Jak pomoct přírodě. Deset tipů pro ještě zelenější koupelnu

  • 1
Nestojí to moc času ani námahy, když však pár změn ve svých kosmetických zvyklostech uděláme všichni, přírodě tím výrazně pomůžeme. Je to opravdu jednodušší, než si myslíte.
Doma může pleť dráždit ledacos: třeba kohoutková voda, prach nebo plísně.

1. Voda nad zlato

Víte, že během pětiminutové sprchy spotřebujete asi padesát až pětasedmdesát litrů vody? A že na jednu průměrnou koupel ve vaně padne litrů víc než sto? Jenže voda je a hlavně bude čím dál vzácnější, a tak bychom se měli začít učit s ní šetřit.

Neznamená to samozřejmě návrat k hygienickým zvyklostem období rokoka, nicméně i drobnosti udělají své. Co třeba konečně vypnout kohoutek, zatímco si čistíte zuby? Nebo sprchu během doby, kdy se mydlíte od hlavy k patě či si masírujete hlavu šamponem? A vůbec nejlepší bude, když se poohlédnete po úsporné a ekologické sprchové hlavici.

Sada 2 krémy na problematickou pleť + balzám, cena 749 Kč. www.biorythme.cz

2. Hledejte informace

Přírodní, ekologické, zelené... Podobné pojmy se na etiketách kosmetiky objevují čím dál častěji, co však vlastně znamenají? Popravdě téměř cokoliv. Jak si ta která firma vykládá například slovo „udržitelnost“ a co jím slibuje, či proklamuje, může být velmi různorodé a ztratit se v tom je víc než snadné.

Pokud přemýšlíte, v čem přesně je právě tento obal „zelenější“, nebo proč je bambucké máslo v tomhle krému „férovější“, nezbývá než se začíst do informací na krabičce, stránkách výrobce nebo si dohledat zprávy z dalších zdrojů. Což není od věci, pokud vás téma aspoň trochu zajímá.

Dozvíte se třeba, že výměnou za mírně vyšší cenu výrobku dostali férově zaplaceno ti, kteří sbírají a zpracovávají výchozí suroviny v zemích třetího světa. Udržitelnost a zodpovědnost nespočívá jen v tom, že výrobci vymýšlejí, jak zredukovat množství obalů, ale i ve zefektivnění výroby (například tak, aby spotřebovávali méně vody), nahrazování stávajících surovin ekologičtějšími variantami nebo právě fair trade. Což jinými slovy znamená, že aktivně podporují pěstitele a výrobce surovin a zavazují se, že jim poskytnou důstojné pracovní podmínky a příjmy.

Možná si říkáte, že vy sami nic moc nezměníte, ve skutečnosti je chování zákazníků tím, co nakonec rozhodne. Fandíte malým lokálním značkám, jejichž kosmetika necestuje přes půlku zeměkoule? Tak je aktivně vyhledávejte a kupujte si jejich výrobky, i když vás to bude stát trochu víc námahy než se stavit na rohu v drogerii. Sdílíte a lajkujete na sociálních sítích články o tom, jak palmový olej ničí pralesy? Tak neleňte a začněte se zajímat, z jakých zdrojů je ten ve vašem krému a jaké jsou jiné možnosti.

Ilustrační fotografie

3. Kupte si jen náplň

Když vám dojte tekuté mýdlo, dolijete do svého dávkovače nové z měkkého pytlíku se šroubovacím uzávěrem. Věděli jste však, že takových produktů, které se dají doplňovat, je mnohem víc? V podobných sáčcích seženete kromě mýdel i sprchové gely nebo pěnu do koupele, ve vybraných parfumeriích a buticích si dokonce můžete nechat do svého stávajícího flakónu dolít některé parfémy, podobně se dají najít i kapsle s pleťovými krémy a náhradní náplň do deodorantu.

Ani ty nádherné obaly od líčidel není nutné vždycky vyhazovat, leckteré značky totiž prodávají oční stíny, pudry, rtěnky či make-upy i v podobě náplní, které do původního obalu „zacvaknete“ a můžete s ním dělat parádu další roky.

Ilustrační fotografie

4. Větší je lepší

Všechny ty maličké lahvičky, kelímky a tuby jsou strašně roztomilé a celkem úspěšně nás svádí k nákupu, obecně však platí, že čím menší objem produktu, tím víc materiálu se na jeho obal spotřebuje. Pokud tedy zrovna nejste na lovu svého nového oblíbence a naopak víte, že vás tento sprchový gel nebo tělový krém jen tak bavit nepřestane, pohlédněte se v prodejně po jeho maxi verzi.

