Příprava nové trati na Chrudim nabírá zpoždění, možná se vůbec nepostaví

  15:08aktualizováno  15:08
Po desítkách let diskusí, kudy má vést nová železniční trať spojující Pardubice s Chrudimí, se místo výkupů pozemků debata vrací na začátek. A to možná bude i konec chystané ambiciózní stavby.

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pardubický kraj chce do letošního září zjistit, která trasa nové železnice z Pardubic do Chrudimi je přijatelná pro samosprávy a zda ji lze prosadit a technicky postavit. Na tom by nebylo nic divného, pokud by se neměla už za dva a půl roku začít stavět.

Takzvaná Ostřešanská spojka, kterou připravuje státní organizace Správa železniční dopravní cesty, narazila na velmi silný odpor obce Ostřešany, ale i Chrudimi. Není vyloučeno, že se kvůli tomu bude stavět později, v jiné trase, ale dost možná nevznikne vůbec a cestující se časem dočkají jen modernizace tratě v dnešní trase.

„Do konce září chceme možné trasy prověřit. Měla by být k dispozici možná technická řešení i vizualizace,“ uvedl náměstek Pardubického kraje Michal Kortyš (ODS), který je zodpovědný za dopravu.

Upozornil, že Pardubický kraj může přispět k tomu, aby se našlo schůdné řešení, samotné rozhodnutí ale bude na investorovi celé akce - tedy Správě železniční dopravní cesty.

Vlaky zatím z Pardubic jezdí nejdříve na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízda úvratí by měla zmizet, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať - Ostřešanská spojka - a vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi. Tím by se odstranilo i úzké hrdlo východočeské železniční sítě v Rosicích.

Spojka v původní trase vadí Ostřešanům i Chrudimi

Ovšem loni se ukázalo, že železnici vedoucí po vysokém náspu nedaleko za rodinnými domy Ostřešany nechtějí. Novou Ostřešanskou spojku za dvě miliardy korun ale paradoxně odmítá i Chrudim, která měla mít teoreticky na rychlém spojení s Pardubicemi největší zájem.

„Je to velmi drahá stavba, na deseti kilometrech plánuje dvacet silničních a železničních mostů, zabere 31 hektarů orné půdy v první bonitě. Myslím si, že by bylo rozumnější modernizovat stávající trať,“ uvedl místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček.

Chrudimi se také nelíbí, že železnice se k městu přiblíží ze severu po desetimetrovém náspu. Radní o takovou bariéru nestojí, tvrdí, že poničí krajinu.

Proti Ostřešanské spojce se postavil i poslanec ANO Martin Kolovratník. „Já slyším z jedné strany, jak lidé železnici nechtějí, nejsou na ni zvyklí, a z druhé strany obyvatele Starých Jesenčan či Medlešic, kteří by o trať neradi přišli,“ uvedl Kolovratník. Náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb nedávno řekl, že je třeba prověřit jiné varianty trasy.

Nový favorit politiků i úředníků: Jesenčanská spojka

Pokud nemá jít trať kolem Ostřešan, mnoho možností nezbývá. Úředníci i politici hovoří o takzvané Jesenčanské spojce, která by se od Pardubiček stočila mezi Pardubicemi a Dražkovicemi k původní trati. Správa železniční dopravní cesty tuto trasu původně zavrhla, teď ji znovu prověří.

„Já bych tuto trasu preferoval,“ uvedl Michal Kortyš. Zatímco s Ostřešanskou spojkou územní plán Pardubic počítal, na Jesenčanskou připraven není. A to je obrovský problém. Jen samotná změna územního plánu zabere podle optimistického odhadu dva roky. Další roky by padly na projednání vlivu stavby na životní prostředí. Navíc na stavbu nové trati byl stát ochoten dát miliardy z evropských fondů, což nebyla samozřejmost.

„Je to velká škoda. Nikde v republice se nic takového nepovedlo prosadit, ekonomika tam skoro nevycházela, stálo to hodně úsilí,“ uvedl Jiří Pálka, jednatel společnosti Oredo, která organizuje dopravu.

Za pár let se budou shánět podobné peníze mnohem obtížněji. Tím spíše, že historicky výjimečný přítok peněz z Unie do České republiky bude po roce 2022 slábnout.

V případě železnice v Ostřešanech se ukazuje, že územní plán Pardubického kraje, takzvané zásady územního rozvoje, byl na tuto velkou stavbu připraven jen na papíře. Zvolená trasa nebyla důkladně projednána s místními lidmi a samosprávami. Podobný problém nyní všichni řeší v Litomyšli, kde část zastupitelů pět minut po dvanácté prosazuje změnu trasy dálnice D35.

Nejčtenější

Otec se doznal k vraždě dítěte v Pardubicích. Nebyla jiná cesta, řekl

Obviněný otec čeká u soudu na rozhodnutí o vazbě.

Čtyřicetiletý otec se doznal k vraždě svého syna, která se stala v noci na pondělí v Pardubicích. Příčinou úmrtí bylo...

Dítě v Pardubicích zemřelo násilnou smrtí, podezřelého zadržela policie

Ulice v pardubické čtvrti Studánka, kde zemřelo dítě násilnou smrtí. (13....

Kriminalisté vyšetřují smrt násilnou smrt dítěte v pardubické čtvrti Studánka. Podle neoficiálních informací bylo oběti...

Desítky lidí se v pardubickém krematoriu loučily s Adamem Svobodou

Pohřeb hokejového brankáře Adama Svobody v pardubickém krematoriu (20. května...

Desítky lidí čekaly před půl dvanáctou na schodech a prostranství před pardubickým krematoriem, aby se rozloučily s...

Slušný člověk a milující otec, nechápou lidé vraždu dítěte v Pardubicích

Ulice v pardubické čtvrti Studánka, kde zemřelo dítě násilnou smrtí. (13....

Po fasádě vícegenerační oranžové vilky se pne víno. Před garáží stojí osobní auto. Je to ale jen zdání poklidného...

Voják, jenž se přidal ke gardě na Ukrajině, dostal podmínku. V armádě končí

Desátník Erik Eštu před začátkem jednání pardubického krajského soudu. (26....

Vojáka z povolání Erika Eštu potrestal pardubický krajský soud tříletou podmínkou. Odsoudil jej za to, že se před...

Další z rubriky

Chrudim vylepšuje své lesy, cyklistům slouží myčka na kola i s nářadím

Cyklistům je k dispozici myčka kol.

Na západ i na jih od českých hranic je to běžné. Cyklisté v atraktivních turistických oblastech najdou u speciálních...

Výběr autobusového dopravce může zbrzdit pře ČSAD a kraje o cenový strop

Autobusy společnosti Arriva Východní Čechy se z východního směru cestuje do...

Bezmála sedmimiliardovou zakázku na zajištění autobusové regionální dopravy na dalších deset let v Pardubickém kraji...

Města se připravují na sucho, vodu už nechtějí nechat jen tak odtéct

Téměř vyschlá přehrada Pařížov na řece Doubravě. (7.8.2018)

Boj se suchem nabírá na obrátkách i ve městech v Pardubickém kraji. Budou méně často sekat trávu, vybudují nové vodní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz