Podle Jamese a Bethany Modisettových se Apple měl provinit tím, že neaplikoval patentovanou vlastnost aplikace, která stojí za smrtelnou nehodou. K ní došlo ve středu 24. prosince 2014 na mezistátní dálnici 35W v texaském okrese Denton County.
Modisettovi tehdy museli zpomalit kvůli dopravní zácpě. A do jejich vozu, ve kterém s rodiči cestovaly i dcery Isabella a Moriah, záhy zezadu narazilo SUV řízené dvacetiletým Garrettem Wilhelmem. Rychlost jeho vozu byla v době střetu podle informací portálu Phonearena 65 mil v hodině (105 km/h). Mladší z dívek, pětiletá Moriah, byla v kritickém stavu transportována letecky do místní dětské nemocnice a vážným zraněním krátce po převozu podlehla.
Kvůli mobilním aplikacím přibývá smrtelných nehod na silnicích v USA |
Viník nehody při vyšetřování přiznal, že za volantem se místo situaci na dálnici věnoval hovoru prostřednictvím FaceTimu. Tato aplikace umožňuje uživatelům iPhonů/iPadů uskutečňovat videohovory, od roku 2013 (s příchodem iOS 7) pak také hlasové hovory. Mladík svým přiznáním jen potvrdil zjištění policistů, kteří v jeho voze na místě nehody našli iPhone 6 Plus se stále aktivní aplikací FaceTime.
Právníci Modisettových v žalobě, jejíž značná část se věnuje statistice nehod v USA, upozorňují, že i přes patentovou žádost z prosince 2008 a udělení patentu v dubnu 2014 na technologii zabraňující používání FaceTimu za jízdy, nebyl Apple dosud schopný tuto uvést do praxe. Apple je proto obviněn z úmyslného a vědomého přehlížení práv a bezpečnosti jiných (osob) za účelem zisku.
Žalující strana mimo jiné tvrdí, že počínání samotného viníka nehody je „neoddělitelně spjato“ právě s uvedeným pochybením Applu. Je také přesvědčena, že náklady na uvedení technologie do praxe jsou pro firmu mizivé, Apple by se tak neměl omlouvat finanční nákladností takového procesu.
Mají bič na neukázněné řidiče. Odhalí použití mobilu za volantem |
Přes všechna obvinění, co vše Apple z pohledu poškozených udělal špatně, není překvapivě předmětem žaloby požadavek na zavedení funkce blokování FaceTimu při jízdě u současných či budoucích modelů iPhonů/iPadů. Žalující strana po společnosti požaduje pouze adekvátní odškodnění pokrývající mimo jiné léčebné výlohy či vzniklou škodu, a to ve výši, jakou uzná za vhodnou samotný soud.
Za zmínku stojí ještě fakt, že americký Texas nemá žádný zákon, který by zakazoval či jakkoli omezoval používání mobilního telefonu na místních dálnicích řidiči staršími 18 let.