Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tramvajová trať od olomouckého nádraží do Pavloviček chátrá, chystá se oprava

  11:46
Tramvajová trať od olomouckého hlavního vlakového nádraží přes čtvrť Hodolany do Pavloviček není v dobrém stavu. Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) nicméně ujišťuje, že v nejbližších letech její zavření nehrozí. Je ale nejvyšší čas začít shánět peníze na opravu, ačkoli o velké modernizaci trati a ulic nelze uvažovat, dokud nevznikne východní obchvat města.

Tramvajová trať od olomouckého hlavního vlakového nádraží přes čtvrť Hodolany (na snímku) do Pavloviček je ve špatném stavu a v horizontu několika let bude potřebovat velkou rekonstrukci nebo modernizaci. | foto: Tomáš FraitMAFRA

Podle posouzení provozuschopnosti a stavebně-technického stavu, které si nechal dopravní podnik zpracovat, vyžaduje trať kompletní rekonstrukci. Podnik proto dostal od radnice za úkol připravit návrh dalšího postupu.

„Tramvajová trať je z roku 1957, jediná velká rekonstrukce se odehrála v roce 1983. Je na konci životnosti. Udržíme ji při životě pět, šest, sedm let, ale za cenu významných nákladných oprav, které nám moc nedávají smysl. Je tedy rozumnější bavit se o celkové rekonstrukci nebo modernizaci,“ uvedl předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík.

Opravy havarijního stavů by tak byly vyhazováním peněz. „Domníváme se, že je lepší v horizontu pěti let zajistit zásadní rekonstrukci, ať už středně těžkou opravu, která by znamenala vybagrování spodku a výměnu svršku a všeho ostatního, nebo ve spolupráci s městem a využitím dotací trať modernizovat,“ nastínil Michalík.

Dveře u tragické nehody neselhaly, není se čeho bát, tvrdí dopravní podnik

Modernizace by znamenala úpravu tramvajových ostrůvků na bezbariérové i širšího okolí trati v ulicích. Na velkorysé provedení ale nejspíš nedojde, jelikož náklady pro celý úsek by dosahovaly půl miliardy korun.

„Rozhodně se nebavíme o komplexní rekonstrukci uličního profilu jako na Litovelské a Palackého, protože je to krajská komunikace a nyní to není možné,“ sdělil náměstek primátora pro rozvoj Tomáš Pejpek (ProOlomouc a Piráti).

„Jaká bude situace po zprovoznění východní tangenty, nevíme, ale teprve poté bude možné ulici dopravně zklidnit a řešit zastávky komfortněji a bezpečněji,“ dodal.

Jde o vytíženou trasu k autobusovému nádraží

Podél tramvajové trati přes Hodolany a Bělidla podle sčítání projede denně na dvacet tisíc aut. Otevření východní tangenty aktuálně Ředitelství silnic a dálnic zvažuje v roce 2030, přípravy však provázejí komplikace.

Tramvajová trať „za nádražím“ je vzhledem k její velké využívanosti sledované téma.

„Vytížení trati do Pavloviček není zanedbatelné. Spojení autobusového s hlavním nádražím tvoří v průběhu dne důležitou vazbu pro přestupy cestujících,“ citoval na zastupitelstvu analýzu optimalizace tramvajové dopravy člen opozice Josef Kaštil (SPOLU), jenž sedí v dozorčí radě DPMO.

„Po podrobném posouzení je jedinou přijatelnou možností prodloužení intervalu ve večerním období z 15 na 30 minut,“ doplnil.

Podle primátora Miroslava Žbánka (ANO) má Olomouc za sebou schůzky s ministerstvem dopravy i Státním fondem dopravní infrastruktury, kde město představilo všechny své klíčové dopravní projekty včetně rekonstrukce trati.

„V minulosti jsme naráželi na znění podmínek dotačních výzev na modernizace tratí. Jsme ve fázi jednání,“ řekl primátor.

Podnik nedávno dokončil halu za 300 milionů

Zrušení trati tedy nehrozí. „O tom, že by autobusový provoz nahradil tramvajovou trať, vůbec neuvažujeme,“ ubezpečil Michalík.

Autobusy by cestující vozily jen při výlukách, což se ostatně dělo po nedávné nehodě na přejezdu v Divišově ulici tři týdny.

„I na to se trochu připravujeme, protože chceme udělat tramvajovou úvrať u autobusového nádraží, abychom k němu dokázali jezdit tramvajemi i při rekonstrukci. Kdybychom ji tam už měli, byla by obsluha Pavloviček po nehodě daleko jednodušší,“ dodal předseda představenstva DPMO.

Do olomoucké čtvrti se vrátí tramvaje, které odřízla srážka vlaku s kamionem

Dopravní podnik nedávno dokončil jinou velkou investici – novou tramvajovou halu kousek od vlakového hlavního nádraží, díky níž už nebudou muset být tramvaje na noc odstavovány v Sokolské ulici nedaleko centra města.

„V hale o celkové délce 105 metrů jsou umístěny tři koleje, na nichž je možné odstavit až devět tramvajových souprav. Bude zde prováděn také denní úklid vozů i kontrolní a servisní činnost,“ shrnul už dříve pro ČTK Michalík.

Hala pojme až osmnáct tramvajových vozů a uleví staré vozovně, jejíž kapacita nestačí. Její stavba stála více než 300 milionů korun, 85 procent nákladů nicméně pokryla dotace z evropských fondů.

  • Nejčtenější

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

25. dubna 2024  16:28

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší...

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

Nebýt alkoholu, většinu času skoro nemáme co dělat, říká lékař z urgentu

25. dubna 2024

Premium Končí zde pacienti po mrtvici, infarktu, se zápalem plic, po otravě krve, závažných úrazech nebo po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyprodáno. Sparta se valí na Olomouc. Unikátní situace, těší se trenér Saňák

27. dubna 2024  11:55

Bude to krásný pohled a skvělá kulisa. Fotbalový svátek. Naposledy Sigma vyprodala Andrův stadion...

Sumčí albín z výstaviště si oblíbil makrely. Lidé si občas myslí, že je mrtvý

29. dubna 2024  4:51

Jan Nebor zaplácá do vody a sumec se začne obracet, aby si připlul pro makrelu. Je bílý a jmenuje...

Olomouc - Sparta 1:4, k jasné výhře zavelel slepenými góly kapitán Krejčí

28. dubna 2024  16:54,  aktualizováno  20:10

Sparťanští fotbalisté vyhráli v Olomouci s přehledem 4:1 a v posledním kole před nadstavbovou částí...

Priske: Fanoušci oceňují, co jsme vybudovali. Získali jsme spoustu bodů

28. dubna 2024  18:38

Už před zápasem si užil bouřlivý aplaus sparťanských fanoušků, kterých dorazilo do Olomouce na pět...

Přerovské farmářské trhy budou mít pauzu, všichni prodejci minule prodělali

28. dubna 2024  6:49

O důležitosti výběru místa se přesvědčili obchodníci na farmářských trzích v Přerově. V dubnu na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...