Stavba D35 u Časů.

Stavba D35 u Časů. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Memorandum odblokovalo cestu k dálnici D35, Litomyšli se do pár let uleví

  • 8
Spory o trasu dálnice D35 u Litomyšle skončily. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl ve čtvrtek podepsal memorandum, ve kterém přistoupil na podmínky obcí a spolku Živé Kornice. Jejich zástupci se zavázali, že stavbu nebudou blokovat.

Ještě před rokem vše nasvědčovalo tomu, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude muset kvůli sporům stavbu dálnice D35 kolem Litomyšle na řadu let odložit. Šéf ŘSD Radek Mátl ale vyjednal s odpůrci zvolené trasy kompromis. 

Zvyšuje to šanci, že D35 vedoucí napříč Pardubickým krajem nezůstane jen na papíře.

Mátl ve čtvrtek uvedl, že úsek kolem Litomyšle by se mohl začít stavět díky dohodě už v roce 2023. „Může se nakonec stát, že to bude jeden z prvních úseků, které se na D35 postaví,“ řekl po podpisu memoranda.

Co obsahuje memorandum

Navržená trasa v okolí Litomyšle se nelíbí obyvatelům Kornice a Strakova.

Memorandum podepsali šéf ŘSD na jedné straně a zástupci Litomyšle, Strakova, Němčic, Janova, Sedliště, spolku Živé Kornice a zemědělec Jiří Lux na straně druhé.

ŘSD slibuje důležité úpravy projektu v úseku D35 Litomyšl – Janov. 

Trasa zůstává stejná, ale mění se její výškový profil, více kopíruje terén. Součástí změn je 2,5 kilometru oboustranných protihlukových stěn. Dokument řeší výsadbu zeleně, ochranu vodních zdrojů. ŘSD se zavazuje k pravidelným konzultacím. 

Druhá strana slibuje, že nebude klást stavbě překážky. Živé Kornice se zavázaly, že do 14 dnů stáhnou své odvolání podané v úseku Džbánov – Litomyšl a nebudou stavbu už blokovat.

Proti zvolené trase protestovali zástupci malých obcí řadu let, ale ŘSD jim odmítlo vyhovět. Původní projekt počítal s tím, že silnice bude jen minimálně klesat a stoupat, což ve zvlněné krajině u Litomyšle znamenalo velké zářezy i budování vysokých náspů.

Loni se ukázalo, že státní organizace není schopna kvůli námitkám odpůrců získat na stavbu pravomocné územní rozhodnutí. Mátl se vydal na smiřovací misi, která byla úspěšná pro něj, i pro obce.

„ŘSD nám vyšlo vstříc ve věcech, které jsme žádali,“ uvedl starosta Strakova Jan Janypka.

ŘSD nezmění na základě memoranda trasu dálnice kolem Litomyšle, ale upraví její výškový profil. Zářezy nebudou tak hluboké, tudíž nebude nutný tak velký zábor zemědělské půdy. Náspy jsou nižší, a tak i okolí bude méně obtěžováno hlukem. ŘSD navíc kývlo i na výstavbu nových protihlukových stěn. Druhá strana se naopak zavázala, že nebude schválení dálnice blokovat.

Radek Mátl je s výsledkem spokojen, dokonce zmínil, že původní projekt nebyl úplně ideální. Dodal, že odhadované náklady ve výši 3,7 miliardy korun zůstanou stejné. To, co ŘSD zaplatí za další protihlukové stěny, ušetří za zemní práce. Řidiči se podle něj nemusejí bát, že silnice nebude pohodlná.

„Určitě se zvýší procenta stoupání a klesání, ale pohybujeme se kolem dvou a dvou a půl procenta, což je úplně standardní, nic proti normám, řidič to v zásadě nepozná. Ale daleko komfortnější to bude pro okolní obce,“ uvedl Mátl.

ŘSD nyní začne desetikilometrový úsek Litomyšl – Janov nově projektovat a spojí územní a stavební řízení, aby přípravu co nejvíce urychlilo. V roce 2022 chce vykupovat pozemky.

„Chtěl bych poprosit vlastníky dotčených pozemků, aby je prodávali. Je to důležité, pokud chceme, abychom dálnici měli co nejdříve,“ řekl starosta Litomyšle Daniel Brýdl.

Výstavba D35 v Pardubickém kraji nyní probíhá na úseku Opatovice – Časy, který má být otevřen letos, a dále Časy – Ostrov, na který se řidiči dostanou příští rok. V roce 2022 ŘSD počítá se zahájením stavby D35 na úseku Janov – Opatovec a dále úseku, který bude tvořit obchvat Vysokého Mýta.