivní,“ říká dále radní Borecký.
Mikrobusy vyšle robot
Organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) nyní připraví s vybraným dodavatelem plně automatický technologický systém na bázi umělé inteligence. A jak bude fungovat v praxi?
„Když se cestující rozhodne, že využije naši službu, otevře si aplikaci PID Lítačka a klikne na objednávací tlačítko. To jej přesměruje na chatbota, který se doptá na zbylé údaje, jako je třeba počet osob. Virtuální asistent nám následně zašle všechny potřebné údaje a my pomocí autonomních algoritmů spočítáme optimální trasu. Cestující pak už jen dostane potvrzení jízdy. A pokud si někdo nerozumí s mobilem, bude si moci zavolat na speciální infolinku,“ popisuje projektový manažer poptávkové dopravy IDSK Lukáš Kubálek.
Povinné mačkání tlačítka. Všechny pražské zastávky autobusů mají být na znamení |
Díky integrovanému tarifu PID, kdy bude stejná jízdenka platit ve vlaku i ve vozech poptávkové dopravy, navíc lidé nezaplatí za cestu více než dnes. Stačí mít zaplacený kupon v Lítačce, v případě Českého Brodu na tři pásma.
Ještě ušetříme, tvrdí kraj
„Chápu, že někdo může pochybovat, zda nejde o zbytečný komfort a nehospodárnou investici kraje. Už nyní víme, že o tuto službu budou mít zájem i jinde. Z Českého Brodu však jezdí do okolních obcí téměř prázdné linkové autobusy; vozí jednotky cestujících. Plán je takový, že bychom tyto neefektivní spoje v budoucnu zrušili a zcela je nahradili flexibilními mikrobusy, čímž bychom ve výsledku ušetřili,“ argumentuje Kubálek.
Navíc podle něj mohou flexibusy přilákat do vlaků lidi, kteří dnes jezdí k nádraží autem, protože se pozdě večer nemají jak dostat zpátky.
Na autobus do nemocnice čekal Liberec osm let, senioři si novou linku chválí |
Místo běžných autobusů budou na linkách poptávkové dopravy nasazeny dva osmimístné mikrobusy. „K jejich řízení stačí řidičské oprávnění B, takže můžeme nabídnout práci i těm, kteří se obávali usednout za volant velkého autobusu,“ zmiňuje další plus ředitel IDSK Zdeněk Šponar.
Ve „sdílených cestách“ vidí kraj velký potenciál. „V mnoha oblastech středních Čech je nabídka večerních a víkendových spojů slabá. Všude tam budeme zvažovat zavedení poptávkové dopravy, která se může stát příkladem i pro ostatní regiony,“ míní Kubálek.