Dle řady analytických společností, analytiků, ale i samotných výrobců se zájem zákazníků o nákup nových smartphonů loni meziročně snížil. Na vině je nasycenost trhu, delší životní cyklus, mizící dotace operátorů, vysoké ceny a také regionální ekonomické problémy.
Ty nejvýznamnější analytické společnosti, jako jsou IDC, Strategy Analytics, Canalys se na poklesu prodejů smartphonů shodly. Podle nich se prodeje smartphonů loni propadly o zhruba čtyři až pět procent.
Jejich data se ale liší v celkovém počtu prodaných smartphonů. Nekřiklavější je rozdíl údajů od společnosti Canalys, která uvádí, že se v roce 2018 prodalo 1,388 miliardy smartphonů.
To jiná zavedená analytická společnost Strategy Analytics uvádí prodej smartphonů v loňském roce na 1,4297 miliardy kusů. Na zhruba pětiprocentním poklesu prodejů se jinak shodnou.
Ovšem z všeobecně uváděných dat se vymyká průzkum analytické společnosti Gartner. Podle ní se prodalo loni dokonce 1,555267 mld. smartphonů. Což navíc znamená meziroční růst o 1,2 procenta.
Levný iPhone XR nakonec byl hit. Ostatní novinky jsou příliš drahé |
Na čem se analytici shodnou, to je pořadí značek: Samsung, Apple, Huawei, Xiaomi, Oppo. Ovšem na počtu prodaných smartphonů jednotlivých značek už taková shoda nepanuje.
Třeba společnost Canalys uvádí, že se loni prodalo celkem 212 milionů iPhonů, když zbylé společnosti uvádějí počty prodaných iPhonů o poznání nižší.
Tím se také liší podíly jednotlivých výrobců na trhu. Canalys opět vybočuje, když uvádí podíl Applu na trhu se smartphony 15,3 procenta. Ostatní analytické společnosti jsou střízlivější.
Canalys se také liší v uvádění podílů čínských značek Xiaomi a Oppo. Data této společnosti se nejvíce liší od společnosti Gartner: 8,7 procenta, respektive 8,6 procenta proti 7,9 procenta, respektive 7,6 procenta.
Analytická data jsou tedy trochu alchymie. Čísla mohou být přesná, ale některé společnosti mohou například uvádět i naskladněné smartphony, či jen ty opravdu prodané. Alespoň přibližný obrázek si tak je nutné udělat z více dat.