Pátek 28. února 2020, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 28. února 2020 Lumír

Olomoucká radnice chce ukotvit tramvajové troleje na další desítky domů

  13:25aktualizováno  13:25
Trolej či přípojka pro lampu na čelní stěně vlastního domu, nebo sloup na chodníku před ním. Volba, která v nejbližší době čeká řadu majitelů domů v centru Olomouce. Radnice totiž plánuje v historickém jádru velkou rekonstrukci šesti ulic, do níž spadá také obnova tramvajové trati či položení nových kolejí.

Kvůli chystaným opravám i novým kolejím v centru Olomouce radnice řeší, kam umístit tramvajové troleje. | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Nad koleje však bude potřeba zavěsit troleje a vedení města teď řeší, jak to udělat. Na některých místech se bez souhlasu občanů neobejde.

„Předpokládáme, že využijeme hlavně stávající kotvy, a jen v nezbytných případech počítáme s osazením nových,“ podotýká náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec.

Celkem jde přibližně o 150 věcných břemen v podobě kotev či přípojek pro veřejné osvětlení.

Na jednání s vlastníky domů se radnice chystá v ulicích Sokolská, Zámečnická, U Hradeb, Slovenská, Kačení a Vodární. V nejbližších letech je kvůli špatnému stavu inženýrských sítí, především kanalizace, čeká výrazná proměna.

Nový kus trati v centru poslouží při výlukách

Velkou změnou budou úplně nové tramvajové koleje v Zámečnické ulici, jež propojí stávající trať v ulicích 8. května a Sokolské. „Tato smyčka poslouží jako rezerva při výlukách či nehodách,“ vysvětluje mluvčí radnice Radka Štědrá.

Město bude nový kus trati potřebovat i při rekonstrukci Sokolské ulice. Je to totiž jediná trasa, po níž se dnes do celého města dostanou tramvaje z depa. Až bude Sokolská rozkopaná, budou vyjíždět po nových kolejích v Zámečnické ulici.

Radnice jako úplně první krok musí s lidmi vyjednat ukotvení trolejí a také elektrických přípojek nového veřejného osvětlení.

„Chápeme, že je to zásah do vlastnických práv, proto budeme nabízet i finanční náhradu,“ uvádí Jakubec.

Je ale otázkou, kolik vlastníků na tuto kompenzaci uslyší, dostanou totiž řádově tisíce korun.

„Bereme to spíše jako symbolickou částku. Chceme apelovat na lidi, aby se podíleli na vzniku krásného veřejného prostranství,“ říká náměstek.

Radnice osloví kolem 190 vlastníků, protože některé domy jich mají víc. „Není jisté, zda se je podaří všechny zkontaktovat. Někteří jsou i v zahraničí,“ dodává Jakubec. První informace o tom, jak se vyjednavačům daří, chce mít do konce června.

Překážkou zřejmě budou obavy lidí, že jim ukotvení trolejí poškodí nemovitost. V Olomouci je to velké téma. Když v roce 2011 zabil v ulici 8. května ženu utržený kus štítové stěny, ukázalo se, že za pád zdiva mohly kromě zastaralých technologií stavby i otřesy od tramvají a pnutí jejich elektrického vedení.

Když se trolej pohupuje, třesou se skleničky

Špatnou zkušenost s trolejemi mají i lidé na nedaleké třídě 1. máje. Zde se město kvůli její loni dokončené rekonstrukci snažilo s majiteli domů domluvit, aby mohlo troleje na jejich fasádách znovu uchytit.

Třeba v rodině Petra Kopečného, jehož dědečkovi na třídě 1. máje patří část jednoho domu, ale neuspělo.

„Stačí, když se trolej pohupuje, začnou se třást skleničky. Ani nemusí projíždět tramvaj. V bytě jsme opravili omítky, už za tři čtyři měsíce se ale objevily praskliny,“ popsal Kopečný před časem.

