Pátek 6. prosince 2019, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

Pardubické letiště v krizi. Za jediný rok ztratilo sto tisíc pasažérů

  13:43aktualizováno  13:43
Pardubické letiště zažilo tragický rok, během kterého přišlo o dvě třetiny cestujících oproti roku 2014. Propad přišel v nejméně vhodný okamžik. Ve chvíli, kdy se město a kraj dohadují, zda letos vybudují nový terminál za 300 milionů korun, který má umožnit přepravit v budoucnu více cestujících.

Letiště Pardubice | foto: iDNES.cz

To, že pardubickému letišti ubývají pasažéři, se už zhruba dva roky ví. Ovšem míra skutečného propadu musela vyděsit i ty největší pesimisty. Mezinárodní terminál se totiž vrací na počty odbavených cestujících z dob před deseti lety.

„Pardubické letiště loni přepravilo 57 830 cestujících, meziroční pokles činil zhruba 63 procent,“ uvádí Hana Šmejkalová, ředitelka společnosti East Bohemian Airport, která se o letiště stará.

Počet cestujících na pardubickém letišti

Rok a počet cestujících

2004 46 999

2005 49 165

2006 71 500

2007 93 700

2008 86 863

2009 49 032

2010 62 302

2011 65 246

2012 125 008

2013 184 140

2014 155 056

2015 57 830

Stavba nového terminálu: Nový terminál by měl být schopen přijmout cestující ze tří letadel najednou. Ročně by tak letiště mohlo odbavit až 250 tisíc lidí. Politici, kteří o budování rozhodnou, však nechtějí, aby terminál stál více než 300 milionů korun. Vzhledem k úbytku pasažérů není stále jasné, zda se vůbec stavět bude.

Právě zhruba taková čísla vykazoval terminál naposledy v roce 2005. Poté se o služby pardubického letiště začal prudce zvedat zájem, který gradoval v roce 2013, kdy odbavilo přes 184 tisíc lidí.

Jenže od té doby následuje takřka volný pád. Jen během dvou let z krajského města zmizelo téměř 130 tisíc osob s letenkou a většinou ruským pasem v kapse. Právě úbytek Rusů má na propadu letiště hlavní podíl.

„Významným faktorem ovlivňujícím počet ruských cestujících jsou kromě extrémního poklesu kurzu rublu také přísná pravidla pro vydávání víz. V neposlední řadě turistiku ovlivňuje také rusko-ukrajinská krize,“ hledá důvody strmého propadu Hana Šmejkalová, která se o firmu vlastněnou městem a krajem začala starat loni s úkolem postavit ji znovu na nohy. Že to nebude vůbec snadné, je dobře patrné z čerstvých statistik.

Letiště totiž zjevně sráží fakt, že se v minulých letech téměř výhradně zaměřilo na ruský trh. Ten je po uvalení sankcí od Evropské unie a poklesu cen ropy v těžké krizi, a tak je logické, že se Rusové do Pardubic zrovna nehrnou. Nemají na to totiž peníze.

„Velký ruský dopravce, společnost Transaero Arlines, přesunul linku z Moskvy z Pardubic do Prahy. Loni na podzim navíc tento dopravce zbankrotoval,“ připojuje další podrobnosti Šmejkalová.

Pardubice zažívají extrémně špatné období paradoxně v situaci, kdy se globálně letecké dopravě daří. Právě kvůli levným pohonným hmotám i rostoucí ekonomice většiny zemí Evropské unie či USA totiž mají lidé o letenky zájem.

„Jak vyplývá z mezinárodních statistik, letecká přeprava globálně roste. Dopravci otevírají nová spojení, a to převážně z menších regionálních letišť. Díky tomu, že se zastavila hospodářská krize, stoupá zájem o létání. A já věřím, že tento růst se promítne i do našich výsledků,“ dodává Šmejkalová.

