Čtvrtek 9. února 2023, svátek má Apolena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. února 2023 Apolena

Koleje nebudou končit v křoví. Chystá se nová trať Pardubice - Chrudim

  18:10
Několik miliard korun přiteče v příštích letech do vylepšení železnic v Pardubickém kraji. Dvě největší stavby budou uzly Pardubice a Česká Třebová.

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Koleje opuštěné železnice končí kdesi v houštinách mezi Pardubičkami a Nemošicemi. Trvá to už léta. Podle krajských politiků i správců železnice se to má změnit.

Pardubický kraj chce prosadit výstavbu takzvané Medlešické spojky, která umožní zkrátit spojení Pardubic a Chrudimi. Měla by dostat přednost před zdvojkolejněním trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové.

"Pro nás je jednoznačnou prioritou Medlešická spojka, která by umožnila lepší spojení ve směru Jaroměř - Hradec Králové - Pardubice - Chrudim. Výstavbou spojky by se výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. Stávající situace úvratě v Rosicích nad Labem jednoznačně ukazuje, že tento stav je dlouhodobě neudržitelný," odůvodnil tuto investici hejtman Martin Netolický.

Nová spojnice by navíc umožnila napojit na železnici stále více využívané letiště. Významnou se stane stavba i pro chodce. Její součástí bude podchod od pardubického nádraží na sídliště Dukla.

Proti takzvané Medlešické spojce se v minulosti postavila armáda i Úřad pro civilní letectví. Elektrifikace trati by podle nich vadila leteckému provozu na pardubickém letišti. Přitom cestující by ji uvítali, nemuseli by totiž při cestě z Pardubic do Chrudimi zajíždět na druhou stranu do Rosic nad Labem.

Musí vyměnit sovětské zabezpečovací zařízení

Zástupci kraje jednali v pondělí se správci železnice také o rozsáhlé modernizaci průjezdu železničním uzlem Česká Třebová.

"Je to záležitost obdobná úpravám koridoru v Ústí nad Orlicí. Tam se ale týká dvoukilometrového úseku a v České Třebové je to šestnáct kilometrů," řekl krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek.

V třebovské železniční stanici je navíc potřeba vyměnit zastaralé zabezpečovací zařízení sovětského typu ze 70. let a kompletně rekonstruovat trolejové vedení.

Dočkají se i chodci a řidiči. Investice půjde i do zastaralého podchodu pod nádražím k průmyslové zóně, kde rozšiřuje svůj provoz společnost Metrans a působí tam i další podniky. Lepší parametry dostane díky spolupráci kraje se správci železnice silnice ze směru od Semanína až ke kontejnerovému překladišti.

Chystané investice SŽDC do železnic v Pardubickém kraji

- hlavní koridor průjezd Ustí nad Orlicí

- zdvojkolejnění trati Pardubice - Hradec Králové

- výstavba Medlešické spojky v Pardubicích

- hlavní koridor mezi Ústím nad Orlicí a Chocní

- úsek mezi Českou Třebovou a Moravskou Třebovou

- trať Svitavy - Žďárec u Skutče

- trať mezi Liticemi nad Orlicí a Žamberkem

- výměna pražců mezi obcí Moravany a Holicemi

- průjezd železničním uzlem Česká Třebová

- digitalizace trati z Pardubic na Ždírec nad Doubravou

- trať Choceň - Litomyšl

"Plány Pardubického kraje v oblasti železniční osobní dopravy a naše jsou totožné. Vítáme jakékoliv návrhy, jejichž výstavba přinese kvalitnější a pohodlnější cestování," uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Kolář.

Ovšem od pojmu shoda je někdy k financím daleko. Výše uvedené stavby patří mezi dlouhodobé investice.

Oba uzly se mají přestavět do roku 2020. Peníze by měly pocházet z dotací Operačního programu doprava příštího plánovacího období Evropské unie, náklady na každý uzel se odhadují na několik miliard korun. Rovněž evropské peníze by měly do stejného roku pomoci vybudovat hlavní koridor mezi Ústím nad Orlicí a Chocní.

Účastníci jednání prozradili, jak bude dosud nejpomalejší úsek koridoru vypadat.

"Zřejmě bude zvolena úsporná varianta s jedním kratším tunelem při maximální rychlosti 120 kilometrů za hodinu," řekl Jaromír Dušek.