Jakubec obavám rozumí. „Dnes ovšem máme jiné technologie, pnutí bude menší. Navíc se trať bude rekonstruovat, objeví se tam nové způsoby tlumení vibrací. Všechny negativní vlivy tramvají by se tak měly snížit,“ ujišťuje Jakubec.

Jeho slova potvrzuje i olomoucký statik Jaromír Vrba, který se před sedmi lety podílel na vyšetřování neštěstí v ulici 8. května. Vyzdvihuje důležitost odpružení kolejí. „Upevnění na dům nemusí být až zas tak bolavé. Ovšem za předpokladu, že je trať správně odpružená,“ uvádí Vrba.

Klíčové také je, jestli je stavba v dobrém stavu. Pokud ne, ani sebelepší pryž u kolejí nepomůže.

Všechny domy, na které by se zavěšení trolejí mělo vrátit, či by na nich mělo být nově, proto prověří statik. Ten posoudí, zda tam mohou být či nikoliv.

Nejproblematičtější bude podle náměstka zavěšení trolejí u křižovatek, kde je laicky řečeno nad velkou plochou nataženo víc trolejí v nejrůznějších směrech.

Statik bude muset prohlédnout i faru

Jakubec tak už teď ví o dvou místech, kde bude na posudku experta hodně záležet. První je mořická fara, její roh by byl pro opětovné uchycení trolejí ideální.

„Druhá křižovatka je u Jazz Tibet Clubu, také tam bude ukotvení. Zřejmě na velký sloup, který se bude muset dát do dvora, v němž je zázemí obchodního domu Koruna,“ přibližuje Jakubec.

Právě sloupy jsou ale řešením, kterému se chce město vyhnout. Nechce vysadit „les sloupů“. Radnice za ně loni schytala kritiku při otevření opravené třídy 1. máje.

Podívejte se na sloupy, jež lemují třídu 1. Máje. Blokují i pohled na kostel

  • Nejčtenější

Desítky lidí na Jesenicku pátraly po šestileté dívce, našly ji mrtvou

Několik desítek hasičů, policistů a místních dobrovolníků v noci pátralo ve Zlatých Horách na Jesenicku po pohřešované...

Olomouc - Sparta 1:0, hosté selhali při rohu, v závěru nedali šance

Ani se změnou trenéra nepřišla změna na hřišti. Sparťanští fotbalisté po nepříliš výrazném výkonu podlehli v 22. kole...

Starosta podle svědků zbil po vesnickém plese manželku. Upadla, tvrdí on

Část obyvatel Hlušovic na Olomoucku požaduje rezignaci starosty a krajského zastupitele Jaromíra Malého. Svědci tvrdí,...

Dobrá hra nic neřeší, potřebujeme body. A o ty jsme přišli, litoval Kotal

Neměl moc času, aby mdlý tým stihl probudit, tak vsadil na léčbu šokem. Hráčům naordinoval v tréninku tvrdý dril, v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Starší než Jágr. Bek Vykoukal nastoupil k zápasu po osmi letech

Není to legrace? Vždyť hokej nehrál osm let a v březnu bude mít 49 let. Také jihlavského soupeře stejně jako většinu...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

V Olomouckém kraji jsou v izolaci desítky lidí, čeká navrátilce z Itálie

Kvůli riziku, že se během pobytu v místech s výskytem koronaviru nakazili, končí navrátilci do Olomouckého kraje v...

Modernější vlaky v Olomouckém kraji nevyjely, České dráhy přijdou o miliony

Olomoucký kraj sníží o 39,7 milionu korun kompenzaci, kterou letos pošle Českým drahám za dopravní obslužnost...

Muž napadený sekáčkem po třech týdnech zemřel, útočník čin plánoval

Z prvního letošního pokusu o vraždu v Olomouckém kraji se po necelém měsíci stal dokonaný trestný čin. Majitel domu, na...

Myslivci budou víc lovit, přemnožená zvěř ničí vysazené stromky

Na pulty obchodů by se letos mělo dostávat více zvěřiny, než bylo dosud zvykem. Lesníci totiž potřebují v Olomouckém...

Najdete na iDNES.cz