Stavět, nebo ne? Nový letištní terminál není vůbec jistý

Zvýšení počtů cestujících se podle ředitelky má pojit především s novým terminálem, který pardubičtí politici ústy staví už několik let. „Jsme připraveni stavět, popravdě bez nového terminálu letiště rozvíjet dál nemůžeme,“ říká jasně.

Jenže zdá se, že odpovědní lidé už ideální dobu na stavbu promeškali. Obhájit si v roce krajských voleb investici za 300 milionů korun pro upadající letiště bude mimořádně obtížné.

„O ekonomickém potenciálu našeho letiště nejlíp vypovídá to, že není žádný soukromý investor, který by jeho rozšíření chtěl financovat, a sypat do toho veřejné peníze mi v této situaci připadá jako neúměrný risk,“ uvedl před časem například Jiří Čáslavka z opoziční TOP 09 a vlastně tak ukázal, jakým směrem by se mohla ubírat debata ve volební kampani.

Na problematičnost stavby drahého terminálu ostatně dlouhodobě poukazuje i hejtman Martin Netolický. Ten sice stavět chce, ale jen za jasně daných finančních mantinelů, které bude vedení letiště pečlivě hlídat.

„Propad počtu cestujících jen ukázal, že jsem měl před dvěma roky pravdu v tom, že cokoliv odhadovat na základě tehdejších čísel je věštění z křišťálové koule,“ řekl hejtman.

Současně však podotkl, že stavbu terminálu i nadále podporuje. „Beru to nyní vlastně tak, že terminál může letiště zachránit. Měl by mu pomoci sehnat nové zákazníky. Zároveň ale dodávám, že chci, aby se stavělo za rozumné peníze. To je třeba hlídat už nyní - v době přípravy projektu. Nechci nic předraženého,“ dodal Martin Netolický.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Vedení ven! Fanoušci hokejistů Pardubic běsnili za arénou

Dres Otakara Janeckého s číslem 91 stoupá pod střechu vyprodané pardubické arény a tisíce lidí vestoje tleskají. Velké...

VIDEO: V autobuse z Pardubic do Chrudimi po sobě lidé každý den šlapou

Cesta odpoledním autobusem z Pardubic do Chrudimi je ve všední den zážitkem, za kterým jiní musí jezdit do asijských...

KOMENTÁŘ: Pardubické Dynamo stojí nad propastí, manažeři zůstávají v klidu

Ani zasedání dozorčí rady Dynama Pardubice nepřineslo žádné zásadní změny v posledním týmu extraligové tabulky. Zatím...

Vánoční trhy v Pardubicích dostanou důstojnější tvář

V poslední listopadový den se rozzáří Pernštýnské náměstí a začnou pardubické vánoční trhy. Aranžmá v historickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dělníci objevili při opravě mostu auto v Labi, mohlo tam být několik let

Když dělníci začali ráno opravovat most Kapitána Bartoše v Pardubicích, spatřili pod sebou v Labi potopené auto. Na...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

V bývalém pardubickém kině Jas staví luxusní byty, řada z nich je prodaná

Už je to více než dvanáct let, co se v kině Jas promítal poslední film. První širokoúhlý biograf v Pardubicích bavil...

Cestou do Chrudimi už po sobě lidé nebudou šlapat, kraj přidá autobus

Necelý týden stačil politikům a úředníkům na to, aby zareagovali na článek MF DNES, který popsal nelidské podmínky...

V litomyšlské nemocnici se nebude operovat v noci, nemá dost lidí

Chirurgové Litomyšlské nemocnice nebudou po Novém roce operovat v noci a o víkendech. Chirurgický tým bude v tu dobu...

Od topidla začal hořet rodinný dům, voda z hašení zmrzla na hlavní silnici

V České Třebové na Orlickoústecku ráno hořel rodinný dům. Rodina, která v něm bydlí, stihla včas utéct. Hasičům...

Najdete na iDNES.cz