Stodesítce na čtyřproudovce z Pardubic do Hradce už brání jen paragrafy

  13:19aktualizováno  13:19
Poslední technickou překážku pro zvýšení rychlosti na silnici z Pardubic do Hradce Králové odstraní stavbaři koncem roku. Kvůli chybějícímu zákonu však zatím budou muset řidiči jezdit dál jen devadesátkou.

Krajská města spojuje čtyřproudá silnice. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Na celém úseku mezi oběma krajskými městy řidiči využívají už rok velkorysou čtyřproudovou komunikaci, která svou kvalitou předčí i mnoho dálnic a rychlostních silnic po celé zemi.

Jenže zatímco na nich motoristé sviští 130 kilometrů v hodině, do Hradce mohou jet stále maximálně devadesátkou.

Ministerstvo dopravy nedávno dalo řidičům naději, že se na vybraných úsecích silnic I. třídy svezou rychlostí až 110 km za hodinu. A čtyřproudová silnice I/37 na seznamu je.

Také proto už si řada řidičů s dosavadním limitem hlavu neláme a na plyn šlape více, než zákon dovoluje. Co tedy v současnosti brání povolení rychlejší jízdy?

V první řadě nevyhovující křižovatka u Stéblové, jejíž přestavba bude dokončena na konci tohoto roku. Dostavbou připojovacích a odbočovacích pruhů se odstraní poslední technické překážky, bránící zvýšení rychlosti v celém úseku mezi Pardubicemi a Hradcem.

Na starších úsecích se měnila svodidla

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už kromě Stéblové odstranilo na čtyřproudové silnici veškeré stavební nedostatky, které by v případě rychlejší jízdy mohly pro řidiče představovat nebezpečí.

"V loňském roce jsme upravili svodidla. Tato akce stála celkem 3,9 milionu korun včetně DPH," uvedla vedoucí úseku výstavby pardubické pobočky ŘSD Hana Jarolímová. Úseky jsou po nutných úpravách bezpečnější.

"Bylo potřeba ochránit místa, která už nevyhovovala stávajícím normám. Na nových úsecích už jsme počítali s tím, že tam stodesítka může v budoucnu být. Svodidla na nich proto vyhovují," dodala Jarolímová.

Nový zákon má platit až v roce 2016

Horší je, že pro zvýšení rychlosti na silnicích první třídy, kterou i přes čtyři pruhy "Hradubická" stále je, chybí legislativa. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích by měla platit až od 1. ledna 2016.

Spojnice Hradce a Pardubic měla být původně prvním úsekem z celé země, kde se mělo jet rychleji i bez patřičné legislativy.

"Ministerstvo plánovalo testování vyšší rychlosti, ale vzhledem k tomu, že se ještě musí udělat změna ve vyhlášce ve vztahu k označení silnice, tak se vše zatím odsunulo. Platí termín 1. ledna 2016, ale není vyloučeno, že by k testům mohlo dojít dříve," uvedl Zdeněk Neusar z tiskového odboru ministerstva dopravy.

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích je nyní teprve ve fázi připomínkového řízení. Termín ukončení připomínek je stanoven na 22. července. Poté bude zákon posunut dál v legislativním procesu k dalšímu projednávání.

Po celé zemi ministerstvo dopravy zařadilo na seznam silnic I. třídy s plánovaným navýšením rychlosti na 110 km/h celkem 24 úseků. V rámci Pardubického kraje splňuje normy pouze "Hradubická" I/37.

Autor:

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Pardubice se napřesrok změní ve staveniště, dopravu čeká tvrdá zkouška

Doprava na ulici 17. listopadu v Pardubicích

Pardubice po roce 2020 čeká modernizace vlakového nádraží společně s opravou klíčového silničního nadjezdu u nemocnice...

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Další z rubriky

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Muž spadnul z vysokého lešení, transfúzi krve musel dostat už ve vrtulníku

Muže musel do královéhradecké Fakultní nemocnice přepravit vrtulník.

Čtyřiapadesátiletý dělník spadl dopoledne z více než desetimetrového lešení v Bystřeci na Orlickoústecku. Těžce...

Muž bez peněz ochutnával rum v obchodě, pak popíjel i v restauraci

Ilustrační foto

Hned dvakrát během jednoho dne zaměstnal pardubické strážníky muž, který nedokázal ovládnout svoji chuť na alkohol....

Daewoo Avia D75 na 5t hák
Daewoo Avia D75 na 5t hák

r.v. 2002, naj. 351 000 km, diesel
350 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz