Tomáš Vingrálek: S firmou LifeStyleCamper se věnuje pronájmu a prodeji...

Tomáš Vingrálek: S firmou LifeStyleCamper se věnuje pronájmu a prodeji minikaravanů. | foto: Filip Fojtík, MAFRA

Minikaravany jsou pro aktivní lidi

Tomáš Vingrálek nezapře volejbalistu. Vysoký, hubený a k tomu vášnivý myslivec. Pro výpravy se synem „do divočiny“ hledal zázemí na dvou kolech. Vznikla z toho firma LifeStyleCamper, která se zaměřuje na prodej a pronájem minikaravanů.

Jezdili jste s rodiči jako malí do kempů?
Ano, jezdili. Díky tomu, že maminka pracovala v Čedoku, tak jsme měli přístup k zahraničním zájezdům, třeba do Chorvatska. Ale byli jsme i u Baltu. Cestovali jsme se stanem.

Kdy jste se o začal zajímat o obytné přívěsy?
Mám nemocného syna - autistu. Často s ním jezdím do lesa. A při našich výpravách potřebujeme zázemí. Začal jsem na internetu hledat přívěs, který projede i těžším terénem. Překvapilo mě, že v tuzemsku neexistoval dostupný minikaravan do terénu. Objevil jsem jej v cizině u firmy LifeStyleCamper.

Jak byste minikaravan do terénu představil? Je to stan na kolech?
Já vždycky říkávám, že to je obytný vozík na dvou kolech, ve kterém kromě toalety najdete úplně všechno: pohodlné spaní, kuchyňku s ledničkou a plynovým vařičem, tekoucí vodou a umyvadlem a k tomu venkovní sprchu. Výhodou je, že se s ním dostanete téměř všude. Přívěs váží 750 kilogramů. I v terénu s ním zvládnete manipulovat a manévrovat ručně, bez pomoci auta.

Celý magazín

tit

Kdo si off-road minikaravany kupuje?
Původně jsem si myslel, že cílová skupina budou myslivci a rybáři. Ale kupodivu máme hodně zákazníků z řad aktivních lidí, kteří jezdí za turistikou. Kempují v České republice, ale bojí se velkých karavanů a přívěsů. Zájemci se rekrutují z řad turistů, kteří už nechtějí spávat pod stanem, či z nadšených cyklistů. Na přívěs lze umístit nosič kol. Všem těmto aktivním lidem poskytuje zázemí.

S jakým řidičským průkazem mohu minikaravan za autem táhnout?
Vzhledem k nízké hmotnosti samotného přívěsu se i s plnou nádrží na vodu, která má objem 58 litrů, se střešním stanem a ledničkou plnou dobrot dostanete tak na 800 kilogramů. S normálním autem nepřesáhnete hmotnost soupravy 3,5 tuny, takže stačí řidičský průkaz skupiny B, tedy pro osobní automobily.

Jaké jsou jízdní vlastnosti?
Výrobce si pohrál s těžištěm. I při vyšších rychlostech nad maximálně povolený limit 100 kilometrů v hodině přívěs sedí na cestě a drží stopu. Za volantem ho necítíte ani při průjezdu kruhových objezdů. Podle tabulkových hodnot zvládne boční náklon 40 stupňů. Ale to jsem nezkoušel, protože jsem nechtěl převrátit auto.

V které zemi jste LifeStyleCamper vyrábí?
Já ho objevil na YouTube, který mě nasměroval na Ukrajinu. Výrobce sídlí přímo v Kyjevě.

Ukrajina je ve válce. Nepoznamenalo to dodávky?
Výroba pokračuje. Nyní očekáváme náklaďák se čtyřmi novými karavany. Výrobce měl na začátku války měsíc odstávku, protože Kyjev byl jedním z cílů Rusů. Poté, co se těžiště bojů přeneslo na východ, výroba znovu naběhla.

Jak jsou na tom ukrajinské karavany s kvalitou výroby? Přece jen v našich očích je to východní Evropa a postsovětský prostor...
Technologicky jsou na úrovni západní Evropy. Co se týká dílenského zpracování, tak se nebojím říct, že nemá konkurenci. LifeStyleCamper vyrábí tři typy karavanů. Nejlevnější řada se nazývá SimpleDrop, pak následuje SteelDrop a nejprodávanější je X-Line. Všechny tři řady používají 95 % komponentů ze západní Evropy.

