Letoun byl umístěn na pomník navržený ostravským architektem Radůzem Rozhonem v roce 1960 v tehdejším Dzeržinského sadu (dnes park Čs. letců) a na svém místě vydržel až do první poloviny devadesátých let.
Během více než tří desetiletí se pak stal oblíbeným místem her mnoha kluků z okolí.
„Jako malí jsme bohatě využívali možnosti vylézt po podstavci do kabiny pilota nebo střelce. Knipl, posun kulometu, směrovka, výškovka, klapky, otevírání krytu fotokamery atp. byly funkční,“ vzpomíná v diskusi na serveru palba.cz na své dětství jeden z uživatelů.
Nejčastěji lidé odhadují, že stroj zamířil po zrušení pomníku do leteckého muzea v Praze-Kbelích. A mají pravdu, ovšem jen částečně. „Druhého února 1994 byl z piedestalu památníku 1. čs. smíšené letecké divize sejmut bojový sovětský letoun, který byl odvezen do leteckého muzea v Praze-Kbelích,“ potvrdila ostravská tisková mluvčí Andrea Vojkovská.
Ve kbelském muzeu ale bitevník nakonec nezůstal. „Stroj byl těžce poškozen vandaly a nevhodným umístěním pod širým nebem,“ vysvětluje zaměstnanec leteckého muzea Jan Sýkora.
Ostravský památník |
„Na jeho trupu byl kód DD-39, což by jej určovalo do stavu 2. letky 45. leteckého dělostřeleckého pluku v Plzni-Líních. Jde ale zřejmě o fiktivní označení. V roce 1998 pak byl letoun vyměněn za historická francouzská letadla s panem Didierem Chablem do Francie. Nyní se nachází vystaven v neveřejném muzeu Melun-Villaroche v původním stavu a bez úprav,“ dodal Sýkora.
Paradoxem ovšem je, že se Il-10 za války nad Ostravou nikdy neobjevil v barvách československé smíšené letecké divize. Její piloti totiž létali na jeho předchůdci, kterým byl slavný Il-2 Šturmovik.
Na tom se proslavil Richard Husmann, známý pod pseudonymem Filip Jánský, který je autorem knihy Nebeští letci věnované pilotům druhé světové války.