Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Zbroj armády z filmové Narnie i lodě vikingů vyrábí dílna na Přerovsku

  12:53
Lodě z jeho dílny vozí na plátně oscarové hvězdy i divoké Vikingy, vyráběl zbroj pro třísetčlennou armádu ve filmové Narnii. Za rekvizitami, které znají až v Hollywoodu, stojí Radim Zapletal z Lázníček na Přerovsku ze společnosti Kolumbus 92.

Radim Zapletal z Lázníček na Přerovsku, výrobce filmových rekvizit. V jeho dílně vznikla například zbroj pro třísetčlennou armádu v Narnii. Vyráběl také lodě pro oscarové hvězdy i divoké Vikingy. | foto: Tomáš Frait, MAFRA

Největší loď, kterou kdy se svými spolupracovníky vyráběl, byl drakkar pro Tristana a Isoldu. „Teď už jsme se dostali do postavení, že se na nás pravidelně obracejí zahraniční filmové produkce,“ říká Zapletal. Naposledy jeho firma tvořila pro další sérii populárního fantasy seriálu Hra o trůny.

V minulých letech se o vás psalo v souvislosti s výrobou zbroje pro filmovou Narnii. Čím se zabýváte nyní?
V poslední době se soustřeďujeme na výrobu filmových a divadelních rekvizit, především replik historických lodí. Teď už jsme se dostali do postavení, že se na nás pravidelně obracejí zahraniční filmové produkce, pokud pro natáčení nějakou loď potřebují.

Radim Zapletal z Lázníček na Přerovsku, výrobce filmových rekvizit.

Jaká byla vlastně vaše první práce pro film?
Začínali jsme v druhé půlce 80. let pro televizi, kde se měl točit seriál Hejtman Jiřík z Poděbrad v hlavních rolích s mladým Markem Vašutem a mladým Jiřím Pomejem. Z televize nás oslovili, ať jim vyrobíme zbroj. Protože seriál měl být asi ideologicky laděný a doba se změnila, projekt padl a ty zbroje skončily v jiných projektech. A když se v roce 1989 točil televizní silvestr, měl v něm Zdeněk Podskalský scénu, kde se utkají dva rytíři, přičemž jednomu měla postupně odpadávat zbroj, až se z rytíře vyklubala nahá dívka. Nakonec jej ale nevysílali. Až teď nedávno v rámci vzpomínání Zdeňka Podskalského to bylo jako ukázka. Ale práce pro televizi není zase až tak častá.

A u filmu jste tedy začali kdy?
Kdysi jsme jako šermíři plánovali, že si postavíme loď a že v roce 1992, kdy bylo výročí cesty Kryštofa Kolumba, pojedeme do Ameriky. Měla tam jet i skupina replik lodí z filmu Ztracený rok. Bohužel se nám to vzhledem k různým okolnostem nepodařilo, ale protože se to medializovalo, dozvěděli se o nás filmaři, kteří v té době točili na Barrandově. Byly to filmy Mlhy Avalonu a Aféra s náhrdelníkem. Kdosi si vzpomněl, že na Moravě někdo dělá lodě, tak nás oslovili.

Pomohla vám éra, kdy se v Česku natáčely zahraniční filmy jako na běžícím pásu?
To byla zlatá éra po roce 2000, která trvala asi šest nebo sedm let. Bohužel pak Barrandov nedostal finanční podmínky a zahraniční filmaři začali jezdit jinam. Postavily se ateliéry v Bulharsku, Maďarsku nebo Rumunsku. Produkce šly prostě za levnější výrobou. Přitom u nás byly nasmlouvané velké filmy, například poslední díl Harryho Pottera nebo James Bond či Narnie, a nakonec z toho sešlo. My sami už jsme dělali návrhy pro další díl Hellboye. Postihlo to celou řadu lidí včetně nás. Ale nakonec nás oslovili lidé přímo ze zahraničí, nešlo to už přes Barrandov jako předtím, takže jsme se na něm stali nezávislými. Zatím to funguje velmi dobře. Lidé, kteří pro filmové produkce zajišťují rekvizity, jsou mezi sebou v kontaktu. Třeba lidé ze seriálu Vikingové o nás řekli produkci Hry o trůny a ti nás pak oslovili. Takže si nás teď většinou vyhledávají sami.

