Revoluci v cestování mezi Chrudimí a Pardubicemi má přinést stavba nové tratě, takzvané ostřešanské spojky, kterou chystá Správa železniční dopravní cesty. Jízda by se zkrátila, navíc by na trase přibyly nové zastávky, jedna dokonce přímo v centru Pardubic.
„Předpokládané zahájení stavby je 2020 až 2022, s rozpočtem 2,2 miliardy,“ uvedl Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Dodal, že společnost Sudop bude připravovat dokumentaci k záměru projektu. Poté bude muset SŽDC zhotovit studii EIA - posouzení vlivu na životní prostředí a zažádat o stavební povolení.
„Chtěli jsme toto řešení léta, ale SŽDC tvrdilo, že to nejde, že je to příliš drahé. A teď nám dali za pravdu. Je to potřeba, vždyť se jedná o spojení dvou největších měst Pardubického kraje,“ řekl náměstek pardubického hejtmana odpovědný za dopravu Jaromír Dušek.
Už od vzniku tratě roku 1871 jezdí vlaky z Pardubic do Chrudimi zvláštním způsobem. Nejdříve musejí jet do Rosic, aby pak zamířily opačným směrem na jih. Trať totiž není s koridorem propojená. Stejně složitě cestují i lidé z Chrudimi do Pardubic. Komplikované a pomalé cestování mezi oběma městy má ukončit nová trať. Takzvaná ostřešanská spojka by se odpojila od koridoru v Pardubičkách a vedla by od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi. Tato trasa by výrazně urychlila spojení mezi Chrudimí, Pardubicemi a Hradcem.
Cestující ocení i novou zastávku
Stará trať vedoucí kolem pardubického závodiště má kvůli letišti zůstat, zbylá část by patrně zmizela. Cestující by ocenili nejenom podstatně rychlejší jízdu, ale i novou zastávku Pardubice centrum umístěnou mezi podjezdem ulic Jana Palacha a ulicí 17. listopadu.
„Chci být mírný realista, ale víme, jak se budují dopravní stavby, a podobných termínů a vyjádření jsme už zažili hodně,“ uvedl starosta Chrudimi Petr Řezníček.
Loni v létě schválila Centrální komise Ministerstva dopravy „Studii proveditelnosti Uzel Pardubice“, ve které projektanti řešili sedm možných způsobů modernizace pardubického nádraží a tratě mezi Pardubicemi a Chrudimí. A právě stavbu ostřešanské přeložky vybrali jako nejvhodnější řešení.
Ani vysoké náklady nemusejí znamenat zásadní problém, vždyť SŽDC loni dokončila modernizaci čtyřicetikilometrového úseku z Medlešic do Hlinska za bezmála miliardu korun. A ještě jeden argument, proč tentokrát brát plány SŽDC vážně - stavba má přímo navazovat na dlouho odkládanou modernizaci pardubického nádraží, která se pravděpodobně uskuteční.
Místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček ale tvrdí, že dávat přes dvě miliardy na vylepšení cestování mezi Pardubicemi a Chrudimí nedává smysl.
„Myslím si, že to pro tento region není úplně prioritou, ty peníze lze využít lépe. A podle mne by teď stačilo, kdyby České dráhy posílily spojení z Chrudimi do Rosic,“ uvedl Trávníček.
Projektanti slibují, že by trať podle potřeby vybavili protihlukovými stěnami. U Mikulovic dokonce uvažují o tom, že by trať překonala tamní kopec tunelem. Zatímco uzavřené železniční stanice Medlešice a Staré Jesenčany by se staly zajímavé leda tak pro drážní archeologii, na nové železnici by vlak zastavoval v centru Pardubic, navíc by vznikly zastávky Pardubice - průmyslová zóna, Ostřešany a uprostřed polí zastávka Nemošice.
Od průmyslové zóny v Pardubicích do Ostřešan by byl bezmála tříkilometrový dvoukolejný úsek. A to ještě projektanti zalitovali, že neprosadili elektrifikaci ostřešanské přeložky. Náklady na elektrizaci a novou trakční měnírnu v Chrudimi jsou podle firmy Sudop tak vysoké, že by se tato investice nevyplatila.
I v minulosti odborníci plánovali přeložení trati mezi Chrudimí a Pardubicemi. Mělo se jednat o medlešickou spojku, která, jak název napovídá, by zachovala Medlešicím vlakové spojení. Projektanti před osmi lety však zjistili, že tato trasa už není reálná a navrhli dražší, ale přímější ostřešanskou spojku.