Správci železnic chystají u Pardubic novou železniční trať za miliardy

  16:15aktualizováno  16:15
Správa železniční dopravní cesty chce vybudovat novou trať do Chrudimi, která povede přes Nemošice a Ostřešany. Pokud vše půjde dobře, začne se stavět už za čtyři roky. Cena? Přes dvě miliardy korun.

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Revoluci v cestování mezi Chrudimí a Pardubicemi má přinést stavba nové tratě, takzvané ostřešanské spojky, kterou chystá Správa železniční dopravní cesty. Jízda by se zkrátila, navíc by na trase přibyly nové zastávky, jedna dokonce přímo v centru Pardubic.

„Předpokládané zahájení stavby je 2020 až 2022, s rozpočtem 2,2 miliardy,“ uvedl Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Dodal, že společnost Sudop bude připravovat dokumentaci k záměru projektu. Poté bude muset SŽDC zhotovit studii EIA - posouzení vlivu na životní prostředí a zažádat o stavební povolení.

„Chtěli jsme toto řešení léta, ale SŽDC tvrdilo, že to nejde, že je to příliš drahé. A teď nám dali za pravdu. Je to potřeba, vždyť se jedná o spojení dvou největších měst Pardubického kraje,“ řekl náměstek pardubického hejtmana odpovědný za dopravu Jaromír Dušek.

Už od vzniku tratě roku 1871 jezdí vlaky z Pardubic do Chrudimi zvláštním způsobem. Nejdříve musejí jet do Rosic, aby pak zamířily opačným směrem na jih. Trať totiž není s koridorem propojená. Stejně složitě cestují i lidé z Chrudimi do Pardubic. Komplikované a pomalé cestování mezi oběma městy má ukončit nová trať. Takzvaná ostřešanská spojka by se odpojila od koridoru v Pardubičkách a vedla by od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi. Tato trasa by výrazně urychlila spojení mezi Chrudimí, Pardubicemi a Hradcem.

Cestující ocení i novou zastávku

Stará trať vedoucí kolem pardubického závodiště má kvůli letišti zůstat, zbylá část by patrně zmizela. Cestující by ocenili nejenom podstatně rychlejší jízdu, ale i novou zastávku Pardubice centrum umístěnou mezi podjezdem ulic Jana Palacha a ulicí 17. listopadu.

„Chci být mírný realista, ale víme, jak se budují dopravní stavby, a podobných termínů a vyjádření jsme už zažili hodně,“ uvedl starosta Chrudimi Petr Řezníček.

Loni v létě schválila Centrální komise Ministerstva dopravy „Studii proveditelnosti Uzel Pardubice“, ve které projektanti řešili sedm možných způsobů modernizace pardubického nádraží a tratě mezi Pardubicemi a Chrudimí. A právě stavbu ostřešanské přeložky vybrali jako nejvhodnější řešení.

Ani vysoké náklady nemusejí znamenat zásadní problém, vždyť SŽDC loni dokončila modernizaci čtyřicetikilometrového úseku z Medlešic do Hlinska za bezmála miliardu korun. A ještě jeden argument, proč tentokrát brát plány SŽDC vážně - stavba má přímo navazovat na dlouho odkládanou modernizaci pardubického nádraží, která se pravděpodobně uskuteční.

Místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček ale tvrdí, že dávat přes dvě miliardy na vylepšení cestování mezi Pardubicemi a Chrudimí nedává smysl.

„Myslím si, že to pro tento region není úplně prioritou, ty peníze lze využít lépe. A podle mne by teď stačilo, kdyby České dráhy posílily spojení z Chrudimi do Rosic,“ uvedl Trávníček.

Projektanti slibují, že by trať podle potřeby vybavili protihlukovými stěnami. U Mikulovic dokonce uvažují o tom, že by trať překonala tamní kopec tunelem. Zatímco uzavřené železniční stanice Medlešice a Staré Jesenčany by se staly zajímavé leda tak pro drážní archeologii, na nové železnici by vlak zastavoval v centru Pardubic, navíc by vznikly zastávky Pardubice - průmyslová zóna, Ostřešany a uprostřed polí zastávka Nemošice.

Od průmyslové zóny v Pardubicích do Ostřešan by byl bezmála tříkilometrový dvoukolejný úsek. A to ještě projektanti zalitovali, že neprosadili elektrifikaci ostřešanské přeložky. Náklady na elektrizaci a novou trakční měnírnu v Chrudimi jsou podle firmy Sudop tak vysoké, že by se tato investice nevyplatila.

I v minulosti odborníci plánovali přeložení trati mezi Chrudimí a Pardubicemi. Mělo se jednat o medlešickou spojku, která, jak název napovídá, by zachovala Medlešicím vlakové spojení. Projektanti před osmi lety však zjistili, že tato trasa už není reálná a navrhli dražší, ale přímější ostřešanskou spojku.

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Otec se doznal k vraždě dítěte v Pardubicích. Nebyla jiná cesta, řekl

Obviněný otec čeká u soudu na rozhodnutí o vazbě.

Čtyřicetiletý otec se doznal k vraždě svého syna, která se stala v noci na pondělí v Pardubicích. Příčinou úmrtí bylo...

Desítky lidí se v pardubickém krematoriu loučily s Adamem Svobodou

Pohřeb hokejového brankáře Adama Svobody v pardubickém krematoriu (20. května...

Desítky lidí čekaly před půl dvanáctou na schodech a prostranství před pardubickým krematoriem, aby se rozloučily s...

Voják, jenž se přidal ke gardě na Ukrajině, dostal podmínku. V armádě končí

Desátník Erik Eštu před začátkem jednání pardubického krajského soudu. (26....

Vojáka z povolání Erika Eštu potrestal pardubický krajský soud tříletou podmínkou. Odsoudil jej za to, že se před...

Sedmiletý řidič vzal kamaráda na projížďku autem, ujeli tři kilometry

Kluci mladší deseti let sebrali rodičům ve Svitavách auto, další nabourali.

Sedmiletý chlapec sebral rodičům klíčky od auta, se kterým boural hned při výjezdu z parkoviště ve Svitavách. S ještě...

Pardubický kraj klame. Opravu přivaděče vydává za stavbu nového

V samotné Litomyšli vede silnice II/358 po kostkách hned vedle zámeckých budov.

K plánované dálnici D35 budou řidiči od České Třebové a Litomyšle pořád jezdit stejnou trasou, jako jsou zvyklí nyní....

Další z rubriky

Dukátový poklad z Králík hlídali ve vysokomýtském muzeu strážníci

Nalezené mince pocházejí zřejmě z tehdejších Uher.

Jen do páteční půlnoci, na jeden jediný večer, měli lidé ve Vysokém Mýtě výjimečnou možnost vidět poprvé poklad, který...

Voják, jenž se přidal ke gardě na Ukrajině, dostal podmínku. V armádě končí

Desátník Erik Eštu před začátkem jednání pardubického krajského soudu. (26....

Vojáka z povolání Erika Eštu potrestal pardubický krajský soud tříletou podmínkou. Odsoudil jej za to, že se před...

Do boje o Unii jde perníkář, poslanci i celá jedna strana z Pardubicka

Sedmadevadesátiletý Rudolf Gregus ze slovenského Makova vhazuje volební lístek do mobilní urny (6. června 2009)

Volby do Evropského parlamentu, které se konají příští víkend, jsou výjimečné v tom, že pro celou republiku existují...

Najdete na iDNES.cz