Sobota 4. dubna 2020, svátek má Ivana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. dubna 2020 Ivana

Sběratel chce přeměnit chátrající tovární budovu na muzeum veteránů

  5:45aktualizováno  5:45
Podnikatel Ladislav Samohýl plánuje opravit 91. budovu v baťovském areálu ve Zlíně. Chce tam umístit svoji unikátní sbírku stovek starých aut a motocyklů, která nemá v Česku obdoby.

Budoucí podoba budovy číslo 91 v baťovském areálu ve Zlíně, kde vedle muzea veteránů vznikne i knihovna a restaurace. | foto: Vizualizace: Tomáš Rusín a Ivan Wahly

Dříve tam sídlily firmy, dnes už je 91. budova v památkově chráněném baťovském areálu ve Zlíně pustá. Neznamená to ale, že chátrá a časem se rozpadne. Což je dobře i proto, že stojí na třídě Tomáše Bati u někdejší hlavní brány do ZPS.

Zlínský podnikatel Ladislav Samohýl má plán, jak pomoci budově číslo 91  v

Zlínský podnikatel Ladislav Samohýl mezi svými veterány

Velké plány s ní totiž má podnikatel Ladislav Samohýl. Hodlá ji za desítky milionů korun přestavět na muzeum pro svou bohatou sbírku veteránů.

"Pokouším se vytvořit něco, co bude mít dokonce evropskou úroveň. Bude to zajímavé pro domácí i zahraniční návštěvníky," věří Samohýl.

Sbírat začal otec, se synem shromáždili 340 exponátů

Sbírka, s níž v roce 1956 začal sběratelův otec Alois Samohýl, už je hodně početná. Obsahuje 240 aut a 100 historických motocyklů. Její hodnota jde do stovek milionů korun. A především: k vidění jsou perly mezi veterány. Nejstarší z nich je Mercedes-Benz Parcifal z roku 1902, jediný exemplář na světě. Unikátní je série desíti starých vozů bugatti a mnoho dalších vozů.

Fotogalerie

Staré stroje se zatím tísní z části v sídle firmy Samohýl ve Zlíně-Loukách, z části pak v prostorách v Otrokovicích. K vidění jsou jen v rámci mimořádných návštěv.

Samohýl by chtěl začít budovu z 30. let minulého století začít opravovat letos na jaře a otevřít do roku 2015. Zatím ale nemá stavební povolení a s návrhem přestavby ještě neoslovil ani památkáře a hlavní zlínskou architektku, bez jejichž souhlasu se neobejde.

Odborníci, které oslovila MF DNES, se shodli na tom, že návrh od architektů Tomáše Rusína a Ivana Wahlye je povedený. Ctí totiž původní industriální stavbu z baťovské éry. "Z hlediska architektury říkáme jednoznačně ano. A také s ohledem na náplň. Tento záměr, troufám si tvrdit, překračuje i hranice naší republiky," myslí si hlavní architektka Zlína Dagmar Nová.

Vstřícně se k projektu staví i Národní památkový ústav v Kroměříži. "Určitě jde o vhodnější řešení a citlivější přístup, než je totální demolice. S tím bychom v památkové zóně nesouhlasili," naznačil Ladislav Buchta z kroměřížské pobočky Národního památkového ústavu.

Auta bude po budově přepravovat výtah

Samohýl plánuje, že sbírka veteránů zabere tři spodní z celkem pěti pater stavby. Auta by přepravoval speciální výtah za více než tři miliony korun.

Budova číslo 91 v areálu bývalých baťovských továren ve Zlíně, kterou hodlá
Budoucí podoba budovy číslo 91 v baťovském areálu ve Zlíně, kde vedle muzea

Současná a plánovaná podoba baťovské budovy číslo 91

Do horních etáží by se pak podle něj mohly přestěhovat expozice cestovatelů Jiřího Hanzelky, Miroslava Zikmunda a Eduarda Ingriše, které se budou muset po letošním stěhování ze zlínského zámku do nových prostor uskromnit (o stěhování sbírky čtěte zde).

"Zaslouží si odpovídající prostor," je přesvědčený Samohýl. Zikmunda ani vedení muzea, pod něž expozice cestovatelů spadá, zatím neoslovil. "Slyším to od vás poprvé. Je to ale zajímavá informace," řekl MF DNES Zikmund.

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Nová a sebevědomější Kia Sorento dostala platformu pro elektrifikaci

Nová Kia Sorento, středně velké korejské SUV, dostala novou platformu, která umožňuje elektrifikaci a slibuje tak nižší...

Premium

Jaká jsou čísla prodejů nových aut za loňský rok? Prvenství zůstává Německu

Nejoblíbenější značkou i pro rok 2019 zůstává Volkswagen a nejprodávanější model je Golf. Český trh je za uplynulý rok...

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

Policie i v nouzovém stavu měří rychlost a kontroluje alkohol

Policisté v České republice i v době nouzového stavu měří rychlost a kontrolují řidiče, zda například neřídí pod vlivem...

Advantage Consulting, s.r.o.
SEŘIZOVAČ VSTŘIKOLISŮ

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 23 000 - 29 000 Kč

Najdete na iDNES.cz