Zbroj armády z filmové Narnie i lodě vikingů vyrábí dílna na Přerovsku

  12:53
Lodě z jeho dílny vozí na plátně oscarové hvězdy i divoké Vikingy, vyráběl zbroj pro třísetčlennou armádu ve filmové Narnii. Za rekvizitami, které znají až v Hollywoodu, stojí Radim Zapletal z Lázníček na Přerovsku ze společnosti Kolumbus 92.

Radim Zapletal z Lázníček na Přerovsku, výrobce filmových rekvizit. V jeho dílně vznikla například zbroj pro třísetčlennou armádu v Narnii. Vyráběl také lodě pro oscarové hvězdy i divoké Vikingy. | foto: Tomáš Frait, MAFRA

Největší loď, kterou kdy se svými spolupracovníky vyráběl, byl drakkar pro Tristana a Isoldu. „Teď už jsme se dostali do postavení, že se na nás pravidelně obracejí zahraniční filmové produkce,“ říká Zapletal. Naposledy jeho firma tvořila pro další sérii populárního fantasy seriálu Hra o trůny.

V minulých letech se o vás psalo v souvislosti s výrobou zbroje pro filmovou Narnii. Čím se zabýváte nyní?
V poslední době se soustřeďujeme na výrobu filmových a divadelních rekvizit, především replik historických lodí. Teď už jsme se dostali do postavení, že se na nás pravidelně obracejí zahraniční filmové produkce, pokud pro natáčení nějakou loď potřebují.

Radim Zapletal z Lázníček na Přerovsku, výrobce filmových rekvizit.

Jaká byla vlastně vaše první práce pro film?
Začínali jsme v druhé půlce 80. let pro televizi, kde se měl točit seriál Hejtman Jiřík z Poděbrad v hlavních rolích s mladým Markem Vašutem a mladým Jiřím Pomejem. Z televize nás oslovili, ať jim vyrobíme zbroj. Protože seriál měl být asi ideologicky laděný a doba se změnila, projekt padl a ty zbroje skončily v jiných projektech. A když se v roce 1989 točil televizní silvestr, měl v něm Zdeněk Podskalský scénu, kde se utkají dva rytíři, přičemž jednomu měla postupně odpadávat zbroj, až se z rytíře vyklubala nahá dívka. Nakonec jej ale nevysílali. Až teď nedávno v rámci vzpomínání Zdeňka Podskalského to bylo jako ukázka. Ale práce pro televizi není zase až tak častá.

A u filmu jste tedy začali kdy?
Kdysi jsme jako šermíři plánovali, že si postavíme loď a že v roce 1992, kdy bylo výročí cesty Kryštofa Kolumba, pojedeme do Ameriky. Měla tam jet i skupina replik lodí z filmu Ztracený rok. Bohužel se nám to vzhledem k různým okolnostem nepodařilo, ale protože se to medializovalo, dozvěděli se o nás filmaři, kteří v té době točili na Barrandově. Byly to filmy Mlhy Avalonu a Aféra s náhrdelníkem. Kdosi si vzpomněl, že na Moravě někdo dělá lodě, tak nás oslovili.

Pomohla vám éra, kdy se v Česku natáčely zahraniční filmy jako na běžícím pásu?
To byla zlatá éra po roce 2000, která trvala asi šest nebo sedm let. Bohužel pak Barrandov nedostal finanční podmínky a zahraniční filmaři začali jezdit jinam. Postavily se ateliéry v Bulharsku, Maďarsku nebo Rumunsku. Produkce šly prostě za levnější výrobou. Přitom u nás byly nasmlouvané velké filmy, například poslední díl Harryho Pottera nebo James Bond či Narnie, a nakonec z toho sešlo. My sami už jsme dělali návrhy pro další díl Hellboye. Postihlo to celou řadu lidí včetně nás. Ale nakonec nás oslovili lidé přímo ze zahraničí, nešlo to už přes Barrandov jako předtím, takže jsme se na něm stali nezávislými. Zatím to funguje velmi dobře. Lidé, kteří pro filmové produkce zajišťují rekvizity, jsou mezi sebou v kontaktu. Třeba lidé ze seriálu Vikingové o nás řekli produkci Hry o trůny a ti nás pak oslovili. Takže si nás teď většinou vyhledávají sami.

Čím jste si filmové producenty tak získali?
Přišli jsme na způsob výroby, který je jednoduchý, rychlý a levný. A pro ty filmové produkce je to zásadní. Většinou se na nás obracejí ve chvíli, kdy už skoro na tu výrobu není čas. Praxe bývala vždy taková, že se sháněly a přestavovaly lodě, které se vozily z přímořských států. My jsme ale přišli s tím, že dokážeme vyrobit novou loď přesně podle představ výtvarníka v krátkém čase a za velmi rozumné peníze.

Kolik lodí jste už vyrobili?
Už asi přes třicet.

Jen pro filmové produkce nebo i pro soukromníky?
To hlavní přináší film, ale máme i jiné zájemce. Před lety to byla skupina Rytieri z Trenčína, která chtěla starořeckou diéru. Měli pro to dokonce vlastní příběh, aby měla taková loď pod Trenčínem opodstatnění. Tak už kvůli tomu jsme jim tu loď udělali, jinak takové věci běžně nevyrábíme. Naše technologie je totiž víceméně filmová.

Filmová loď je zřejmě především o exteriéru. Nepotřebuje mít do detailu vyrobené kajuty, to už se dělá ve studiu, ne?
Zatím jsme nedělali žádné kajutové lodě. V současné době je třeba hodně módní vlna filmů o vikinzích, teď například běží stejnojmenný irský seriál, předtím se točily filmy Tristan a Isolda nebo Král Artuš, kde se lodě vikingského typu používaly. A to je naše parketa. Všechny lodě vyrábíme s tím, že se budou pohybovat na vodě, často i na moři, takže splňují požadavky pro plavbu samotnou. Největší loď, kterou jsme dělali, byl drakkar pro Tristana a Isoldu, který byl šestnáct metrů dlouhý a čtyři metry široký a byl schopen uvézt stovku lidí.

Vycházíte při stavbě ze skutečných historických lodí?
Samozřejmě, dnes už si všechno najdete na internetu nebo pomocí jiných zdrojů, ale tyhle věci používáme hlavně kvůli funkční stránce našich lodí. Jak to má nakonec vypadat, rozhoduje produkce, většinou výtvarník. Někdy chtějí i návrhy od nás, z těch si pak vybírají. Do legend a fantasy věcí, jako je Hra o trůny, už se nedělají konkrétní repliky historických lodí, ale takové fantasy, které pouze vycházejí z konstrukce drakkarů. Tam se hodně používá ne dřevo, ale překližka.

Jak vaše lodě končí? Víte to?
Pochopitelně, že jsme zvědaví, co se s nimi děje, protože naše lodě mají určitou životnost. Máme vyzkoušené, že vydrží deset let intenzivního provozu. Jeden z našich drakkarů totiž jezdil deset roků po Vltavě a vozil turisty. Natáčení přitom trvá jenom krátkou dobu. Většinou ale nezjistíme, co s nimi pak je. Ale třeba u Tristana máme hned dvě historky. Podle jedné loď zanikla v bouři, která přišla nečekaně a zničila ji, protože byla špatně ukotvená. Podle druhé prý stejná loď skončila v Irsku jako předzahrádka u nějaké hospody.

Plavil jste se i na některé z vašich lodí?
Prakticky ne, protože jakmile je doděláme, hned si je odvezou. Ale jednou, před několika lety, když se připravoval seriál Vikingové, tak jsme lodě předávali v Irsku. Vyložili nám je na břehu jezera, mimochodem stejného, u kterého se točil legendární Excalibur, a tam jsme mohli lodě na vodě vyzkoušet a zacvičit posádku, která se s nimi pak plavila.

Díváte se na filmy, pro které lodě a zbroj vyrábíte?
Osobně se na filmy dívám rád, takže ano, navíc je sleduji i ze studijních důvodů. Zajímá mne, do jaké míry tam ty věci, které jsme pro film vyráběli, hrají. Někdy se stává, že vůbec, že po finálním sestřihu vypadá snímek úplně jinak, než si to tvůrci představovali na začátku. Víme, že třeba ze Síně smrti, pro kterou jsme pro film Vetřelec versus predátor dělali některé věci, je teď hospoda, a ve filmu jsme ji prakticky moc neviděli. To se stává. Ale je dobré sledovat, jak se filmařina vyvíjí, abychom dopředu věděli, co po nás mohou chtít.

Který z filmů, pro které jste tvořil, máte nejraději?
Osobně mám velmi rád Van Helsinga, pro který jsme dělali člun. Je natočený velmi dynamicky se skvělou výpravou. Jsou i filmy, které se mi moc nelíbí, ale ty nebudu pomlouvat.

A jsou některé snímky, kde je vašich rekvizit opravdu hodně?
Nejsme tak veliká společnost, abychom vystrojili celý film. Ale třeba v Aféře s náhrdelníkem, která se točila přímo ve Versailles, jsme měli asi šest lodí. Hrála tam Hillary Swanková, pozdější držitelka Oscara. Nebo seriál Vikingové, ten se bez lodí neobejde, takže pořád se tam naše lodě vrací. A pro Narnii jsme zase vyráběli zbroj pro asi třísetčlennou armádu.

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Olomouc - Sparta 3:1, obhájce dostal tři góly do půle, vítězové si zajistili Evropu

Sparťanští fotbalisté propadli i ve finále poháru. V Olomouci proti domácí Sigmě dostali tři góly do poločasu a podlehli 1:3, když po přestávce se zmohli jen na snížení Rrahmaniho z penalty. Olomouc...

