"Před sto dvaceti lety byl dovezen první automobil, Benz Victoria, na české území, konkrétně do Liberce. Na území celého Rakouska-Uherska to byl v pořadí třetí automobil," vypráví zakladatel Mobile Muzea ČR Svatopluk Holata.
Dojem z letitých krasavců umocňují karoserie, které na zakázku vytvářely firmy jako Brožík a syn z Plzně nebo Sodomka z Vysokého Mýta. Za kolik se dá taková nádhera pořídit?
"Z bezpečnostních důvodů neprozradím, kolik stojí těchto pět unikátů. Jednak to jsou jediné dochované kusy svého druhu a jednak jsou dva z nich zařazeny do sbírky UNESCO a jsou chráněné," tají Holata.
Ochrany se dočkaly dvě pragovky: typ V z roku 1908, který sloužil jako pražský taxík, a o pět let mladší Mignon, jeden z deseti vozů, které si objednal císařský dvůr ve Vídni.
Na první pohled přitom zcela neohromí: neblýskají se do dálky, naopak mají poměrně příjemnou letitou patinu. "To, jak bude zrenovované auto vypadat, záleží na vkusu každého majitele," komentuje Holata.
Walter WZ z roku 1921, který stojí další v řadě, by na rozdíl od svých honosných kolegů cenu elegance zrovna nevyhrál.
Bodejť, je to strohý, spartánský závodní vůz své doby. Prostý všech serepetiček, parádiček a okras. Ale už tehdy dokázal uhánět stodesetikilometrovou rychlostí.
Poslední dva exponáty pocházejí z vysočanské Aerovky. Vystaveným typům 50 a 1000 dal legendární karosář Sodomka podobu elegantních kabrioletů.
Sytě červenou padesátku z osmatřicátého s výkonným dvoulitrovým čtyřválcem si dokonce objednal někdo z vlády.
Kdysi bylo běžné, že čeští veteránisté jen s minimem dokumentace lepili své miláčky po garážích doslova na koleně. Dnes se není třeba špinit, vůz z naprostého vraku zrenovují odborné dílny.
"Trend je, že lidé si častěji nechávají zrenovovat auta v dílně. Záleží jen na tom, jak jsou majetní. Renovace není zrovna zadarmo," uzavřel Holata.