Tou firmou, která jako jediná z těch velkých rostla, je Apple. Meziročně si ve třetím čtvrtletí polepšil o 1,6 procenta, ostatní hráči z velké pětky podle IDC ztratili od osmi do závratných 22 procent.
Inflace trápí velkou část světa a zákazníci si pořádně rozmýšlejí, do čeho budou investovat. V případě smartphonů to jsou především levnější modely. Cílová skupina zákazníků tohoto segmentu šetří a výměnu telefonu odložila na lepší časy. Mnoho z nich ani nový přístroj nepotřebuje, pořídili si ho loni či předloni, kdy v covidové pandemii (s výjimkou začátku v prvním kvartále 2020) byly prodeje slušné.
To potvrzuje statistika další výzkumné agentury Canalys, kdy v roce 2020 a 2021 byly některé kvartály prodejně velmi dobré. Ale celkově jsou prodeje pod výsledky z předchozích let. Celý trh se smartphony dlouhodobě stagnuje či klesá.
V případě dat IDC si první pozici celkem s přehledem udržel Samsung. I on sice zažil meziroční propad necelých osm procent, ale i s ním má větší tržní podíl než před rokem ve stejném období. O Applu už byla řeč, jako jediný si meziročně polepšil. Applu se daří dlouhodobě, přestože prodává v podstatě jen drahé zboží.
Samsung s Apple se blíží společnému celosvětovému tržnímu podílu 40 procent, což je velmi dominantní číslo. Z předchozích průzkumů z evropského trhu je podíl těchto dvou značek ještě výraznější. A nevypadá to, že by se měl tenčit, spíš naopak.
Třetí Xiaomi podle IDC prodalo meziročně o 8,6 procenta přístrojů méně. Celosvětový tržní podíl přes 13 procent se však téměř nezměnil. Mnohem hůř jsou na tom dvě značky z koncernu BBK Electronics. Oppo i Vivo prodávají dlouhodobě velmi podobné množství přístrojů, IDC jim proto přisoudilo společnou čtvrtou příčku.
Jenže meziročně si obě značky pohoršily o závratných 22 procent, úplně přesně Vivo o 22,1 procenta a Oppo o 22,3 procenta. Tím se oběma firmám snížil globální tržní podíl z deseti na 8,6 procenta.
Ostatní výrobci, kde jsou silné značky jako Honor, Realme a Motorola či tradiční jako Nokia a Sony, nebo mnoho dalších, celkově zaznamenali meziroční pokles o necelých devět procent. Z tohoto údaje IDC ovšem nejde vyčíst, jak se jim jednotlivě dařilo. Tato data ovšem všeobecně dostupná nejsou a to i od jiných výzkumných agentur.