Proud vozidel za okny lidí bydlících podél silnice I/35 citelně polevil. Potvrzují to alespoň data ze záznamů mýtného systému, která MF DNES exkluzivně získala. Čísla ukazují, kolik zmizelo nákladních aut z „pětatřicítky“ a kolik jich nalákal nový 12,5 km dlouhý úsek dálnice D35.
Ještě loni v listopadu, tedy před prosincovým zprovozněním D35, využilo trasu po I/35 z Hradce Králové do Holic v obou směrech přes 70 tisíc aut s hmotností nad 3,5 tuny, která musí ze zákona platit mýtné. K tomu je nutné připočíst dalších zhruba 10 tisíc osobních aut denně, která podle sčítání projížděla po I/35 přes Býšť či Chvojenec. Právě těmto obcím měla nová D35 nejvíce pomoci.
„Provoz na stávající I/35 skutečně s otevřením prvního úseku dálnice D35 poklesl. Netroufám si říct o kolik přesně, ale i podle názoru občanů se domníváme, že cca o 25 až 30 procent,“ uvedla starostka Býště Romana Petříková.
Data zachycená při průjezdu mýtnými branami prokazují, že skutečnost je ještě daleko příznivější. Podle údajů společnosti CzechToll, která mýtný systém spravuje, poklesl v Býšti provoz nákladních aut ze zmíněných 70 tisíc na téměř 26 tisíc, tedy o více než 62 procent. Údaje pocházejí z února, který byl prvním měsícem, kdy se začalo vybírat mýtné na nové D35.
Posun v dopravěKolik aut nad 3,5 tuny projelo po D35 v únoru
Kolik aut nad 3,5 tuny ubylo/přibylo v únoru obousměrně na trase I/35
|
Ta vede paralelně s I/35 a podle správce systému po ní v úseku od opatovické křižovatky po Rokytno projelo v obou směrech téměř 56 tisíc těžších aut (v průměru to bylo 1 917 denně). Dále od Rokytna po Časy číslo klesá. Směrem na Sezemice či do Rokytna pokračovalo po sjezdu z dálnice 2 260 náklaďáků (zhruba 75 denně). Přivaděč kolem Rokytna sloužící zároveň jako obchvat však Pardubický kraj nestihl postavit, a tak kamiony stále jezdí přes obec.
V opačném směru od Časů po Opatovice jsou čísla nepatrně nižší, což se dá vysvětlit i tím, že ve spádové oblasti u nynějšího konce dálnice stále chybí dopravní značení. O dálnici se tak dozví šoféři až těsně v okolí Holic. Úsek se ovšem dostává do všech mapových navigací, a tak se dá čekat, že atraktivita D35 bude u dosud neznalých řidičů nadále stoupat.
Za téměř čtyři měsíce provozu si už také motoristé na cestu k dálnici zvykli a trefí k ní i bez značení. Celkem v každém směru využilo D35 během února skoro 54 tisíc nákladních aut. Přeliv aut na D35 se netýká jen I/35, ale i dalších silnic, po nichž řidiči hledali cestu při cestě k dálnici.
Ukazatel dalšího vývoje
Údaje ze stávající I/35 mohou také posloužit jako ukázka toho, na jaký příliv kamionů se mohou připravit obce a města podél I/35 v místech, kde na dálnici stále čekají. Jako první „na ráně“ jsou nyní obce Ostřetín, Vysoká u Holic a Jaroslav. Přes ně projelo loni v listopadu oběma směry kolem 78 tisíc nákladních aut, nově je to zhruba ještě o zhruba 2,5 tisíce více.
Předpokladem je, že s každým nově otevřeným úsekem dálnice se provoz na současné I/35 zvýší. V reálu se to ukáže letos v prosinci, kdy má Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mít hotový úsek z Časů do Ostrova a prvním větším sídlem za koncem dálnice bude Vysoké Mýto.
D11 láká ještě více
Loňské prosincové otevření se kromě D35 týkalo i D11. Tamní dva úseky od Hradce Králové po Jaroměř v délce přes 22 kilometrů nahradily jízdu po přetížené I/33. Jen kolem Hradce se z této „státovky“ přesunulo na novou D11 v únoru přes 75 tisíc nákladních aut.
Ta, která směřují dále na Náchod, ale nadále musí sjíždět u Semonic před Jaroměří, která čeká na severní obchvat. Po D11 a I/37 dále tak poté na Trutnov (a opačně) pokračovalo jen 7,5 tisíc vozidel podléhajících placení mýtného. Z čísel tedy vychází, že přes Jaroměř projelo v únoru přes 68 tisíc náklaďáků (průměrně přes 2 400 denně).