Čím jste si filmové producenty tak získali?
Přišli jsme na způsob výroby, který je jednoduchý, rychlý a levný. A pro ty filmové produkce je to zásadní. Většinou se na nás obracejí ve chvíli, kdy už skoro na tu výrobu není čas. Praxe bývala vždy taková, že se sháněly a přestavovaly lodě, které se vozily z přímořských států. My jsme ale přišli s tím, že dokážeme vyrobit novou loď přesně podle představ výtvarníka v krátkém čase a za velmi rozumné peníze.

Kolik lodí jste už vyrobili?
Už asi přes třicet.

Jen pro filmové produkce nebo i pro soukromníky?
To hlavní přináší film, ale máme i jiné zájemce. Před lety to byla skupina Rytieri z Trenčína, která chtěla starořeckou diéru. Měli pro to dokonce vlastní příběh, aby měla taková loď pod Trenčínem opodstatnění. Tak už kvůli tomu jsme jim tu loď udělali, jinak takové věci běžně nevyrábíme. Naše technologie je totiž víceméně filmová.

Filmová loď je zřejmě především o exteriéru. Nepotřebuje mít do detailu vyrobené kajuty, to už se dělá ve studiu, ne?
Zatím jsme nedělali žádné kajutové lodě. V současné době je třeba hodně módní vlna filmů o vikinzích, teď například běží stejnojmenný irský seriál, předtím se točily filmy Tristan a Isolda nebo Král Artuš, kde se lodě vikingského typu používaly. A to je naše parketa. Všechny lodě vyrábíme s tím, že se budou pohybovat na vodě, často i na moři, takže splňují požadavky pro plavbu samotnou. Největší loď, kterou jsme dělali, byl drakkar pro Tristana a Isoldu, který byl šestnáct metrů dlouhý a čtyři metry široký a byl schopen uvézt stovku lidí.

Vycházíte při stavbě ze skutečných historických lodí?
Samozřejmě, dnes už si všechno najdete na internetu nebo pomocí jiných zdrojů, ale tyhle věci používáme hlavně kvůli funkční stránce našich lodí. Jak to má nakonec vypadat, rozhoduje produkce, většinou výtvarník. Někdy chtějí i návrhy od nás, z těch si pak vybírají. Do legend a fantasy věcí, jako je Hra o trůny, už se nedělají konkrétní repliky historických lodí, ale takové fantasy, které pouze vycházejí z konstrukce drakkarů. Tam se hodně používá ne dřevo, ale překližka.

Jak vaše lodě končí? Víte to?
Pochopitelně, že jsme zvědaví, co se s nimi děje, protože naše lodě mají určitou životnost. Máme vyzkoušené, že vydrží deset let intenzivního provozu. Jeden z našich drakkarů totiž jezdil deset roků po Vltavě a vozil turisty. Natáčení přitom trvá jenom krátkou dobu. Většinou ale nezjistíme, co s nimi pak je. Ale třeba u Tristana máme hned dvě historky. Podle jedné loď zanikla v bouři, která přišla nečekaně a zničila ji, protože byla špatně ukotvená. Podle druhé prý stejná loď skončila v Irsku jako předzahrádka u nějaké hospody.

Plavil jste se i na některé z vašich lodí?
Prakticky ne, protože jakmile je doděláme, hned si je odvezou. Ale jednou, před několika lety, když se připravoval seriál Vikingové, tak jsme lodě předávali v Irsku. Vyložili nám je na břehu jezera, mimochodem stejného, u kterého se točil legendární Excalibur, a tam jsme mohli lodě na vodě vyzkoušet a zacvičit posádku, která se s nimi pak plavila.