Podvozek bývá od firmy AL-KO, či jiných renomovaných výrobců. Zákazník si může zvolit nezávislé odpružení. Obytná část se staví z francouzské překližky řezané na přesných CNC strojích, jejíž části se k sobě montují a slepují. Uvnitř najdete komponenty od zavedených výrobců, jako je Dometic či Webasto. Takže na jakoukoliv část výbavy minikaravanu jsou na českém trhu dostupné náhradní díly a dá se v tuzemsku opravit.

Čím je proti vodě chráněna překližka?
Například na minikaravany řady X-Line se nanáší barva od amerického výrobce Line X. Jedná se polyuretanový nátěr Raptor, který je velmi odolný proti poškození. Používá se jako ochranná vrstva například do nákladních prostorů pick-upů. Od nátěru se odvozuje jméno celé řady minikaravanů. Jenom nástřik této barvy tvoří 25 % hodnoty karavanu.

Kde začínají ceny minikaravanů?
Základní cenu u řady SimpleDrop začíná na 200 000 Kč bez daně. V průměru s doplňky a výbavou na přání dodáváme karavany s cenovkou kolem 450 000 korun.

Na Pražském veletrhu For Caravan jste představili sériovou verzi většího off-road karavanu Iron Yak. Co vše přívěs umí?
Já říkávám, že to je karavan pro opravdové chlapy na delší expedice. Dovedu si představit, že v něm strávím tři týdny někde mimo civilizaci za hranicemi Evropy. Jeho velkou předností je, že má vzduchově nastavitelný podvozek. Pomocí měchů můžete korigovat světlou výšku. Takže do těžkého terénu jej zvednete, naopak při přejezdech na silnicích jej snížíte na minimum a sníží se tím i odpor vzduchu.

Tvarově Iron Yak připomíná australské karavany do divočiny. Je to náhoda?
Náhoda to není. Výrobce se nechal australskými karavanami inspirovat. Australské karavany jsou i v Austrálii drahé, když připočtete náklady na dopravu a clo, tak jejich cena v Evropě dosahuje astronomických částek. Iron Yak nabízí podobný design, ale za evropské ceny. Přívěs se vyrábí v Polsku.

Na For Caravan byla cenovka 29 000 eur bez daně. Takovou cenu držíte i mimo výstavy?
Naše firma má exkluzivní zastoupení pro Iron Yaka v Česku a na Slovensku. Na pražské výstavě jsme měli zaváděcí cenu této novinky. První dva kusy dodané do Česka už mají v nové majitele, nicméně výroba se teprve rozbíhá, takže je tady prostor, aby se individuální zákaznická cena dala udělat.

Zvládne se v něm ubytovat i čtyřčlenná rodina?
Zvládne, bez problémů. V hlavním obytném prostoru se vyspí dva cestovatelé, aniž by se museli omezovat. Na střeše se dá umístit střešní stan pro další spáče. My používáme výrobky firmy Alu-Cab. Výrobce teď pracuje na vysouvací nástavbě, která obsahuje druhou ložnici. Nástavba se vysouvá pomocí pneumatických válců.

Kde všude si mohou vaše off-road karavany lidé prohlédnout? Máte i showroom?
Sídlíme v Olomouci, kde si lidé mohou prohlednout naší nabídku a kde máme i servisní zázemí. V dubnu budeme vystavovat na mezinárodním mysliveckém veletrhu v Brně, v květnu se chystáme do Lysé nad Labem na výstavu Natura Viva. Chceme přívěsy ukázat na off-road srazech a na podzim na veletrhu Caravaning Brno 2023.

Máte i půjčovnu?
Drtivou většinu naší nabídky si lidé mohou půjčit. Chceme, aby si karavany otestovali, aby vyzkoušeli, jestli jim tento koncept cestování vyhovuje. Filozofií minikaravanů je, že spíte uvnitř, ale žijete venku kolem něj. Určitě bych tento typ karavanů nedoporučil někomu, kdo chce trávit dovolenou uvnitř a v přeplněného kempu.


Témata: Rozhovory