Vaší značce mobilů se aktuálně buď moc nedaří a nebo je na tom mizerně

  • 18
Trhu se smartphony dlouhodobě vládnou Samsung a Apple. Ani těmto firmám se loni nevyhnuly potíže, celkový pokles trhu má vliv i na ně. Ale ostatní výrobci jsou na tom většinou hůř, jejich tržní podíl totiž většinou klesal. Následující měsíce mohou na trhu přinést mnohé zvraty.
Ilustrační snímek

Že loni trh se smartphony výrazně meziročně poklesl, jsme již psali. Analytická společnost Omdia teď vydala data, která tento pokles potvrzují. Zatímco společnost IDC tvrdí, že meziročně vloni prodeje smartphonů poklesly o 11,3 procenta, Omdia říká, že meziroční pokles je „jen“ 9,9 procenta. I nová data přitom potvrzují, že největší „sešup“ zažil trh v jinak tradičně silném čtvrtém čtvrtletí.

Podle dat společnosti Omdia se dokonce v tradiční silné vánoční sezóně prodalo méně smartphonů, než ve třetím čtvrtletí, zákazníci tedy začali opravdu intenzivně šetřit. Pokles celého trhu mezi čtvrtletími byl relativně mírný, pouze 0,7 procenta. Ale meziročně se trh propadl o 15,4 procenta, když se místo téměř 360 milionů smartphonů ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 vloni ve stejnou dobu prodalo jen něco přes 300 milionů chytrých telefonů.

Vítězem je v tomto případě Apple, který si v závěru roku pro sebe ukousl rovnou čtvrtinu trhu a stal se tedy jasnou jedničkou. Oproti třetímu čtvrtletí, které je pro něj tradičně slabé, protože se čeká na nové iPhony, se ve čtvrtém, kdy se novinky začaly prodávat, meziročně zvedl o 41,6 procenta. Ale přesto nebylo ani jeho loňské čtvrté čtvrtletí tak silné, jako to předloňské, meziroční propad činil 13,3 %. Samsung padal jak meziročně (-15,4 procenta), tak mezi čtvrtletími (-8,8 procenta) a v závěru roku se tak musel spokojit s tržním podílem 19 procent a pozicí dvojky na trhu.

Za celý rok ještě Samsung první místo a tedy pozici největšího výrobce smartphonů na světě uhájil, Apple na něj ale již zle dotírá. Jestli se letošní špičkové smartphony řady S23 na trhu neuchytí, může mít Samsung problém. Novinky šanci mají, sice na papíře nepředstavují proti loňským modelům zásadní pokrok, ale v praxi se jeví být dobře vyladěné a na řadě trhů nezdražily, což může Samsungu pomoct.

Trh se smartphony ve 4. čtvrtletí 2022 (zroj: Omdia)
výrobce4Q223Q224Q21čtvrtletní změnameziroční změna
prodej (mil. kusů)podílprodej
(mil. kusů)
podílprodej
(mil. kusů)
podíl
1Apple7425%5217%8524%41.6%-13.3%
2Samsung5819%6421%6919%-8.8%-15.4%
3Xiaomi3311%4113%4513%-18.0%-26.5%
4Vivo248%258%329%-6.7%-25.8%
5Oppo Group238%2910%339%-20.3%-29.1%
6Transsion176%186%185%-2.3%-3.4%
7Honor145%145%154%-0.7%-6.0%
8Realme114%144%175%-16.9%-31.5%
9Motorola114%114%134%-1.8%-10.4%
10Huawei82%93%51%-12.8%59.6%
 Ostatní289%279%267%3.3%7.1%
 Celkem302100%304100%357100%-0.7%-15.4%

Každopádně zatímco Apple a Samsung se mohou přetahovat o pozici jedničky na trhu, další značky musí vůbec přemýšlet nad tím, co budou dělat. Třeba třetí Xiaomi zažilo za celý rok sešup prodejů o rovných 20 procent, ve čtvrtém čtvrtletí meziročně dokonce o 26,5 procenta.

