Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Stavba křižovatky za miliardu skončila, páska se ale stříhat nebude

  9:09
Před pár dny oficiálně skončila dostavba dálniční křižovatky v Opatovicích nad Labem ležící na nově pojmenované dálnici D35. Kvůli chybějící navazující části se ale ukončení prací obejde bez slavnostní chvíle.
K úpravě terénu použili stavbaři hlínu i štěrk.

K úpravě terénu použili stavbaři hlínu i štěrk. | foto: Martin Švec, MAFRA

Když silničáři otevírali v polovině prosince první část obchvatu Chrudimi, nechyběly zástupy politiků včetně premiéra, televizní kamery, bohaté občerstvení či tradiční stříhání pásky a ťukání šampaňským. Stavba třetího patra nedaleké opatovické křižovatky je již také kompletně dokončena (snímky z průběhu stavby najdete zde).

Začátkem prosince stavbu testovaly tatrovky se štěrkem:

9. prosince 2015

Jenže vše tentokrát zůstane v tichosti a žádná slavnost se nechystá. Důvod je prostý. Moderní mostní stavba za zhruba 1,7 mliardy korun končí v polích na dohled od tepelné elektrárny. Na své využití si teprve bude muset počkat do doby, než stavbaři postaví další téměř třináctikilometrovou část D35 k Časům.

„Dokončili jsme jednu etapu stavby, která žádným způsobem nepřevezme dopravní zátěž. Dokud nebude sloužit řidičům v plné míře, není se čím chlubit. Těšíme se, až budeme moci předat dílo i s dalším úsekem,“ prohlásil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Estakáda a přilehlý násep jsou poslední stavbou v republice, kterou silničáři loni dokončili. Že dílo „voní novotou“ je patrné na první pohled. Řidiči mířící z Čeperky do Opatovic či tisíce motoristů jedoucích po čtyřproudové Hradubické I/37 tvořící spodní patro, si mohou všimnout perfektně upraveného prostoru pod dvojicí mostů.

Dobře viditelné na mostech i přilehlé sjezdové a nájezdové rampě jsou tmavý asfaltový koberec, zelené zábradlí či čistá svodidla. Tuny štěrku pak zaplnily v minulých dnech úhledně srovnanou půdu, na které ještě před pár týdny parkovala technika silničářů či stály stavební buňky. Dnes už není po strojích či dělnících ani památka.

„Teď cítím úlevu, ale s odstupem času na stavbu budu rád vzpomínat,“ prohlásil počátkem prosince stavbyvedoucí ze společnosti Skanska František Groulík.

Podívejte se, jak to na jaře 2015 vypadalo na stavbě:

28. dubna 2015

Je vidět až do Krkonoš

Pod jeho dohledem rostly mosty, které se na mohutných pilířích tyčí místy až do výše dvaceti metrů. Není proto divu, že ze stavby zasazené do rovinaté krajiny bylo možné mnohdy dohlédnout až na vrcholky Krkonoš.

Řidiči si však všímali jiných věcí. Od dubna 2014 projížděli po Hradubické pod vybudovanou ochranou konstrukcí, která měla zabránit případnému pádu vybavení stavbařů. Tato „střecha“ pak sloužila až do prosince loňského roku. Její odstranění si vyžádalo jednu z posledních uzavírek, se kterými se museli řidiči během výstavby mnohokrát vypořádat.

Postup prací spočívající zejména v pohybu obří posuvné konstrukce zvané skruž do dalších částí rostoucí autostrády zapříčinil, že na okružní křižovatce ve druhém patře docházelo k nutným uzavírkám a změnám ve vedení provozu. Mnozí řidiči byli zmatení a při hledání správného směru cesty bloudili. Nicméně příznivé počasí mělo za následek zkrácení doby některých uzavírek.

Svodidla silničáři možná sundají

Na stavbě křižovatky se spotřebovalo na 40 tisíc kubíků betonu a zhruba 5,5 tisíce tun železa. Pevnost díla ještě v prosinci otestovaly při zátěžových zkouškách plně naložené tatry.

Nyní na nové plochy jen tak někdo nenajede. Před rampami totiž silničáři postavili betonová svodidla, která brání vjezdu. Ovšem dostat se na mosty pěšky zatím není složité. ŘSD proto nevylučuje, že zabrání vstupu i zvědavcům, kteří by si chtěli prohlédnout stavbu zblízka.

„Střežit však trvale nějakou část liniové stavby je prakticky nemožné. Nicméně po převzetí díla bude zodpovědnost za její ochranu na nás,“ řekl mluvčí ŘSD Rýdl.

Smůlu by tak mohli mít i případní sběrači kovů, kteří v minulosti „řádili“ na nedalekém postaveném, ale stále neprovozovaném úseku dálnice D11. Na ní zmizely kovové kanály či železné výztuže základů mostu.

„Naši lidé tam dokonce překvapili organizovanou skupinu zlodějů, která si s nářadím přijela pro svodidla. Z tohoto důvodu jsme je sundali a uskladnili,“ dodal Rýdl.

Zda se stejné opatření chystá i zde, nechtěl mluvčí předjímat.
Ani po současném dokončení nebude na stavbě namontované svislé dopravní značení. Chybět bude i to vodorovné a rovněž se zatím upustilo od instalace plánovaných protihlukových stěn.