Nejenže tímto rozhodnutím ušetříte trochu plastu nebo skla, ale obvykle i peníze. Při balení na cesty zkuste přemýšlet o tom, jestli by se nedaly nějaké kelímky už použitých miniatur vymýt a znovu naplnit, nebo si rovnou pořiďte malé prázdné lahvičky přímo určené na kosmetiku, které můžete používat stále dokola.

ilustrační snímek

5. Třiďte, ale správně

Plastová tuba do plastů, papírová krabička do papírů, skleněný flakon do skla. Jednoduché, že? Jenže třídění kosmetických odpadků často není tak snadné, jak by se mohlo zdát. První problém je už v tom, že na rozdíl od jiných obalů právě ty kosmetické až příliš často končí ve směsném odpadu. Obvykle nás k tomu vede úplná banalita, a sice že v koupelně máme jen jeden koš, který je tak nějak „na všechno“. A právě ten je nejblíž po ruce… 

Druhý háček spočívá ve skutečnosti, že u některých kelímků a lahviček není třídění tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát, protože při bližším prozkoumání zjistíte, že se skládají z více materiálů, případně není dost jasné, do jakého koše patří. Obaly, které jsou složené z více komponentů, zkuste rozložit na jednotlivé části a ty pak roztřídit do odpovídajících kontejnerů: plastová víčka a kelímky, celoskleněné lahvičky a dózy, kovové části…

Nezapomínejte, že musí být vymyté. Kousky, které jsou vyrobené z více složek a nedají se v domácích podmínkách dále rozebrat, například skleněná kapátka s plastovým uzávěrem nebo plastové pumpičky s kovovou spirálou uvnitř, patří do směsného odpadu. Tam putují i obaly líčidel, které jsou z více materiálů, a zároveň i ty, které se nedají dostatečně vyčistit, třeba úzké plastové tuby od korektorů, rtěnky, řasenky, kosmetické štětce a houbičky, laky na nehty. A také tuby od zubních past, klasické zubní kartáčky, jednorázové kosmetické a odličovací ubrousky (pokud není na obalu výslovně uvedeno, že jsou rozložitelné), celofány, žiletky... 

Další možností je kompost – stále více značek balí a vyrábí svou kosmetiku z materiálů, které se rozloží, což se týká třeba bambusových kartáčků na zuby nebo konjakových houbiček na mytí obličeje.

Pečlivé odlíčení je základem krásné pleti! Nepodceňujte jej, NIKDY!

6. Omezte zbytečný odpad

Minimálně dva vatové tampony na odlíčení make-upu, jeden na dočištění nebo na toner, pro obzvlášť líné večery nebo dovolené pak odličovací ubrousky... 

Zkuste si někdy spočítat, kolik jednorázových kosmetických produktů vyhodíte do koše během měsíce. Přitom vyměnit je za znovupoužitelné není nic těžkého a vaše zvyklosti to nijak nenabourá. K sehnání je dnes už nepřeberné množství nejrůznějších odličovacích tamponů z bavlny, bambusových vláken nebo mikrovlákna, a to v jakýchkoliv velikostech, tvarech i barvách. Po použití je jen místo do odpadků hodíte do koše na prádlo a vyperete. 

Nebo si rovnou pořiďte žínky či menší ručníky a konečně se naučte pleť odličovat a čistit jako profesionálové: na suchý obličej naneste odličovací olej, balzám nebo krém, jemně vmasírujte, dokud se všechen make-up nerozpustí, ručník namočte do teplé vody, vyždímejte a jednou stranou jím z obličeje jemně setřete všechno líčení. Pak sáhněte po lehčím mléku nebo gelu na čištění pleti a celý proces zopakujte, tentokrát s druhou, čistou stranou ručníku.

Vedle ekologického aspektu se za týden dva můžete těšit i na výrazně krásnější pleť.

YvesRocher-HydraVegetal

7. Zkuste to jinak

Ty nejprogresivnější nápady jak zredukovat, respektive vymyslet udržitelnější varianty obalů, často přicházejí od menších značek. Nijak už dnes nezaostávají ani kosmetičtí giganti, kteří si mohou dovolit investovat do vývoje nových technologií nemalé částky. Nejsou možná ve svých snahách tak striktní jako alternativní značky, nicméně jejich počínání vzhledem k množství kosmetiky, které vyrábějí, ovlivní přírodu ve výsledku mnohem zásadněji.

Třeba Yves Rocher dlouhodobě snižuje množství použitého obalového materiálu tím, že spoustu svých výrobků balí do ekotub, při jejichž výrobě se ušetří 25 procent plastu, nebo nabízí sprchové gely a šampony v koncentrované verzi, takže se vejdou do menších lahviček. Společnost L’Oréal zase zkouší cestu zcela bez plastů, povedlo se jí vyvinout obaly z rostlinných vláken získaných z obnovitelných zdrojů. Na trhu se objeví už příští rok, a to konkrétně u značek La Roche-Posay a Kiehl’s.

Někdy stačí i celkem malá změna ve výrobě, aby se uspořily tuny materiálu. Přesně to udělala Nivea se svou ikonickou modrou plechovkou s univerzálním krémem: místo původních obdélníkových hliníkových plechů, ze kterých se posléze vyřezávaly strany, vršek a dno kulatého kelímku, přešli před třemi lety na předem nařezané díly. Výsledek? 14 tun ušetřeného hliníku ročně, tudíž méně odpadu k recyklaci a méně spotřebovaného paliva nutného na přepravu.

