Tesla jde k zemi. Bývalou chloubu československého průmyslu bourají bagry

  • 53
První etapa bourání někdejšího uznávaného podniku Tesla Pardubice skončí v červnu. Druhá fáze demolice začne v listopadu a potrvá tři až čtyři měsíce. Brownfield se v následujících letech promění na bytový komplex. Do roku 2024 tam developer vybuduje byty i komerční objekty.

Tisíce zaměstnanců bývalého průmyslového gigantu musí při tom pohledu zasáhnout smutek. Továrna Tesla Pardubice je po letech chátrání vlastně už minulostí. Bagry ji nekompromisně okusují a z bývalé výkladní skříně socialistické výroby už toho moc nezbylo. 

„Budovy už jsou od konce dubna zdemolované včetně základů, teď se suť drtí a třídí. Maximum materiálu chceme použít pro zásypy. Cihly a beton se použijí do zásypů. Ocel, dřevo, což je materiál k recyklaci, jsou z areálu odváženy k dalšímu zpracování,“ řekl pro agenturu ČTK mluvčí společnosti Linkcity Czech Republic Vladimír Ujec.

V okolí bývalé Tesly jsou ve čtvrti Pardubičky rodinné domy. Stavební firma má v demoličním výměru určeno, kdy může pracovat a jaké stroje používat. Problém je hlavně prach a hluk.

„Máme daná jasná pravidla pro omezení nejhlučnějších prací, což je případ třeba drtičky. Máme možnost pracovat i o víkendu s přihlédnutím, abychom nerušili obyvatele sousedních domů,“ řekl Ujec.

Areál byl po krachu Tesly opuštěný od konce 90. let. Budovy chátraly, až se ocitly v havarijním stavu. Občas se tam mezi objekty konala policejní cvičení. Rozpadlé tovární stavby využívali školáci k natáčení videí a strážníci je odtamtud museli vyvádět. I přes zákazy vstupu lákaly budovy zloděje kovů, přespávali tam lidé bez přístřeší, scházeli se tam třeba sprejeři. 

„Zaujala mě zajímavá kresba v jedné budově, graffiti uměleckého charakteru než obvyklé čmáranice, které můžeme vidět na budovách ve městě nebo na železnici,“ řekl Ujec.

Areál před více než 20 lety koupila společnost Foxconn, protože ho chtěla přestavět pro svoji výrobu. Továrnu ale nakonec postavila na zelené louce v Černé za Bory. Bývalou Teslu prodala kraji za symbolickou korunu. Kraj areál sanoval od ekologických zátěží, což ho stálo 18 milionů korun. Protože pro něj neměl využití, daroval ho městu.

Magistrát pak připravoval jeho prodej. Developer měl areál čtyři roky pronajatý od města, nejdřív musel zaregistrovat studii a dokončit územní rozhodnutí. „Město řešilo budoucnost areálu několik let, jsem proto velmi rád, že se nám spolu s firmou Linkcity Czech Republic podařilo dotáhnout projekt do této fáze, kdy jsme se tu sešli u podpisu finálních smluv. Věřím, že se developerovi podaří v areálu bývalé Tesly vytvořit místo, které bude pro lidi atraktivní a lákavé nejen z hlediska bydlení, ale i volnočasových aktivit,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát z hnutí ANO.

Bytový komplex Nová Tesla nabídne byty, v první fázi jich vznikne 126. V druhé etapě developer postaví supermarket a sjezd do lokality. Následovat bude výstavba rezidenčních domů. Celá lokalita bude hotová v roce 2024. Z areálu zůstane jen budova Telegrafie, uliční budovu kupuje za 150 tisíc korun Univerzita Pardubice. Přestaví ji pro potřeby Fakulty zdravotnických studií.

Společnost Linkcity Czech Republic patří do stavební a developerské skupiny VCES, která působí v Česku a na Slovensku. VCES je součástí nadnárodní skupiny Bouygues Construction. Podle Ujce je dostupných nemovitostí na českém trhu minimum. 

Byty, které vzniknou v první etapě, už mají klienti rezervované. „Počet hypoték stále roste. Lidé chtějí byty nakupovat, je otázkou, jestli je to pro osobní potřebu, nebo ze spekulativních důvodů,“ dodal Ujec.