Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nový silniční průtah Plzní zklidní Klatovskou a Karlovarskou, říká náměstek

  10:04
Za poslední desetiletí nejkontroverznější dopravní stavbě v Plzni – kompletnímu novému silničnímu průtahu městem – dala radnice zelenou. Schválila dohodu s ŘSD, že se město bude podílet na přípravě komunikace. „Pro mě je zásadní zklidnění provozu v sadech Pětatřicátníků a Karlovarské třídy,“ vysvětluje náměstek primátora Aleš Tolar ze STAN.
Náměstek primátora města Plzně pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš...

Náměstek primátora města Plzně pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar ze STAN (3. října 2023) | foto: Martin Polívka, MF DNES

Tolar zdůrazňuje, že nová komunikace, po které má jezdit 18 tisíc aut denně, ulehčí spodní části Karlovarské třídy, kde by mělo ubýt 13,5 tisíce aut za den, nebo sadům Pětatřicátníků, kde má počet projíždějících aut za den klesnout o 7,4 tisíce, a Klatovské třídě, kde by měly ubýt zhruba tři tisíce aut denně.

Opozice upozorňuje, že průtah přivede do centra města 2300 aut, která nyní jezdí po západním okruhu a naroste provoz ve středu krajské metropole. Připomíná, že i po slibovaném zklidnění má v dolní části Karlovarské jezdit 25 tisíc aut za den a v sadech Pětatřicátníků a po Klatovské zhruba 20 tisíc vozů denně.

Kritici průtahu tvrdí, že Plzeň je zřejmě jediným velkým městem, které chce od státu postavit nový silniční průtah, který může přinést víc škody než užitku.

Jak se zrodil záměr, že město podpoří výstavbu estakády přes nivu Mže, a umožní se tím vybudování kompletního silničního průtahu Plzní? V minulém volebním období radnice tento projekt odmítla.
Když bylo po volbách ustanoveno nové vedení města, tak nás oslovilo vedení ŘSD s návrhem, abychom tuto stavbu znovu zařadili mezi priority města, ze kterých v roce 2021 vypadla. Zástupci ŘSD doporučili předchozí rozhodnutí přehodnotit a není se čemu divit, protože komunikace má již za sebou část projekční přípravy i schvalovacího procesu a je v souladu s územním plánem města i Plzeňského kraje. Stát je připraven ji vybudovat a financovat.

Minulé vedení města se však opíralo o posudek, podle kterého Plzeň v podstatě estakádu a kompletní průtah nepotřebuje. Vy jste tedy měli jasno, že to potřebné je?
Nechali jsme si zpracovat od společnosti PUDIS (Projektový ústav dopravních a inženýrských staveb), což je poměrně respektovaná organizace, analýzu dopadu estakády na dopravní situaci ve městě. Matematický model přesně simuloval, jak se na zátěži komunikací projeví, když bude průtah postaven celý včetně estakády, tedy v trase Sukova – Borská – Přemyslova – Karlovarská a porovnávala to se současným stavem a s variantou částečného průtahu bez estakády, což byla varianta podporovaná minulým vedením radnice. Jednoznačně z analýzy vyznělo, že postavení celého průtahu s estakádou bude mít největší efekt a dosáhneme jím největšího zklidnění Karlovarské třídy a Klatovské třídy.

A to je to hlavní, co si od toho slibujete?
Ano. Pro mě je zásadní zklidnit provoz na Karlovarské třídě, v sadech Pětatřicátníků a na Klatovské třídě. Je to dopravou nejzatíženější lokalita města a považuji za ostudné, v porovnání s jinými městy v zahraničí, ale i v Česku, že v Plzni stále máme tak extrémní dopravní zátěž v nejcennějších částech města těsně vedle historického centra, že nám kolem nejcennějších domů, jako je synagoga, divadlo a přímo přes náměstí T. G. Masaryka, Chodské náměstí a náměstí Míru jezdí desítky tisíc aut denně včetně těžkých nákladních. To je věc, kterou je podle mě nutné řešit, a proto si myslím, že by nebylo správné bránit státu, pokud on je připravený a ochotný vybudovat a financovat jinou tranzitní komunikaci městem.

