Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na vlastní kůži: jak (špatně) se řídí s telefonem v ruce

Řízení s telefonem v ruce trestá silniční zákon připsáním bodů, spousta šoférů si ale pořád myslí, že tuto činnost zvládají zcela bez problémů. Vyrazili jsme proto na testovací okruh a porovnali, jak řidičské umění ovlivňuje hovor s handsfree sadou a bez ní.

Test uspořádal T-Mobile na okruhu v České Lípě-Sosnové. Zapojilo se do něj přes dvacet novinářů a přinesl jasné výsledky: bez použití handsfree se reakce řidičů prodlužují až o třetinu.

S hands-free je telefonování za jízdy výrazně bezpečnější

To jsme si ostatně vyzkoušeli na vlastní kůži. Každá ze tří disciplín se skládala ze dvou jízd - jedné s držením telefonu v ruce, druhé s použitím jednoduché handsfree sady. Ve všech případech nám celou jízdu znepříjemňovala hosteska všetečnými dotazy.

Jedna ruka chybí

Nastupujeme do automobilu, přijímáme hovor a vyrážíme na cestu. Prvotního slalomu se zalekl jen málokdo z nás. Kužele však na svém místě příliš dlouho nevydržely. Telefon v ruce, prudké šikany a nutnost řazení je příliš velká zátěž pro nejednoho řidiče.

S hands-free je telefonování za jízdy výrazně bezpečnější

K tomu si musíte připočíst i fakt, že se od vás očekávají odpovědi na dotazy typu "jakou barvu trenek máte na sobě" či "co jste měl k obědu". S autem, které řídíte, navíc jedete poprvé v životě. Než si to ale stačíte pořádně uvědomit, zaměstná vás pravotočivá šikana.

Přeřadit na trojku při závodění na čas s telefonem v ruce je nadlidský úkol. Hosteska vás přitom stále vyzývá k tomu, abyste odpovídali. "Já nemám multitasking, nejsem ženská," poznamenává vtipně po své jízdě kolega. Pod jeho výrok by se přitom podepsali všichni.

S hands-free je telefonování za jízdy výrazně bezpečnější

Zejména na úseku s kluzkou plochou simulující každoroční ledovou nadílku máme co dělat. Vyhnout se na ní řadě kuželů zvládáme bezezbytku všichni, vyjet ale tou správnou "branou", to už je kumšt. Někteří (já) ji projíždějí mistrovsky bokem, a to bez shození jediného kužele. Samozřejmě jsem to takto neplánoval...

Uhlazenější jízda byla znatelná

Po odjetí okruhu s telefonem v ruce usedáme do nového automobilu a na ucho nasazujeme handsfree. Trasa je stejná, hosteska na telefonu stále stejně neodbytná, a přesto je tu jeden rozdíl - jízdy jsou mnohem uvolněnější. Řazení je hračkou, jen ta kluzká plocha je stále kluzká.

Testování přitom proběhlo hned ve třech disciplínách. Po stanovišti nazvaném Škola bezpečné jízdy se v mžiku ocitáme před připraveným kompaktním SUV Suzuki Vitara, se kterým nás čeká rychlostní test s pevným startem. Delší a užší slalom, levá táhlá šikana a nakonec ostře vlevo zpět na startovní rovinku.

S hands-free je telefonování za jízdy výrazně bezpečnější

I zde je scénář stejný - jedna jízda s handsfree, druhá bez. I hosteska už má připravené své dotazy. Jeden po druhém vyrážíme na dráhu. A výsledek? Bez použití handsfree jsme průměrně o 9 procent pomalejší než s ním. A to většina z nás jede skutečně na hraně.

Jízda zručnosti dokázala nejvíce

Největší rozdíl se ukázal při precizní "jízdě zručnosti": při telefonování bez handsfree jsme trasu absolvovali za dobu v průměru o třetinu delší. U školy bezpečné jízdy, kterou jsme absolvovali jako první, byl rozdíl časů v průměru 7 % v neprospěch řidičů bez handsfree.

Byl zde však také znát menší počet chyb řidičů, kteří telefonovali s handsfree. Obdobné chyby přitom ve ztížených jízdních podmínkách zpravidla vedou k vážným dopravním nehodám. Podle statistik ministerstva dopravy je nevěnování plné pozornosti řízení nejčetnější a také jednou z nejtragičtějších příčin dopravních nehod.

S hands-free je telefonování za jízdy výrazně bezpečnější

"Dlouhodobě se snažíme apelovat na řidiče, aby při telefonování za volantem využívali handsfree," uvádí Jitka Pacolová z T-Mobilu. "Test jasně prokázal, že je k tomu pádný důvod: rozdíl v reakcích řidičů při telefonování s a bez handsfree je zřetelný. Nezanedbatelným aspektem je také vyšší počet chyb, jichž se řidiči bez handsfree dopouštějí," dodává.

Testy jen tak naoko

Nutno však podotknout, že testy nebyly zcela korektní. Aby se dokonale dokázalo, že řízení s telefonem v ruce je nebezpečnější než s handsfree, museli bychom stejnou trasu absolvovat vždy se stejným vozem, což v první námi absolvované jízdě splněno nebylo. Zajímavé by bylo také porovnání s jízdou bez jakéhokoli způsobu telefonování, jelikož ani handsfree není zcela bezpečné. 

Test jízd operátor uspořádal v rámci úspěšného projektu jaXmobilem, jenž T-Mobile spustil v roce 2005. Test je zároveň součástí probíhající kampaně T-Mobilu nazvané Call & Drive.

Autor:
  • Nejčtenější

Spotem s Trojanem na horách operátor popudil Poláky. Nerozuměli nadsázce

21. dubna 2024  8:01

Po dvojici Vojtěch Kotek a Lukáš Pavlásek, k níž později přibyl Jakub Kohák, vsadil T-Mobile ve...

Je to už spíš foťák s mobilem a opravdu se povedl. Test Xiaomi 14 Ultra

21. dubna 2024

Prémiový smartphone Xiaomi 14 Ultra působí mezi současnou nabídkou mobilů jako unikát. Jaký jiný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Operátoři zahušťují pokrytí Česka signálem 5G. Máte ho doma? Podívejte se

20. dubna 2024

Premium V červenci to budou již čtyři roky, co byla v Česku spuštěna první komerční 5G síť. Zatímco v...

Dětem neprodáváme. Britské děti si dost možná už smartphone nekoupí

27. dubna 2024

Premium Britští ministři zvažují přijetí zákona, který by omezoval prodej smartphonů. Jsou totiž...

Váš iPhone může být hacknut, varuje Apple uživatele v desítkách zemích

27. dubna 2024

Jednotlivci z řad uživatelů iPhonů z více než devadesáti zemí světa obdrželi ve středu 10. dubna od...

Úřad chce zatočit se spoofingem. Podezřelé hovory operátoři nespojí

26. dubna 2024  16:02

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) vydal novelu všeobecného opatření, která stanovuje nové podmínky,...

Hlasujte o nejlepší sportovní fotku. Vyberete tak vítěze smartphonu vivo

26. dubna 2024

Soutěž o úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou výbavou nebo podepsaný dres...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...