Celkově čtvrté Oppo se meziročně propadlo o 25,6 procenta, páté Vivo padalo o 27,1 procenta, ale v závěrečném čtvrtletí loňského roku mělo propad menší než Oppo i než byl jeho celoroční průměr a získalo tak v tomto kvartále čtvrtou pozici na trhu.

Šestá je skupina Transsion, pod kterou spadají značky smartphonů Tecno, Itel a Infinix, se kterými se můžeme setkat i u nás. Na to, že je to ambiciózní skupina s agresivní cenovou politikou a chutí k růstu je meziroční propad 8,7 procenta za celý rok 2022 docela alarmující.

Optimisticky se za celý rok 2022 podle dat společnosti Omdia tváří Honor, jeho růst 47,2 procenta je naprosto výjimečný. Jenže Honor po svém restartu po osamostatnění od Huaweie rostl prakticky „z ničeho“ a možná už narazil na určitý strop svých možností, ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku totiž klesal: o 0,7 procenta oproti třetímu čtvrtletí a o šest procent meziročně. Není to sice zdaleka tak dramatický pokles, jako u jiných a Honor tak může ještě získávat tržní podíl, na druhou stranu další růst bude pro značku už asi docela těžký.

Trh se smartphony v roce 2022 (zdroj: Omdia)
výrobce20222021meziroční
změna
prodej
(mil. kusů)
podílprodej
(mil. kusů)
podíl
1Samsung25921%27220%-4.8%
2Apple23119%23518%-1.3%
3Xiaomi15213%19014%-20.0%
4Oppo Group1079%14411%-25.6%
5vivo988%13410%-27.1%
6Transsion686%756%-8.7%
7Honor595%403%47.2%
8Realme534%584%-9.0%
9Motorola474%484%-1.4%
10Huawei282%353%-19.7%
 Ostatní1049%1098%-4.6%
 Celkem1 207100%1 340100%-9.9%

Těžké období zažívá i Realme, které meziročně kleslo o 9 procent, ale hlavně v závěru roku zažilo brutální propad o 31,5 procenta, vůbec nejvíc ze všech výrobců v top desítce. Mimochodem, Realme je v žebříčku nejmenší značkou, která patřila či patří do koncernu BBK Electronics.

Firmy se snaží vystupovat samostatně a tvrdí, že jsou na sobě nezávislé (pod Oppo spadá i OnePlus, pod Vivo zase značka iQOO, je tu ještě právě Realme, které má k Oppu víc než hodně blízko), tak vystupují i ve statistikách. Dohromady by nejspíš byly i přes dramatické propady jedničkou na trhu. Je otázkou, zda ono rozdělení značkám ve skutečnosti pomáhá, nebo je naopak táhne dolů a nebylo by lepší síly spíš spojit.

Devátou pozici si mezi výrobci smartphonů podle dat společnosti Omdia drží Motorola, která se meziročně propadla „pouze“ o 1,4 procenta a i její propad v závěru roku byl menší, než u většiny soupeřů. Desítku pak uzavírá Huawei, který je relevantní prakticky jen na trzích v Číně. Za rok padl téměř o 20 procent, ale jeho čtvrté čtvrtletí bylo silné s meziročním růstem téměř 60 procent. I tak ale Huawei v tomto čtvrtletí prodal pouze 8 milionů smartphonů a je překvapivé, že se před něj nedostala některá jiná globálněji působící značka.

Třeba Nokia nebo TCL se ale krčí ve statistikách v kolonce „ostatní“. Na tyto výrobce připadlo ve třetím čtvrtletí 28 milionů prodaných smartphonů, což představuje tržní podíl 9 procent. Stejný je i za celý rok, dohromady se podle dat prodalo 1,207 miliardy smartpohnů, výrobci mimo první desítku „udali“ 104 milionů z nich.