Nicméně analýza PUDIS, o kterou se opíráte, říká, že průtah s estakádou do centra přitáhne denně až 2300 aut, která nyní jezdí po západním okruhu. Není už to samo o sobě silný argument proti vybudování průtahu?
Západní okruh se ihned po jeho otevření na dopravě v centru projevil kladně. Sčítání ukazuje, že po něm jezdí 17 až 20 tisíc aut denně, což je výborné a centru města to pomáhá. Máte pravdu, že analýza předpovídá, že zhruba 2300 aut denně by se díky průtahu vrátilo k cestě městem, ale to není žádné závratné číslo, které by smysl okruhu nějak znehodnotilo. Hlavně, jak jsem již řekl, i tato auta, která by se z obchvatu vrátila zpět do města, by nejezdila sady Pětatřicátníků a Klatovskou, ale jinudy.

Vy mluvíte o sadech Pětatřicátníků a Klatovské, ale pohlédneme-li na širší centrum města, tam se v součtu bude pohybovat aut více. Není to chyba?
Že se do oblasti, kterou povede průtah, přivede aut více, než je tam dnes, to nepopírám. Ale je to oblast podél průmyslového areálu a neobydlené říční údolí. Selský rozum mi říká, že tam bude doprava méně škodlivá než v samém centru. Klatovská třída, kde je spousta škol, obchodů, instituce, pohybují se tady kolem zastávek tisíce lidí, by měla být bezpečnější a celkově přívětivější prostor, než je nyní. Existují projekty na úpravu ulice, zmenšení prostoru pro auta, více přechodů pro chodce, cyklopruh i víc zeleně, ale nelze tyto úpravy realizovat, dokud komunikace bude silnicí I. třídy. Správce silnice ani policie to nedovolí. Nejprve je nutno státní silnici přesměrovat jinam a snížit dopravní zátěž, pak ji můžeme předělat.

Nehrozí, že po realizaci průtahu budou tisíce aut na novém průtahu i na Klatovské? A změna k lepšímu v ulicích nakonec nenastane?
To se nesmí stát. Tento jev nazývají odborníci dopravní indukce. Automobilová doprava se rozlije všude, kde pro to umožníte podmínky. Právě proto je nutné, aby se po realizaci průtahu Klatovská ihned změnila. Musí to jít v souběhu. Okamžitě po otevření průtahu udělat Klatovskou pro řidiče méně komfortní, ubrat pruhy, přidat přechody, upravit signalizační plán semaforů na křižovatkách i přechodech. Přistoupit i k režimovým omezením. Omezit třeba průjezd pro nákladní auta i snížit maximální rychlost, prostě vytvořit podmínky, aby už tudy řidiči neměli snahu projíždět a raději sami volili cestu jinudy, po průtahu nebo po okruhu.

Kritici estakády upozorňují, že poškodí Lochotínský park. Je to tak?
Tvrzení, že Lochotínský park bude estakádou zničen, je nesmysl. Části parku se ale dotkne. Na samém jeho okraji. Předpokládá se pokácení zhruba 40 stromů, navíc v lokalitě, kde stával dnes už zbořený dům a zarůstá spíš náletovými dřevinami. Estakáda bude celé údolí překlenovat vzduchem, to znamená, že zásah do zeleně nebude nijak fatální. Koneckonců projekt získal kladné stanovisko v rámci posuzování vlivu na životní prostředí.

Stojí za připomenutí, že zástupci Strany zelených, se kterými šlo vaše hnutí STAN do voleb, v minulosti plán na estakádu označili za urbanistický zločin a organizovali proti tomu záměru protesty. Zaznamenal jste už podobné reakce nyní?
Zaznamenal. Přiznávám, že ani v naší městské organizaci STAN v názoru na estakádu jednotní nejsme. Vysvětluji, argumentuji. Jen mi vadí, když musím vyvracet i vyložené lži, jako třeba tu o hrozbě zničení parku.

V minulosti byli proti novému silničnímu průtahu městem i hygienici kvůli nárůstu hluku v oblasti kolem silnice. To už je vyřešené?
Estakáda byla projektována ve třech variantách. Ta nakonec zvolená má nejmenší dopady pro okolí. Je to nakonec dvoupruhová silnice zakončená místo mimoúrovňových křižovatek klasickým křížením.