Chcete berle na machrování? Zpěváka O5 a Radeček šokoval přístup na pohotovosti

Nepříjemnou zkušenost z pohotovosti popsala na Facebooku šumperská kapela O5 a Radeček. Její zpěvák Tomáš Polák dostal po sobotním vystoupení velké bolesti a v dodávce, kterou se hudebníci vraceli z...

Vrcholky hor o víkendu pokryla vrstva sněhu. Na Praděd ráno neprojeli pekaři

Na hřebenech Jeseníků napadlo v sobotu a v noci na neděli přes deset centimetrů sněhu. Pokrývka se navíc stále zvětšuje, sníh padal i v průběhu neděle. Podobná situace je na vrcholcích Beskyd....

Příšerné. Zodpovědnost neseme všichni. Sparťanský kouč Friis o zničující prohře

Do jeho očí byste se v tu chvíli dívat nechtěli. Trenér sparťanských fotbalistů Lars Friis prohrané pohárové finále těžce nesl. „Takhle hrát nemůžeme, v první půli to od nás bylo strašidelné....

Vysmátý papež na ikonické fotce. Jana Pavla II. v Olomouci vítali jako rockovou hvězdu

Premium

V době, kdy celý svět sleduje první kroky papeže Lva XIV., má Olomouc svou vlastní malou „papežskou“ událost. Přesně před 30 lety se na Hané zastavil Svatý otec Jan Pavel II. I když jsou oslavy...

21. května 2025  15:14

Hned dvě auta v plamenech. Hasiči vyzkoušeli i speciální těžkou pěnu

Hned dva dramatické požáry automobilů hasili v úterý v podvečer hasiči na Olomoucku. Jedno auto bylo zcela zničené, na druhém byla škoda za desítky tisíc korun. Hasiči využili při zásahu...

21. května 2025  11:31

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  21.5 11:18

Unavený řidič usnul a narazil s dodávkou do stromu, vyvázl bez zranění

Až o vzrostlý strom se zastavila dodávka značky Renault, která v úterý večer havarovala na silnici I. třídy v katastru obce Sobotín na Šumpersku. Řidič ve středních letech s ní jel ve směru k obci...

21. května 2025  10:28

Lékař, který neošetřil frontmana Radečků, se mu později osobně omluvil

Frontman šumperské kapely O5 a Radeček Tomáš Polák, jehož silně bolavou nohu o víkendu neošetřil lékař na pohotovosti nemocnice v Ústí nad Orlicí, se od něj dočkal omluvy. Kapela musela svého...

21. května 2025  9:54

Pozor, zde je tlačenice. Turisty v Jeseníkách informují sčítače o návštěvnosti

Rozptýlit turisty a zabránit pokud možno návalům na nejatraktivnějších místech nejvyšších moravských hor. K tomu má pomoci více než dvacítka elektronických sčítačů návštěvnosti, které instaluje na...

21. května 2025  5:53

Nový domov pro seniory. Jsou jako doma, vidí zeleň, ústav poznat není

Třiadevadesátiletá Helena Fialová vidí ze svého pokoje v novém domově seniorů ve Šternberku na svůj domek. „Támhle bydlím,“ ukazuje na stavení vzdálené jen pár metrů. Jako by tak pořád byla doma....

20. května 2025  14:53

Lidl prozradil, kde otevře náhradu za zrušený pražský outlet

Obří outletová prodejna společnosti Lidl se v létě odstěhuje z pražských Štěrbohol. Novou řetězec otevře na Moravě, v obchodní zóně v Olomouci.

20. května 2025  13:06

Pokuta za podvod s dotacemi na plavání. Je to politický boj, tvrdí zastupitel

Okresní soud v Prostějově uznal trenéra plavání a opozičního zastupitele Aleše Matyáška (Na rovinu) vinným z dotačního podvodu a uložil mu pokutu ve výši 50 tisíc korun. Matyášek se proti verdiktu...

20. května 2025  12:55

Likér z moravské vesničky oslnil San Francisko, porotci ho ochutnávali tři roky

Ovocný řemeslný likér Višnička značky Ratafia Almond Spirit z Olomouckého kraje oslňuje svět. Získal nejvyšší možné ocenění Platinovou medaili na jedné z nejstarších a nejprestižnějších soutěží...

20. května 2025  11:27

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Petrovičtí spojí osud v Olomouci. Fandit bude celá rodina v čele s babičkou

V genech má vepsanou skvělou hokejovou kariéru. Jeho dědeček je uznávaný hokejový trenér, táta zase někdejší hráč NHL a mistr světa. Další krok k přiblížení se svým předkům chce 23letý Rayen...

20. května 2025  10:56

Matýs: Mám nejvyšší ambice. Olomouc udělala dojem, projevila největší chtíč

V olomoucké plechárně odehrál svůj úplně první zápas v hokejové extralize, tehdy v dresu Pardubic. Po šesti letech se útočník Ondřej Matýs opět vrací na místo činu. Po dvouleté štaci v Plzni a...

20. května 2025  10:15
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.