Díváte se na filmy, pro které lodě a zbroj vyrábíte?
Osobně se na filmy dívám rád, takže ano, navíc je sleduji i ze studijních důvodů. Zajímá mne, do jaké míry tam ty věci, které jsme pro film vyráběli, hrají. Někdy se stává, že vůbec, že po finálním sestřihu vypadá snímek úplně jinak, než si to tvůrci představovali na začátku. Víme, že třeba ze Síně smrti, pro kterou jsme pro film Vetřelec versus predátor dělali některé věci, je teď hospoda, a ve filmu jsme ji prakticky moc neviděli. To se stává. Ale je dobré sledovat, jak se filmařina vyvíjí, abychom dopředu věděli, co po nás mohou chtít.

Který z filmů, pro které jste tvořil, máte nejraději?
Osobně mám velmi rád Van Helsinga, pro který jsme dělali člun. Je natočený velmi dynamicky se skvělou výpravou. Jsou i filmy, které se mi moc nelíbí, ale ty nebudu pomlouvat.

A jsou některé snímky, kde je vašich rekvizit opravdu hodně?
Nejsme tak veliká společnost, abychom vystrojili celý film. Ale třeba v Aféře s náhrdelníkem, která se točila přímo ve Versailles, jsme měli asi šest lodí. Hrála tam Hillary Swanková, pozdější držitelka Oscara. Nebo seriál Vikingové, ten se bez lodí neobejde, takže pořád se tam naše lodě vrací. A pro Narnii jsme zase vyráběli zbroj pro asi třísetčlennou armádu.

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. října 2021,  aktualizováno  25.7 22:08

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlavní tah na Moravu bude po deset dní zavřený, kamiony si zajedou 71 kilometrů

Tato zpráva se nebude číst lehce řidičům kamionů. V souvislosti s opravovaným silničním tahem I/35 u Moravské Třebové na ně po dobu deseti následujících dní čeká 71 kilometrů dlouhá objížďka. Trasa z...

25. července 2024  16:44

Archeologové odvezli nález do nemocnice, CT odhalilo obsah starý tři tisíce let

Výstava Detektory v archeologii na Přerovsku, která trvá v Muzeu Komenského v Přerově až do října, představuje zajímavé archeologické nálezy z různých časových období. Jedinečným exponátem výstavy je...

21. července 2024  7:03

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čmárance vandalů ho štvou, a tak je přetírá. Pomohl mi jediný člověk, říká

Premium

Nechtěl, aby si jeho dcera při cestě do školky nebo procházce parkem myslela, že počmárané zdi, hákové kříže a oplzlé nápisy jsou běžná věc. Josef Kovář z Olomouce proto nakoupil barvy a malířské...

23. července 2024

Matador či nováček. Na olympijské medaile pomýšlejí i rodáci z Olomouckého kraje

V tomto tisíciletí se ještě nestalo, že by sportovec z Olomouckého kraje přivezl z letních olympijských her medaili. O prolomení negativní bilance se letos na XXXIII. olympiádě, která v Paříží...

26. července 2024  13:57

Kamion nedal přednost, srážka odhodila další auto do cesty třetímu. Pět zraněných

Krátce po čtvrteční sedmnácté hodině se na silnici 55 u obce Horní Moštěnice na Přerovsku stala vážná dopravní nehoda tři vozů. Starší řidič nákladního automobilu nedal při odbočování přednost...

26. července 2024  11:14

Stavba vysokorychlostních tratí z Brna začne příští rok, řekl ministr Kupka

Výstavba prvního úseku vysokorychlostní železniční trati (VRT) mezi Brnem a Přerovem by měla začít v příštím roce. Práce na úseku mezi Brnem a Břeclaví začnou v roce 2026, úsek Moravská brána pak...

26. července 2024  10:07,  aktualizováno  10:19

Lupiči se vydávali za policisty, kvůli pár stokorunám jim hrozí až 12 let

Kriminalisté zadrželi čtyřčlennou skupinu, kterou obvinili z dubnového loupežného přepadení v Prostějově. Muži vydávající se za policisty přepadli dvaačtyřicetiletého muže i s jeho ženou. Místo...

26. července 2024  9:17

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....