Za necelých deset měsíců dokázala služba SMS jízdenka vydělat miliony korun. (ilustrační foto)

Za necelých deset měsíců dokázala služba SMS jízdenka vydělat miliony korun. (ilustrační foto) | foto: g

SMS jízdenka vydělává miliony korun a snižuje počty černých pasažérů

  • 68
Služba SMS jízdenka, kterou spustil Dopravní podnik hlavního města Prahy na sklonku loňského roku, se těší u zákazníků velké oblibě. Za deset měsíců své existence vydělala zúčastněným firmám miliony korun. Konkrétní čísla společnosti tají.

V průměru se za jeden den prodá 22 500 SMS jízdenek, službu za celou dobu jejího fungování využily desítky tisíc uživatelů. Jen zákazníci operátora T-Mobile nakoupili za poslední červencový týden 72 tisíc jízdenek.

"Službu považujeme za mimořádně úspěšnou, a to nejen z hlediska českého trhu, ale i v porovnání s řešeními podobného typu v rámci Evropy," říká Martin Žabka, mluvčí společnosti Telefónica O2. "Podrobná data o počtu jízdenek bohužel nejsme oprávněni sdělit," dodává.

Vodafone registruje dle informací z tiskového oddělení operátora 57 tisíc pravidelných zákazníků SMS jízdenky.

"Současný zkušební provoz prokazuje, že se jedná o produkt, který si našel svou cílovou skupinu," uvádí Odřej Pečený, mluvčí pražských Dopravních podniků.

Službu podle něj vnímají zákazníci velmi pozitivně. Stížnosti se pohybují v řádech desítek až stovek v průběhu necelých deseti měsíců provozu. Během této doby došlo k několika úpravám systému, například z pohledu zasílání klíčového slova DPT a jeho chybných kombinací.

Cena SMS jízdenky za dobu jejího fungování vzrostla z 20 na 26 korun. Vývojem prošla i část reklamační a vybavení revizorů. Uživatelé služby mají nově možnost stáhnout daňové doklady na stránkách smsjizdenka.cz.

Z průzkumů o tarifních zvyklostech cestujících navíc firmě vychází, že 60 procent uživatelů SMS jízdenky jsou cestující, kteří dosud byli ve většině případů tak zvanými "nedobrovolnými černými pasažéry". Tedy lidmi, kteří by rádi cestovali s platným jízdním dokladem, ale neměli možnost si ho před jízdou zajistit.

"To znamená, že přináší podniku i nový zdroj tržeb. Do DPP již přinesla SMS jízdenka peníze v řádech desítek milionů korun," dodává Pečený.

Provozovatelem služby jsou Dopravní podniky hlavního města Prahy, technicky ji zajišťují firmy Crowsnest a Erika. V červenci 2008 byla stejná služba spuštěna v Ústí nad Labem a uvažuje se o dalším rozšiřování.