Dost firem také aktivně upozorňuje na problém plastů, které končí v řekách, mořích a oceánech, kde ohrožují a zabíjejí vodní živočichy. Clarins se například zapojuje do projektu Plastic Odyssey, který se snaží využívat plasty jako palivo – což prakticky demonstruje na lodi, na které cestovatelé navštěvují místa nejvíce zasažená plastovým znečištěním a vedle pomoci s úklidem šíří osvětu. Skandinávská společnost Gosh Copenhagen zase plasty vylovené z oceánů částečně přetavila v obaly svých jarních novinek, v tom na řasenku jich najdete přesně 50 %, což odpovídá asi dvěma plastovým sáčkům.

Před ulehnutím nepodceňujte ani péči o zbytek těla. Jen tak se můžete pyšnit...

8. Nesyslete

Nejenže na skládkách skončí ročně miliony tun kosmetického odpadu, nemálo těch kelímků a tub je téměř nebo úplně plných. Stane se to snadno: krém nám nesedl, oční linky a laky na nehty vyschly dřív, než jsme je stihly spotřebovat, a tam úplně vzadu ve skříňce je už dva roky starý a evidentně prošlý vánoční balíček s luxusní tělovou péčí, který nám dala kamarádka. Snažte se tomu předcházet a začněte tím, že množství kosmetiky zredukujete jen na věci, které skutečně používáte.

Jednou za čas proberte všechny šuplíky a skříňky a podívejte se na data spotřeby, aby se vám nějaký přípravek bez povšimnutí nezkazil. Pokud si něco s vaší pletí nerozumí, můžete výrobek věnovat kamarádce (ovšem jen v případě, že je v obalu, který ho chrání před kontaminací, například v lahvičce s pumpičkou), případně ho použít jinak (krémem na obličej můžete mazat i tělo a podobně). Neotevřenou kosmetiku, kterou nestihnete spotřebovat, nabídněte charitě ve svém okolí. Další nákupy dobře plánujte a odolejte výhodným akcím, abyste doma neskončily se sedmi stejnými šampony.

Podobně si dvakrát rozmyslete, než sáhnete po nějaké novince – skutečně budete nosit oranžovou rtěnku a do své každodenní rutiny zařadíte krok navíc v podobě pleťové esence? Pokud ano, určitě si je kupte a mějte z nich radost, jestli váháte, nechte to ještě týden dva odležet a pak se pro ně případně vraťte.

Přírodní kosmetika bez obalu.

9. Obal netřeba

Bezobalových drogerií, kde si můžete nejen sprchový gel, šampon, krém, ale i prací gel nebo čisticí prostředky do domácnosti načepovat do vlastní nádoby, utěšeně přibývá. Patří k nim bezpočet menších a lokálních obchodů, jako třeba bezobalu.org, www.bezobalofka.cz, nebaleno.eu, či ekodrogerie Yellow & Blue (eshop.tierraverde.cz), jejichž přípravky si můžete stočit na spoustě míst včetně vybraných drogérií dm. 

Několik poboček drogérie Rossmann zase nabízí doplnění oblíbených produktů značek Persil, Silan, Fa nebo Nature Box. Bez jediného kousku papíru nebo plastového pytlíku si lze odnést i pěny do koupele, tuhé šampony, sprchové krémy, ale i tuhé pleťové oleje nebo čistítka na obličej britské značky Lush, jednoho z největších průkopníků bezobalové kosmetiky.

Mimochodem, snad nejjednodušší způsob, jak se ve své koupelně zbavit aspoň části obalů, je návrat ke starému dobrému mýdlu, obvykle zabalenému jen v obyčejné papírové krabičce, kterou snadno zrecyklujete. Zdaleka nemusíte skončit jen u těch na mytí rukou, dnes už seženete v této podobě i velmi šetrná a sofistikovaná mýdla na tělo nebo obličej.

Ilustrační snímek

10. Vratné lahvičky

Ne všechny obaly musí putovat do kontejneru, spoustu jich můžete jít vrátit do obchodu, kde jste je koupili, případně je firmě poslat poštou. Máte tak jistotu, že lahvičky a kelímky perfektně zrecyklují nebo znovu využijí, často navíc vaši snahu ocení menším dárkem. Tento systém funguje například u značky Kiehl’s, kde můžete sbírat razítka a za deset prázdných obalů získat balzám na rty, Lush vám nadělí za pět svých černých kelímků čerstvou pleťovou masku, za prázdné obaly vás nově odmění i značka Emma Hardie.

Když přinesete do obchodů M. A. C. šest prázdných skleněných nebo plastových obalů s logem této značky, dostanete zase zdarma rtěnku, lesk na rty nebo oční stíny. K vracení svých bytelných skleněných obalů vybízí zákazníky v rámci svého věrnostního programu například i česká značka Omorfia, která je pak vymyje a dále použije.