„V Pardubicích není lepší místo pro galerii než ve Winternitzových mlýnech,“ řekla v roce 2017 tři architektonická esa – Josef Pleskot, Ladislav Lábus a Petr Všetečka. Ten poslední se se svým týmem ujal oprav, když se kraji podařilo získat souhlas zastupitelů na koupi mlýnice gočárovského areálu od manželů Lukáše a Mariany Smetanových.
„Architekti doporučovali přemístit galerii ze zámku do vhodnějších prostor. Během jejich pracovní návštěvy v Pardubicích v roce 2017 jsme se zastavili i u Lukáše Smetany v Automatických mlýnech. Hlavní autor návrhu Petr Všetečka pak tomuto projektu upsal část svého života a nebyl jediný, ale výsledek určitě stojí za to,“ řekl náměstek hejtmana pro investice a kulturu Roman Línek. Cena se o více než dvacet milionů korun prodražila.
Winternitzovy mlýnyPro bratry Winternitzovy navrhl budovu Automatických mlýnů na zpracování mouky začínající architekt z Pardubicka Josef Gočár. První budova vznikla v letech 1910–11, rozšířena byla v letech 1920–24, kdy se k ní obloukem připojilo silo. Mouka se zde mlela až do roku 2012. Rozsáhlý areál byl několikrát nabízen v dražbě, ale marně. O tři roky později koupili areál manželé Smetanovi. Budovu mlýnů od nich koupil Pardubický kraj. Celková přestavba mlýnů na galerii kraj vyšla na 361 milionů korun, z toho 127,7 milionu platila Unie, 7,5 milionu stát. |
„Začali jsme v té nejsložitější době covidu. Pak přišel nedostatek některých materiálů, válka na Ukrajině, zvýšení cen energií a inflace. Celková cena stavebních prací včetně DPH se zvýšila z 338 na 361 milionů korun. Z tohoto evropského projektu zaplatil Pardubický kraj jako spoluúčast 225,8 milionu korun,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Po třech letech od zahájení přestavby hlavní budovy Winternitzových mlýnů zde v novém sídle dnes zahajuje provoz Gočárova galerie. Přes léto otevře ve zkušebním provozu, na ten běžný najede po velkém otevření Automatických mlýnů, a to na konci září, kdy se k ní připojí otevření výstavní galerie GAMPA a vzdělávací Sféry, jejichž investorem je město Pardubice, a také Silo včetně veřejných prostor, které vznikají pod dohledem manželů Smetanových.
Galerie získala reprezentativní prostory, konkrétně pět výstavních pater v bývalé mlýnici. Návštěvníci uvidí v galerii čtyři výstavní projekty. Výstava Architektura paměti představuje české a zahraniční současné umělce, kteří reflektují vztah paměti a architektury. „V minimalistické instalaci do prostoru expozice uvidíme převážně videa, která reagují na různé budovy a vzpomínky na ně,“ řekl kurátor výstavy Filip Jakš.
Hudba i velké digitální obrazy
Expozici Markéty Magidové doprovází skladba hudebníka MXTXC. Tři velkoformátové čalouněné digitální obrazy a hudební partitura vznikaly jako celek. Hlavním motivem je skupina dětí, které poslouchají velkou mušli.
Vzpomínkou na mlýnský provoz je výstava Z domácích archivů, která vznikla v malých výstavních sálech, takzvaných blackboxech. Surové betonové stěny, v nichž pozorné oko návštěvníka najde pozůstatek zpracování mouky v podobě zabetonovaných zrn obilí ve stěnách, nabízejí nevšední výstavní plochy.
„Jsou to prostory původních sil a jsou určeny pro specifičtější instalace. Chtěli bychom zde dělat něco více do prostoru, prezentovat šperky nebo design, toto místo k tomu úplně vybízí,“ řekla šéfkurátorka Gočárovy galerie Eliška Jedličková.
Nyní ze zdí vystupují plakáty, které na téma Josefa Gočára zpracovali studenti grafiky ke 140. výročí narození architekta. Na velkou premiéru zatím čeká dominantní stěna ve čtvrtém nadzemním podlaží, která je propojena až do pátého podlaží. „Dává nám možnosti instalací, které nemají v České republice takřka obdoby. Devítimetrová monumentální stěna je dlouhá skoro dvacet metrů a mohou se na ní objevit obrazy, specifické instalace či videa,“ řekla Jedličková.
První tři dny zkušebního provozu se budou konat komentované prohlídky a přednášky na téma rekonstrukce průmyslových objektů pro potřeby kulturních institucí. Děti si mohou zahrát mlýnskou únikovou hru, konat se budou koncerty, například Moniky Načevy. Většina expozic bude k vidění do 10. září.
Pak se galerie začne připravovat na velké otevření společně s výše zmiňovanými projekty města Pardubice a manželů Smetanových.
Ani kraj však otevřením Gočárovy galerie peněženku nezavřel. Investuje ještě do budoucí kavárny a kancelářského traktu.