Už na rok 2014 mají správci železnice v plánu úpravu tratě mezi Českou Třebovou a Moravskou Třebovou v hodnotě 20 milionů korun. Na trati Svitavy - Žďárec u Skutče investují 29 milionů korun, mezi Liticemi nad Orlicí a Žamberkem 25 milionů korun.

Menší akcí bude chystaná výměna pražců mezi obcí Moravany a Holicemi. 

Autor:
  • Nejčtenější

Hokejový mistr světa Sýkora čelí trestním oznámením. Dluží 200 milionů

Hokejový mistr světa Michal Sýkora neuspěl v obchodování se zlatem. Klientům dohromady dluží 200 milionů korun, jeho...

Smutné, nedůstojné, reagoval Tvrdík na „klec“ pro hosty v Pardubicích

Během chvíle fanoušci slávistických fotbalistů vyprodali svá místa pro úvodní venkovní utkání v jarní části sezony v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyhrocený duel pro Spartu, slaví i Kladno a Kometa. Dominance Pardubic trvá

Mnoho branek a pouze jeden úspěch hostů nabídlo 44. kolo hokejové extraligy. Připsala si ho Sparta, která díky otočce...

Senior zkolaboval na visuté lávce, masáž srdce dostával za jízdy na saních

Na visuté lávce Sky Bridge 721 v horském středisku Dolní Morava na Orlickoústecku v sobotu zkolaboval...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zoo Slavia. Tvrdík fandil „v kleci“ s Bořilem, Kolář se culil: Blázen v té zimě

Slovo dodržel a navzdory nepříznivým teplotám vyměnil obvyklé VIP prostory za sektor obyčejných fanoušků. Slávistický...

Kriminalista Karel Tichý: Jestli se Radovan Krejčíř vrátí, budu první mrtvý

Premium Podle Karla Tichého už dříve Radovan Krejčíř vyslal signál, že chce zpátky do Česka. A byl za to ochotný vysvětlit...

Trable s láskou v posteli. Když chce jeden z partnerů víc než ten druhý

Premium „Ty už mě nemiluješ! Vůbec tě nevzrušuju!“ protne noční ticho výčitka ostrá jako břitva a následuje vzlykot, nad nímž...

Závislost na alkoholu? Při odvykání můžete vidět bílé myši, vysvětluje odbornice

Premium Dvě skleničky vína ještě neznamenají závislost na alkoholu. „Aby člověk mohl být označen za závislého, musí splnit...

Developer prohrál spor o výstavbu bytů v Chrudimi, projekt přepracuje

Developer Milan Kušta zatím nemůže postavit osm desítek bytů v Koželužské ulici v Chrudimi. Krajský soud zamítl jeho...

Horský resort v Dolní Moravě dál roste, staví se apartmány pro 500 lidí

Horské středisko Dolní Morava na Orlickoústecku opět zažívá stavební boom. Společnost Sněžník spolu s developerem staví...

Vrstevníka zbil do bezvědomí, přítelkyni zlomil nos. Muž si odsedí sedm let

Sedm let ve věznici s ostrahou vyměřil krajský soud v Pardubicích dvaatřicetiletému Petru Novákovi za to, že na konci...

Vandal zničil v Poličce okrasné stromky. Může se přihlásit, vzkázal starosta

Jen pár měsíců vydržely na sídlišti v Poličce na Svitavsku růst tři okrasné stromky, než se staly terčem vandala. Ten...

Z jídelníčku vyřadila zánětlivé potraviny. Za půl roku zhubla 9 kilo

Paní Petra byla vždy sportovně založená. Problém přišel po operaci nohou, kdy musela omezit sport, což se projevilo na...

Každý má nějakou erotickou slabůstku či fetiš. Které patří mezi nejčastější?

Mít v sexuálních hrátkách nějakou více či méně podivnou „úchylku“, která nám dělá dobře, rozhodně není hřích. Je to...

A TOTO VÍTE? K čemu je ten tlustý válec na hlavních moderních tanků

Seriál I na tanku lze identifikovat věci, které mohou u někoho vzbudit otazníky. Například tlustší válec na hlavni kanonu....

Zemřela zpěvačka Naďa Urbánková. Proslavila se hity Závidím či Drahý můj

Ve věku 83 let zemřela v pátek zpěvačka a herečka Naďa Urbánková, držitelka pěti Zlatých slavíků, interpretka hitů...

Kořen měl 46 autonehod. Zatáčce, kde havaroval třikrát, přezdívají podle něj

Televizní moderátor a popularizátor vědy Vladimír Kořen (49) byl do roku 2020 i starostou Říčan. Nyní učí fyziku,...