Jak probíhala výstavba křižovatky v Opatovicích?

Křižovatka začala vznikat jako součást prvního úseku stavby bývalé rychlostní silnice R35 od Sedlic do Opatovic v roce 2006. Slavnostní zprovoznění 4,2 kilometrů dlouhé stavby zakončené právě mimoúrovňovou křižovatkou v Opatovicích proběhlo v listopadu roku 2009. Současně s ní začala řidičům sloužit i rozšířená silnice I/37 spojující obě krajská města. Takzvaná Hradubická tvoří spodní patro. Druhé pak představuje velká okružní křižovatka (rondel), pomocí které se řidiči dostanou z Hradubické na D35 a opačně. Rovných 1000 metrů dlouhá mostní estakáda třetího patra začala podle plánů růst v červnu roku 2010. Jenže po dvou měsících byly veškeré práce na pokyn tehdejšího ministra dopravy Víta Bárty zastaveny. Stroje se na staveniště vrátily až v červnu 2013. Postupně vznikaly základy pilířů, na kterých pod vedením sdružení Skanska – Metrostav rostly oddělené mosty hlavní trasy čtyřpruhové komunikace široké 24,5 metru. Na ni budou řidiči najíždět ze směru od opatovické křižovatky po 245 metrů dlouhé rampě. Z druhé strany pak vede sjezdová větev dlouhá 320 metrů. Úsek končí na mohutném dvanáctimetrovém náspu, který za postavenými mosty pokračuje dále do pole. Tato poslední část stavby měří 100 metrů.

Autor:
  • Nejčtenější

Hlavní tah na Moravu bude po deset dní zavřený, kamiony si zajedou 71 kilometrů

Tato zpráva se nebude číst lehce řidičům kamionů. V souvislosti s opravovaným silničním tahem I/35 u Moravské Třebové na ně po dobu deseti následujících dní čeká 71 kilometrů dlouhá objížďka. Trasa z...

25. července 2024  16:44

ŘSD začalo stavět obchvat Pardubic i na nevykoupených pozemcích hokejisty

Ředitelství silnic a dálnic začalo pracovat i na nevykoupených pozemcích potřebných pro severovýchodní obchvat Pardubic. Státní podnik se nedokázal dohodnout na podmínkách odprodeje pozemků bývalého...

26. července 2024  9:23,  aktualizováno  11:02

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Budimex začal stavět D35 mezi Litomyšlí a Vysokým Mýtem. Vlažný start, říká ŘSD

I když uplynulo čtvrt roku od chvíle, kdy polská společnost převzala staveniště budoucí dálnice mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí, až dosud se tam mnoho nezměnilo. Ředitelství silnic a dálnic mluví o...

24. července 2024  13:58

Friis: Krasniqi mohl být králem Prahy, ale hlavní je výhra. Ocenil výkon zálohy

Svůj první soutěžní zápas na lavičce Sparty zvládnul, takže na tiskovou konferenci přišel v dobrém rozmaru. „Jsem tu potřetí a zase se mě ptáte, jak se cítím. Ale bylo to fantastické,“ řekl usměvavý...

20. července 2024  6:59

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První střelec Sparty v sezoně: Chci do reprezentace, udělám pro to všechno

Za minulý ligový ročník dal jediný gól. „Svou normu“ sparťanský fotbalista Matěj Ryneš splnil hned v úvodním dějství nové sezony. Proti Pardubicím v nastavení první půle vyrovnal na 1:1, po přestávce...

19. července 2024  22:13

Kdo je ta tajemná posila? Pardubice kampaní v ulicích avizují další hvězdu

Původně avizované drobné změny v kádru pardubických hokejistů jsou definitivně v prachu. Po Jiřím Smejkalovi a Romanu Červenkovi se Dynamo brzy chystá přidat na soupisku další zvučné jméno, klub...

26. července 2024  16:42

Velorexy přijíždějí na kulatá výročí „domů“. V České Třebové mají velký sraz

Ikonická vozítka Velorex se dnes sjíždějí do České Třebové, do místa, kde toto kdysi posmívané a nyní sběrateli ceněné vozidlo za druhé světové války přišlo na svět. U příležitosti kulatých výročí...

26. července 2024  12:59

ŘSD začalo stavět obchvat Pardubic i na nevykoupených pozemcích hokejisty

Ředitelství silnic a dálnic začalo pracovat i na nevykoupených pozemcích potřebných pro severovýchodní obchvat Pardubic. Státní podnik se nedokázal dohodnout na podmínkách odprodeje pozemků bývalého...

26. července 2024  9:23,  aktualizováno  11:02

Zifčák se těší na pardubické fandy: S Karvinou se jim můžeme ukázat

Všimnete si toho okamžitě: dobrá nálada z fotbalového útočníka Pavla Zifčáka vyloženě prýští, pořád se směje. „Jsem tu šťastný. Beru to tak, že mi Pardubice otevřely cestu do ligy. Jsem jim za to moc...

26. července 2024  8:59

Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?
Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?

40 testerek vyzkoušelo intenzivní zklidňující balzám pro velmi suchou, citlivou i atopickou pokožku Atoderm Intensive baume od Biodermy. Jak balzám...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....