Upravte aplikaci tak, aby lidé nemohli nechávat koloběžky, kde se jim zlíbí. Snižte maximální rychlost strojů. A nenechte jejich uživatele jezdit po chodnících.
To byly tři hlavní požadavky pardubických politiků před schůzkou se zástupci firem Bolt a Lime. Tedy těch, které na území města dovezly sdílené koloběžky.
„Současný stav provozování sdílených elektrokoloběžek je už neudržitelný, provozu a odstavování těchto zařízení je potřeba dát určitý řád,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Jan Hrabal z hnutí ANO.
O něco podobného se pokoušel i jeho předchůdce, náměstek Petr Kvaš z ODS. Nepochodil. Nyní však radnice má v ruce lepší možnosti, jak proti nebezpečně odloženým strojům bojovat. Díky stanovisku ministerstva vnitra je město může odstraňovat.
Ostatně do akce se pustili už na konci června v pátém městském obvodě, kde jen za páteční dopoledne posbírali z ulic desítky špatně odstavených strojů. „Provozovatelé byli srozuměni s přísnějším postupem i s tím, že na správné odstavování koloběžek budou dohlížet také strážníci Městské policie Pardubice. Věřím, že nastavené podmínky povedou k celkovému zlepšení situace a spokojenosti na všech stranách,“ uvedl primátor Pardubic Jan Nadrchal.
Boj proti sdíleným koloběžkám. Pardubický obvod Dukla je začal svážet z ulic |
Město provozovatelům vyznačilo místa, kde lidé mohou koloběžky nechávat. Hlavní problém je v tom, že těch je z pohledu firem málo, a tak jich ve svých aplikacích nabízejí mnohem více. Některá jsou vyloženě nevhodná. „Například takové je parkoviště vyznačené u památníku Osvobození u Tyršových sadů,“ uvedl Hrabal.
Roky lidé ze společností Lime a Bolt opakovali radním, že vše dělají podle uzavřených dohod, ale realita byla jiná. „Aplikace Bolt zobrazuje zásady správného parkování a před koncem jízdy je nutné stroj vyfotit,“ sdělila za firmu Bolt Lucie Krahulcová s vysvětlením, že kdo nedodržuje pravidla, tomu může být účet zablokován.
Špatně odložených koloběžek je však tolik, že není možné, aby za odhození do trávy nebo odložení dopravního prostředku uprostřed nájezdu pro vozíčkáře byl někdo sankcionován. Teď se zdá, že divokému provozování je konec. Město dá firmám několik týdnů na úpravu aplikace, a pokud to nezabere, začne sběr.
„Koloběžky odložené na neoprávněných stanovištích budou předávány ke správnímu řízení na příslušný úřad městského obvodu, který následně ve správním řízení může rozhodnout o jejich propadnutí. Městskou policii k danému postupu legislativa opravňuje,“ uvedl vedoucí útvaru přímého výkonu Městské policie Pardubice Vladimír Erbs.
Pardubice mohou sdílené koloběžky zabavovat i vymáhat za ně poplatky |
Politici navíc budou po Lime i Boltu také chtít, aby stroje zkrotily na rychlosti. „Chceme plošně omezit rychlost elektrokoloběžek na území města z dosavadních 25 na 20 kilometrů za hodinu, samozřejmě vyjma třídy Míru, Karloviny, náměstí Čs. legií a dalších, kde platí snížená hodinová rychlost 15 kilometrů. Zástupci společností Bolt a Lime s tímto naším požadavkem souhlasili,“ řekl Jan Hrabal a připomněl, že město na oplátku zkusí vyčlenit další místa, kde bude možné sdílené stroje parkovat legálně.
„Současný počet a umístění schválených stanovišť může být po vzájemné dohodě upraven i podle dat o využívání této služby, která městu poskytnou společnosti.“
Do úsilí o větší bezpečí v ulicích se mohou zapojit i sami lidé. Když narazí na odhozenou či daleko od stanoviště zaparkovanou koloběžku, mohou ji společnosti nahlásit třeba přes telefonní číslo, které je uvedeno na koloběžkách.
18. května 2020 |