Původně se počítalo také s tím, že se kvůli průtahu budou bořit domy. To stále platí?
Ano. V Kalikově ulici a v Kotkově bude několik domů určeno k demolici. Ale nejsou to nijak cenné objekty, spíš velmi staré vybydlené domy.

Zástupci opozice vám doporučovali místo průtahu se soustředit hlavně na okružní komunikace, jako je východní okruh, kterého je hotová jen krátká část kolem Boleváku. A rozšířit západní okruh ze dvou pruhů na čtyři. Podle vás to není cesta?
Určitě to cesta je. A my rovněž výstavbu východního okruhu hodláme podporovat a už to i děláme. S ŘSD spolupracujeme na výkupech potřebných pozemků, aby tam mohlo být pokročeno do další etapy výstavby. Chceme s výkupy začít i na západním okruhu. To je sice komunikace krajská, ale chceme jako město pomoci s majetkovou přípravou, ať už by chybějící dvoupruh poté realizoval kraj nebo stát. Město samo na to peníze asi nikdy mít nebude a jsem trochu skeptik, jestli i stát bude mít tolik potřebných peněz a ochotu do Plzně tolik peněz napumpovat a oba okruhy v nějakém rozumném čase kompletně dokončit. Mně bude brzy padesát let a bojím se, že kompletního dokončení obou okruhů se nemám šanci dožít.

A zklidněné Klatovské třídy?
To doufám ano. ŘSD nám předložilo plán, že estakádu, a tím tedy celý vnitřní průtah, by mohlo uvést do provozu v roce 2033.

Na křižovatce v centru Plzně opravovali semafory (21. 8. 2023)

  • Nejčtenější

Využijeme váš kamion. Policisté kvůli naháněnému řidiči nařídili zatarasit silnici

22. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  23.4 11:01

Několik českých policejních hlídek se zapojilo do pronásledování řidiče, který v Německu odmítl...

Naučená omluva, bez upřímné lítosti. Za pokus o vraždu dívky dostal Ukrajinec 19 let

24. dubna 2024,  aktualizováno  12:27

Krajský soud v Plzni odsoudil na devatenáct let Ukrajince Viktora Veselovského, který se loni v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na kouř upozornily děti, úprk z hořícího autobusu zvládly bravurně, líčí učitelka

24. dubna 2024  16:40

Premium Václava Kopecká, Alena Vodičková a Michaela Kubátová, učitelky a asistentka pedagoga Základní školy...

Plzeň - Zlín 3:0, dominance a klidný postup do finále. Dvakrát pálil Chorý

24. dubna 2024  17:15,  aktualizováno  21:02

Od začátku zápasu si šli pro vítězství a svému soupeři nedali žádnou šanci. Plzeňští fotbalisté...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovácko - Plzeň 1:1, tým plný změn vedl, remízu zajistil Daníček z penalty

21. dubna 2024  17:36,  aktualizováno  20:22

Po náročné odvetě čtvrtfinále Konferenční ligy, ve které plzeňští fotbalisté padli s Fiorentinou až...

Plzeň vypsala výběrové řízení na provozovatele sdílených kol a koloběžek

29. dubna 2024  9:49

Bílé místo na mapě bikesharingu. I tak by se dal nazvat Plzeňský kraj, kde se o tento segment s...

OBRAZEM: Letecký den v Plasích nabídl filmovou hvězdu i dvě české premiéry

28. dubna 2024  11:09,  aktualizováno  29.4 8:21

Do Plas na Plzeňsku se uplynulý víkend sjížděli fanoušci letectví. Konal se tu již dvacátý ročník...

Plzeň - Teplice 3:0, góly až po přestávce, dvakrát se trefil Chorý

28. dubna 2024  16:56,  aktualizováno  19:39

Až do druhého poločasu si diváci v Plzni počkali na branky, po poločase ale viděli rovnou tři....

Plzeňský útočník Šulc: Škoda, že se víc nemůžeme zapojit do boje o titul

28. dubna 2024  18:36

V závěrečném dějství základní části fotbalové ligy neskóroval, před nadstavbou je tak plzeňský...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...